جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره تماس 45128-021 با کارشناسان ما در تماس باشید.

مجله گردشگری | مقبره لنین

مقبره لنین

در گوشه غربی میدان سرخ (نزدیک ورودی باغ الکساندر) میتوانید مقبره لنین، رهبر مومیایی شده را ببینید که از سال 1924 اینجا بوده است. اگرچه ولادیمیر لنین درخواست کرد که او را در کنار مادرش در سن پترزبورگ دفن کنند، اما او هنوز در پای دیوار کرملین خوابیده است و پذیرای بازدیدکنندگانی است که برای ادای احترام به مسکو می‌آیند. توجه داشته باشید که عکاسی در داخل مقبره لنین مجاز نیست و نگهبانان سرسخت اطمینان حاصل می کنند که همه بازدیدکنندگان محترم و ساکت بمانند.

مقبره لنین


مقبره لنین

رهبر انقلاب و اولین رئیس اتحاد جماهیر شوروی در سال 1924 درگذشت. اما لنین در قبرستان به خاک سپرده نشد. دولت شوروی غیرمعمول ترین ایده را مطرح کرد جسد او مومیایی شد و مقبره ای گرانیتی برای او در میدان سرخ ساخته شد.
مقبره لنین ایده ای از اهرام باستانی دارد. اعتقاد به زندگی پس از مرگ، همراه با دانش آنها در مورد تکنیک های مومیایی کردن، مصریان را به ساخت اهرام برای جاودانه کردن حاکمان خود سوق داد. دولت شوروی نیز جسد لنین را در یک تابوت شیشه ای قرار داد و هزاران نفر هر روز برای دیدن آن می آمدند. 

برای آشنایی با جاذبه های گردشگری مسکو کلیک کنید.

لنین چگونه مرد؟


لنین چگونه مرد

لنین در 21 ژانویه 1924 در سن 53 سالگی درگذشت. در ماه مه 1922، لنین به شدت بیمار شد. آخرین باری که او در انظار عمومی ظاهر شد در نوامبر 1922 بود. از دسامبر 1922، او در منطقه حومه شهر خود گورکی زندگی می کرد. در دو سال قبل از مرگ، لنین سه بار سکته مغزی شدید کرد.
پزشکان برجسته آلمانی در تلاش بودند تا رئیس دولت شوروی را درمان کنند. آن‌ها تشخیص‌های مختلفی مانند خستگی عصبی، مسمومیت مزمن با سرب ناشی از دو گلوله‌ای که از سال 1918 در بدن او فرو رفته بود، تصلب شرایین مغزی و غیره را مطرح کردند. با این حال، تا کنون پزشکان به یک نتیجه مشخص در مورد علل مرگ او نرسیده اند.

 

تشییع جنازه لنین


در 23 ژانویه، تابوت با جسد لنین با قطار از گورکی به مسکو برده شد. به مدت سه روز در تالار ستون ها نمایش داده شد. در 27 ژانویه جسد لنین به میدان سرخ تحویل داده شد.

 

تاریخچه مقبره لنین


تاریخچه مقبره لنین

اولین مقبره از چوب ساخته شد. در سال 1924، هیچ کس مطمئن نبود که فرآیند مومیایی کردن به صورت طولانی مدت موثر است. در ابتدا دولت می خواست برای  مردمی که از سراسر کشور روسیه آمده بودند تا لنین را ببینند جسد را برای چندین ماه حفظ کند. پس از گذشت مدتی و اثبات قابل اعتماد بودن روش مومیایی کردن، تصمیم گرفته شد که لنین برای همیشه در مقبره بماند.  معمار شوسف در سال 1930 ساختمان سنگی جدیدی ساخت.
مقبره لنین تنها به عنوان مقبره استفاده نمی شد. یک غرفه در بالای آن ساخته شد و رهبری حزب کمونیست را قادر ساخت که رژه ها را تماشا کند. مراسم تشریفاتی در آنجا برگزار شد. تغییر نگهبان در خارج از مقبره به یکی از جاذبه های محبوب بین بازدیدکنندگان تور روسیه تبدیل شد.

 

شیوه مومیایی کردن لنین


مومیایی کردن لنین

هزاران سال است که انسان از روش های مومیایی کردن برای حفظ اجساد مرده استفاده کرده است. اما هیچ چیز با آزمایش 90 ساله روسیه برای حفظ جسد ولادیمیر لنین، انقلابی کمونیست و بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی قابل مقایسه نیست. نسل‌های دانشمندان روسی تقریباً یک قرن را صرف تکنیک‌های نگهداری دقیق کرده‌اند که ظاهر، احساس و انعطاف‌پذیری بدن لنین را حفظ کرده است. 
وظیفه نگهداری از جسد لنین متعلق به موسسه‌ای است که در دوران پس از شوروی به نام مرکز تحقیقات علمی و روش‌های تدریس در فناوری‌های بیوشیمیایی در مسکو شناخته می‌شد. یک گروه اصلی متشکل از 5 تا 6 آناتومیست، بیوشیمی و جراح که به "گروه مقبره" معروف هستند، مسئولیت اصلی نگهداری بقایای لنین را بر عهده دارند. (آنها همچنین به حفظ اجساد سه رهبر ملی دیگر کمک می کنند: هوشی مین رهبر ویتنام و زوج پدر و پسر کره شمالی کیم ایل سونگ و کیم جونگ ایل.) روش های مومیایی روسی بر حفظ بدن مانند شکل فیزیکی، ظاهر، شکل، وزن، رنگ، انعطاف اندام و انعطاف پذیری آن متمرکز هستند. در این فرآیند آنها یک علم "شبه بیولوژیکی" ایجاد کرده اند که با سایر روش های مومیایی کردن متفاوت است. الکسی یورچاک، استاد انسان‌شناسی اجتماعی در دانشگاه می‌گوید: «آن‌ها مجبورند گاهی قسمت‌هایی از پوست و گوشت را با پلاستیک و مواد دیگر جایگزین کنند، بنابراین از نظر ماده بیولوژیکی اولیه، بدن کمتر و کمتر از قبل می‌شود.»

 

گورستان میدان سرخ


گورستان میدان سرخ

لنین تنها کسی نیست که در میدان سرخ دفن شده است. یک گورستان در نزدیکی مقبره لنین وجود دارد که در آن قربانیان طرفدار بلشویک انقلاب اکتبر در سال 1917 در گورهای دسته جمعی دفن شدند. هنگامی که استالین در سال 1953 درگذشت، او نیز در داخل مقبره لنین دفن شد و تابوت او در کنار لنین قرار گرفت. جسد او در سال 1961 زمانی که خروشچف جنایات خود را محکوم کرد از مقبره خارج شد. امروزه استالین در پشت مقبره همراه با دیگر حاکمان شوروی مانند برژنف، آندروپوف و چرننکو به خاک سپرده شده است.

 

بازدید از مقبره لنین


ساعات کاری: مقبره - و جسد لنین - هر روز به جز دوشنبه و جمعه بین ساعت 10 صبح تا 1 بعد از ظهر قابل مشاهده است. بازدید از مقبره رایگان است.

 

نکات مهم های هنگام بازدید از مقبره لنین


این روزها به شما اجازه می دهند با دوربین خود بروید. می توانید از گورستان دیوار کرملین عکس بگیرید. اما شما نمی توانید از داخل مقبره لنین عکس بگیرید.
همه بازدیدکنندگان باید در داخل مقبره سکوت کنند.
در تابستان، ممکن است شاید مجبور شوید برای بازدید از مقبره حدود 1.5 ساعت در صف بمانید. اگر در فصل اوج گردشگری به تور مسکو می روید، بهتر است از رفتن به مقبره در تعطیلات آخر هفته خودداری کنید.
معمولاً در اسفند و اوایل فروردین به مدت 1-2 ماه مقبره را می بندند. همچنین ممکن است در مدت کوتاهی در طول سال بسته شود. بهتر است از راهنمای خود بخواهید بررسی کند.

 

captcha

مطالب مرتبط