جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره تماس 45128-021 با کارشناسان ما در تماس باشید.

مجله گردشگری | کلیسای جامع سنت باسیل

کلیسای جامع سنت باسیل

کلیسای جامع سنت باسیل مشهورترین اثر هنری معماری مسکو است. این بنا که «کلیسای جامع پوکروفسکی» یا «کلیسای جامع شفاعت باکره در کنار خندق» نیز نامیده می‌شود، شناخته‌شده‌ترین ساختمان روسی است. این کلیسای جامع برای روس ها همان برج ایفل برای فرانسوی ها است و نمادی افتخارآمیز از گذشته، حال و آینده آنها است.

معماری کلیسای جامع سنت باسیل


architecture-of-saint-basils-cathedral

کلیسای جامع سنت باسیل، یکی از جاذبه های گردشگری مسکو است که بین سال های 1555 تا 1561 توسط ایوان مخوف در میدان سرخ مسکو ساخته شد. افسانه ها حاکی از آن است که سازنده کلیسای جامع پس از ساخت کور شده است تا دیگر هرگز نتواند سازه ای به زیبایی آن را طراحی کند. بخشی از ظاهر متمایز آن را می توان به گنبدهای رنگارنگ و برج های آجر قرمز رنگارنگ نسبت داد. گنبدها متعلق به 9 کلیسای مختلف در داخل کلیسای جامع هستند و هشت گنبد به هشت پیروزی ایوان بر تاتارها و نهمین کلیسا به کلیسای شفاعت اختصاص یافته است.
طراحی کلیسای جامع برگرفته از طرح‌های معماری موجود در اورشلیم است و دارای معانی مذهبی قوی است. وقتی از بالا از این مکان دیدن می‌کنید، هشت گنبد را میبینید که گنبد نهم را به شکل دایره ای احاطه کرده اند و به نظر می رسد که یک ستاره را تشکیل می دهند.

تاریخچه کلیسای جامع سنت باسیل


history-of-st-basils-cathedral

کلیسای جامع در طول تاریخ خود بارها به دلیل آتش سوزی، غارت و حوادث دیگر آسیب دیده است. در ابتدا کناره‌های کلیسا چوبی بود، اما در زمان سلطنت کاترین دوم کبیر، دیوارها با همان سنگی که امروزه دیده می‌شود بازسازی شد و با رنگ‌ها و طرح‌های چرخان پوشانده شد. هنگامی که بلشویک ها به قدرت رسیدند، کلیسای جامع بسته شد، ناقوس ها آب شدند و کشیش آن کشته شد. 
زمان دیگری که کلیسای جامع در معرض تهدید قرار گرفت، زمانی بود که استالین تصمیم گرفت که مانعی برای رژه نظامی او باشد. نقشه تخریب آماده شد، اما معمار تهدید کرد که اگر کلیسای جامع خراب شود، گلوی خود رامیبرد. به طرز معجزه آسایی، استالین نظر خود را تغییر داد و معمار شجاع پیوتر بارانوفسکی به دلیل نجات سنت باسیل به چند سال زندان محکوم شد.
در یکی از افسانه ها آمده ناپلئون حاکم فرانسوی حتی می خواست کلیسای جامع سنت باسیل را با خود به فرانسه بازگرداند. از آنجایی که این امکان پذیر نبود، او در عوض به ارتش خود دستور داد تا آن را نابود کنند تا هیچ کس دیگری نتواند آن را اشغال کند. ارتش او برای حمله آماده شده بود و باروت را روشن کرده بود، اما باران مرموز مانع از وقوع هرگونه انفجار شد.
امروزه بیش از 400 نماد نقاشی شده بین قرن های 14 و 19 توسط مشهورترین مدرسان نووگورود و مسکو بر روی دیوارها آویزان شده است که می‌توانید در تور مسکو از آن دیدن کنید.

 

معماری داخلی کلیسا سنت باسیل


interior-architecture-of-saint-basils-church

فضای داخلی کلیسای سنت باسیل چندان بزرگ نیست اما طراحی زیبا و صمیمی دارد. می‌توانید پیچ و خم گالری‌های تاریک را از کلیسایی به کلیسای دیگر دنبال کنید و گذشته قرون وسطایی ساختمان را با بازدید از این بنا در تور روسیه تجربه کنید.
این روزها کلیسا به عنوان یک موزه عمل می‌کند و در فضای داخلی آن میتوانید از بناهای زیر دیدن کنید.
•    از زیارتگاه سنت باسیل دیدن کنید و با داستان کشیک های مقدس روسی آشنا شوید.
•    از فضای داخلی کلیسا عکس بگیرید. در اکثر کلیساهای روسیه، عکاسی مجاز نیست.
•    کشف مخفیگاه هایی که در دیوارها و گنجینه هایی در گذشته نگهداری می شد
•    با اسرار آکوستیک کلیسای روسیه آشنا شوید
•    بهترین قسمت بازدید شما تماشای آواز خواندن گروه کر مردانه در یکی از کلیساها خواهد بود.

 

چه کسی کلیسای جامع سنت باسیل را ساخت؟


طبق تواریخ آن زمان، کلیسای جامع سنت باسیل توسط دو معمار روسی طراحی شده است: بارما و پستنیک. نظریه دیگری وجود دارد که این دو شخص در واقع یک نفر بودند که نامش ترکیبی از این دو اسم می‌باشد.
حتی بسیاری از مورخان روسی بر این باورند که معماران کور نشدند و برای ساختن کلیساهای بیشتری در روسیه رفتند.
بر اساس نظریه سوم، یک معمار اروپای غربی بر ساخت معبد نظارت داشته است. ترکیب غیرمعمول کلیسای جامع سنت باسیل و ترکیبی از عناصر تزئینی روسی و اروپای غربی ثابت می کند که معماری این بنا متاثر از فرهنگ غربی است. با این حال، هیچ سندیت تاریخی وجود ندارد.

captcha

مطالب مرتبط