جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره تماس 45128-021 با کارشناسان ما در تماس باشید.

مجله گردشگری | میدان سرخ

میدان سرخ

میدان سرخ باشکوه، شناخته‌شده‌ترین نماد روسیه در جهان، یکی از میراث جهانی یونسکو است که هر ساله پذیرای هزاران گردشگر است. میدان سرخ که به‌خاطر ساختمان‌های زیبایش شناخته می‌شود، خانه برخی از نمادین‌ترین بناهای تاریخی شهر است. جای تعجب نیست که دیدن این مناظر در هر سفری به روسیه ضروری است و هر گردشگر یک عکس در مقابل کلیسای جامع سنت باسیل دارد.

چرا میدان سرخ معروف است؟


میدان سرخ در قلب مسکو واقع شده است و از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری در تور روسیه محسوب می‌شود. نام این میدان به روسی "Krásnaya Plóshchaď" است. قدمت این مرکز باستانی قدرت سیاسی روسیه به پایان قرن سیزدهم باز می گردد و تاریخ طولانی و غنی دارد. این میدان به دلایل گوناگونی که شامل تاریخچه عمیق، معماری استثنایی و نقش حیاتی در زندگی اجتماعی مردم مسکو می‌باشد، به عنوان یکی از نمادهای برجسته این شهر شناخته شده است.
یکی از دلایل محبوبیت این مکان در بین مردم محلی و گردشگران این است که سازه های بسیار مهمی را در خود جای داده است. مکان‌هایی مانند کلیسای جامع سنت باسیل، موزه تاریخی دولتی و مرکز خرید GUM و همچنین مقبره مدرنیستی برای رهبر انقلاب ولادیمیر لنین در میدان سرخ واقع شده‌اند. هرساله گردشگران زیادی از سراسر جهان به میدان سرخ می‌آیند تا از جاهای دیدنی روسیه که در این میدان قرار دارد، لذت ببرند. 
علاوه بر این، قدم زدن در مکانی که بسیاری از تاریخ روسیه در آن رخ داده است، حس عجیبی دارد. توجه داشته باشید که میدان گاهی برای جشن‌های مختلف یا تمرین‌های آنها بسته است، بنابراین هنگام بازدید در برنامه سفر خود به این نکته توجه داشته باشید.

 

دلیل نامگذاری میدان سرخ چیست؟


نام "میدان سرخ" به صورت رسمی در اواسط قرن هفدهم، زمان حکومت تزار الکسیس، پدر پیتر کبیر در روسیه ظاهر می‌شود. در سال 1658، او دستور داد تا نام برخی از خیابان‌ها و میدان‌های مسکو به شکلی جدید تغییر یابد. با این حال، تا سال 1659، در اسناد رسمی این مکان به عنوان pozhar یاد می‌شد. تغییر نام به میدان سرخ به مرور زمان از سال 1661 آغاز شد.
اعتقاد بر این است که این نام از ایوان سرخ گرفته شده است، پلکانی که به کاخ وجوه، سالن اصلی پذیرایی و ضیافت تزارهای مسکویی منتهی می شود. قرمز رنگ سنتی قدرت تزار بود و ایوان سرخ جایی بود که دستورات تزار به مردم اعلام می شد. تزار در رویدادهای عمومی و مذهبی مهم از ایوان سرخ بیرون می آمد. از این رو میدانی که این ایوان رو به آن بود به «میدان سرخ» نیز معروف شد.

 

تاریخچه میدان سرخ


تاریخچه میدان سرخ

میدان سرخ، تاریخچه‌ای بسیار طولانی و جذاب دارد که تاریخچه آن به دهه 1490، زمانی که کرملین جدید با آجرهای قرمز در مسکو ساخته شد، بازمی‌گردد. ضلع شرقی میدان به علت عدم وجود موانع طبیعی و رودخانه‌ها، به شدت آسیب‌پذیر بود. به همین دلیل، این منطقه خارج از دیوارهای شهر به عنوان میدان آتش برای تیراندازی پاکسازی شد و به "میدان سرخ" معروف شد.
این میدان به سرعت تبدیل به یک بازار بزرگ شد و بازرگانان از سراسر جهان برای تجارت به اینجا می‌آمدند. فریادهای عمومی احکام تزارها را اعلام می‌کردند و مردم به میدان سرخ می‌آمدند تا این اطلاعات را دریافت کنند. در روزهای برگزاری جشن‌های بزرگ کلیسا، راهپیمایی‌های مذهبی در اینجا برگزار می‌شد و میدان را به کلیسایی در فضای باز تبدیل می کرد.
پس از انقلاب، میدان سرخ اهمیت خود را حفظ کرد. احداث مقبره لنین در نزدیکی دیوار کرملین، این میدان را به مرکز ایدئولوژیک مسکو سرخ تبدیل کرد. این میدان به عنوان صحنه رژه‌های نظامی مشهور بود و ساختمان‌های تاریخی نظیر کلیسای جامع کازان و کلیسای کوچک Tverskaya نیز مورد تخریب قرار گرفتند تا جا برای وسایل نقلیه نظامی سنگین فراهم شود. برنامه هایی برای تخریب GUM و کلیسای جامع سنت باسیل وجود داشت. خوشبختانه هرگز به نتیجه نرسیدند.
در دهه‌های اخیر، میدان سرخ تغییر چندانی نکرده است. امروزه، گردشگران به میدان سرخ می‌آیند تا از زیبایی معماری و تاریخ این منطقه لذت ببرند و ارزش‌های فرهنگی آن را تجربه کنند.

 

چگونه به میدان سرخ برویم


میدان سرخ به‌طور معمول به عنوان مرکز شهر مسکو در نظر گرفته می‌شود، که مساحتی به طول 330 متر و عرض 70 متر را دربر می‌گیرد. این میدان به عنوان یکی از نقاط مهم شهر، در محل تلاقی عمده خیابان‌های اصلی شهر واقع شده است.
برای رفتن به میدان سرخ، دو راه اصلی وجود دارد: استفاده از تاکسی یا استفاده از مترو. 

 

تاکسی

یکی از راحت‌ترین راه‌های دسترسی به میدان سرخ، استفاده از تاکسی‌های آنلاین می‌باشد که امروزه بسیار محبوب و گسترده هستند؛ با این حال، این تاکسی‌ها از لحاظ هزینه ممکن است گزینه ارزانی نباشند. در صورتی که امکان رزرو تاکسی‌های آنلاین را ندارید، می‌توانید از تاکسی‌های محلی شهری نیز استفاده کنید.
نزدیک‌ترین فرودگاه به میدان سرخ، فرودگاه شرمتیوو مسکو است که از این میدان تقریبا 31 کیلومتر و حدودا 45 دقیقه فاصله دارد. درصورت استفاده از تاکسی از فرودگاه‌های Domodedovo، Sheremetyevo و Vnukovo می‌توان در مدت یک ساعت و نیم به میدان سرخ رسید.

 

مترو

چگونه با مترو به میدان سرخ برویم

مترو بهترین گزینه حمل و نقل عمومی روسیه، برای رسیدن به میدان سرخ است. سیستم متروی مسکو از ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۰۱:۰۰ شب به صورت پیوسته فعال است. ساعات ۸:۰۰ تا ۹:۳۰ صبح و ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ عصر به عنوان زمان های اوج فعالیت مترو محسوب می‌شوند.
نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو مسکو به میدان سرخ، Ploschad Revolutsii، Okhotny Ryad و Teatralnaya هستند و همگی در فاصله 300-400 متری از میدان سرخ قرار دارند. با استفاده از این وسیله حمل‌ونقل عمومی، به راحتی و با سرعت می‌توانید به مقصد خود برسید

 

 

چرا از میدان سرخ دیدن کنید؟


چرا از میدان سرخ دیدن کنید

میدان معروف شهر مسکو توسط چهار ساختمان چشمگیر احاطه شده است. معماری نمادین این میدان و تعداد زیادی بنای تاریخی مهم که در اینجا قرار دارند، میدان سرخ را به مکانی مهم برای بازدید در تور مسکو تبدیل کرده است!
یکی از مهمترین مکان‌های دیدنی که به عنوان نماد کشور روسیه محسوب می‌شود،  کلیسای جامع دیدنی سنت باسیل است که رنگ های روشن و جزئیات نفیس معماری آن مطمئناً شما را شگفت زده خواهد کرد.
در سمت میدان روبروی کلیسای جامع سنت باسیل، ساختمان قرمز با ابهت موزه تاریخی دولتی مسکو قرار دارد و در کنار آن، کلیسای جامع کازان را خواهید دید. این کلیسای کوچک و افسانه‌ای در واقع بازسازی کلیسایی است که توسط دولت شوروی تخریب شد تا راه را برای تانک‌ها و کارگران جشن باز کند.
از طرف دیگر میدان سرخ با کرملین همسایه است و در مقابل دیوار قرمز غیر قابل نفوذ آن، ساختار عجیبی قرار دارد که مقبره لنین را در خود جای داده است. روبروی آنها یکی از مراکز خرید روسیه به نام GUM قرار دارد ، یک فروشگاه بزرگ که توسط تزارها ساخته شد و سپس در زمان شوروی ملی شد. امروزه این یک فروشگاه لوکس برای خرید است.

 

جاذبه های گردشگری در میدان سرخ


میدان سرخ امروز به عنوان میزبان برخی از پربازدیدترین جاذبه‌ها در مسکو شناخته می‌شود. در این میدان تاریخی، ساختمان‌های بزرگی واقع شده‌اند که جزء ثروت‌های فرهنگی و تاریخی شهر محسوب می‌شوند. از جمله این ساختمان‌ها می‌توان به کلیسای جامع سنت باسیل، برج اسپاسکایا و دیوار کرملین، کلیسای جامع کازان، مرکز خرید تاریخی GUM، موزه تاریخی دولتی و موزه لنین اشاره کرد. این جاذبه‌ها همگی به ویژگی‌های فرهنگی، هنری و تاریخی شهر افزوده اند و باعث جذب گردشگران و بازدیدکنندگان از سراسر جهان شده‌اند. در ادامه به معرفی هر یک از جاذبه های گردشگری میدان سرخ میپردازیم:
 

کلیسای جامع سنت باسیل

کلیسای جامع سنت باسیل

شناخته‌شده‌ترین کلیسای جامع روسیه که به خاطر گنبدهای پیازی رنگارنگش معروف است. کلیسای جامع سنت باسیل در اواسط دهه 1550 توسط ایوان مخوف ساخته شد و پس از آن به دستور او پس معمار آن را کور کردند تا هرگز چنین بنای شگف انگیزی را نتواند طراحی کند. این کلیسای جامع به سنت باسیل مقدس، شخص مقدسی که در دهه 1500 زندگی می کرد، تقدیم شده است و به کلیسای جامع پوکروفسکی نیز معروف است.

 

کرملین مسکو

کرملین مسکو

کاخ کرملین مسکو از قرون وسطی روسیه تا به امروز یک بنای یادبود منحصر به فرد از فرهنگ روسیه و نمادی از دولت روسیه بوده است، جایی که محل اقامت تشریفاتی رئیس جمهور روسیه است. بازدیدکنندگان کرملین می توانند کلیساهای زیادی را ببینند و از 20 برج محافظت کننده از دیوارهای کرملین دیدن کنند.

 

موزه تاریخی دولتی

موزه تاریخی دولتی

بزرگترین موزه تاریخ ملی روسیه ، با نمایشگاه‌هایی از عصر حجر تا قرن نوزدهم! جایی بهتر از موزه تاریخی دولتی وجود ندارد که بتوان درک جامعی از تاریخ سیاسی، مذهبی و فرهنگی روسیه به دست آورد و کشف کرد که چگونه روسیه از سرزمینی متشکل از قبایل متفاوت به ابرقدرتی که امروز است، تکامل یافته است. این موزه در یک ساختمان قرمز تیره با ابهت در سمت شمال غربی میدان سرخ قرار دارد.

 

مقبره ولادیمیر لنین

مقبره ولادیمیر لنین

در ضلع غربی میدان سرخ، در کنار دیوار کرملین، مقبره ولادیمیر لنین قرار دارد. در داخل ساختار قرمز، خاکستری و سیاه تابوت شفافی وجود دارد که بدن مومیایی شده لنین در آن قرار دارد. لازم است بازدید خود را با دقت برنامه ریزی کنید زیرا مقبره تنها چهار روز در هفته از ساعت 10:00 تا 13:00 باز است. 

 

فروشگاه GUM

فروشگاه GUM

معروف ترین و زیباترین فروشگاه مسکو که از ردیف های تجاری ایجاد شده در میدان سرخ در قرن های گذشته شکل گرفت. معمار مسئول فروشگاه بزرگ، الکساندر پومرانتسف، با طراحی شگفت انگیز خود در مسابقه ای برنده شد. پیشنهاد میکنیم تا در تور روسیه حتما از این فروشگاه دیدن کنید حتی اگر قصد خرید نداشته باشید!

 

کلیسای جامع کازان

کلیسای جامع کازان

این کلیسای جامع توسط شاهزاده پوژارسکی به افتخار نبرد 1612 مسکو ساخته شد اما متأسفانه در سال 1936 توسط دولت شوروی به دلیل جنگ جهانی تخریب شد. خوشبختانه، معمار پیتر بارانوفسکی، اندازه‌گیری‌ها و عکس‌های دقیقی از کلیسای جامع قبل از تخریب آن انجام داد، که امکان بازسازی را فراهم کرد که در سال 1990 آغاز شد. امروزه کلیسای جامع کازان به سبک معماری روسی و وفادار به طرح اصلی خود، با یک هرم طبقه‌بندی شده از کوکوشنیک‌ها (نیمه دایره‌ای شکل) در میدان سرخ قرار دارد. 


مکان های نزدیک به میدان سرخ 


Nikolskaya Ulitsa: یکی از زیباترین خیابان‌های مسکو در نظر گرفته می‌شود که با ساختمان‌های زیبا پوشیده شده و با چراغ‌های آویزان زیبا پوشیده شده است. میدان سرخ و میدان لوبیانکا را به هم متصل میکند.
باغ الکساندر: یکی از اولین پارک های مسکو که نزدیک به یک کیلومتر در کنار کرملین امتداد دارد. این پارک با باغ‌های آراسته و حوض‌های آرام محلی مکانی عالی برای قدم زدن قبل از بازدید از میدان سرخ هستند.
Park Zaradye: این پارک بزرگ، واحه ای از سبزه را در مسکو شلوغ فراهم می کند. این منطقه به چهار منطقه تقسیم شده است که تنوع چشم‌انداز روسیه را منعکس می‌کند (جنگل، استپ، تندرا و دشت‌های سیلابی) دارای منظره ای زیبا برای تماشای چشم‌اندازی باشکوه از رودخانه و کرملین است.


 

captcha

مطالب مرتبط