جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره تماس 45128-021 با کارشناسان ما در تماس باشید.

مجله گردشگری | کاخ زمستانی سنت پترزبورگ

کاخ زمستانی سنت پترزبورگ

کاخ زمستانی، ساختمانی مشهور در سنت پترزبورگ است که امروزه به عنوان ساختمان اصلی موزه ارمیتاژ شناخته می‌شود. این ساختمان با داشتن تاریخ غنی‌ترین امپراتوری هنوز هم تمام عظمت خود را از روزهای شکوه خود حفظ کرده است. طراحی کاخ فعلی در دههٔ ۱۷۶۰ به سبک باروک روسی به پایان رسید و اثری از نبوغ معمار بارتولومئو راسترلی است که آثار باشکوه او در بسیاری از ساختمان‌های امپراتوری سنت پترزبورگ دیده می‌شود. این کاخ به شکل یک مربع است و در مرکز آن یک حیاط قرار دارد. در داخل آن، تقریباً ۱۵۰۰ اتاق وجود دارد. 

درباره کاخ زمستانی سنت پترزبورگ


معرفی کاخ زمستانی سنت پترزبورگ

در حال حاضر، کاخ زمستانی سنت پترزبورگ بخشی از مجموعه‌ای از بزرگترین موزه‌های جهان، یعنی موزه دولتی هرمیتاژ، را تشکیل می‌دهد. این کاخ در قلب سنت پترزبورگ قرار دارد. نمای جنوبی آن در حقیقت دروازه‌هایی را شامل می‌شود که به عنوان ورودی اصلی موزه عمل می‌کنند و به سمت میدان کاخ قرار دارند، در حالی که نمای شمالی آن رو به خاکریز رودخانه نوا قرار دارد. همراه با کاخ زمستانی، مجموعه موزه ارمیتاژ شامل ساختمان‌هایی است که از نظر تاریخی نام‌های زیر را به خود اختصاص داده‌اند: هرمیتاژ کوچک، ارمیتاژ بزرگ، ارمیتاژ جدید و تئاتر ارمیتاژ. تمام این ساختمان‌ها از طریق چندین راهرو و همچنین جناح چپ ساختمان ستاد کل در طرف مقابل میدان با یکدیگر ارتباط دارند.

25 شاهکار موزه هرمیتاژ که باید از آن ها دیدن کنید.

تاریخچه کاخ زمستانی


تاریخچه کاخ زمستانی

اولین اقامتگاه امپراتوری تزارها در محل کاخ زمستانی یک خانه چوبی به سبک هلندی بود که در سال 1708 برای پیتر کبیر و خانواده اش ساخته شد. در سال 1711، یک سازه سنگی به جای این بنا ساخته شد و بقایای آن بنا به عنوان پایه تئاتر ارمیتاژ عمل کرد. عموم مردم اکنون می توانند از بخش های بازسازی شده کاخ اصلی دیدن کنند.
ملکه آنا یوآنونا اولین فرد از نسل پیتر بود که به بازسازی کاخ پرداخت. در سال ۱۷۳۱، او معمار مورداعتمادی به نام فرانچسکو بارتولومئو راسترلی را که تازه به عنوان معمار باروک مشهور در روسیه منصوب شده بود، برای ساخت یک قصر جدید و بزرگتر در این مکان انتخاب کرد. سومین کاخ زمستانی در سال ۱۷۳۵ تکمیل شد، اما فقط ۱۷ سال مورد استفاده قرار گرفت تا امپراطور الیزابت (الیزاوتا پترونا) راسترلی را به منظور گسترش ساختمان فراخواند. پس از دو سال ارائه طرح‌های مختلف برای تطبیق ساختمان موجود، راسترلی در نهایت تصمیم به بازسازی کامل کاخ گرفت و طرح جدید او توسط امپراتور در سال ۱۷۵۴ تأیید شد.

زمانی که کاترین کبیر در سال ۱۷۶۲ به قدرت رسید، کاخ جدید تقریباً کامل شده بود. اگرچه کاترین راسترلی را از پروژه اخراج کرد، اما طرح‌های وی برای نمای بیرونی ساختمان تا به امروز تقریباً بدون تغییر باقی مانده است. این ساختمان شامل یک حیاط داخلی در فرم مربع است و از طریق سه طاق دسترسی به میدان کاخ دارد. این کاخ 22 متر ارتفاع دارد و از آن زمان به دلیل قوانین برنامه ریزی محلی اجازه ساخت و ساز بنایی بلند تر از آن در مرکز شهر داده نشده است.

 

تاریخچه کاخ در طول قرن‌های ۱۸ و ۱۹


تاریخچه کاخ زمستانی در طول قرن‌های ۱۸ و ۱۹

در داخل کاخ زمستانی، در طول قرن‌های ۱۸ و ۱۹، تغییرات و بازبینی‌های مداوم در فضای داخلی صورت گرفت. در دهه‌های ۱۷۸۰ و ۱۷۹۰، جاکومو کوارنگی و ایوان استاروف مجموعه‌ای جدید از اتاق‌های دولتی مقابل رودخانه نوا ایجاد کردند. در زمان امپراتور نیکلاس اول، کارلو روسی گالری جنگ ۱۸۱۲ را در سال ۱۸۲۶ اضافه کرد.
در دسامبر 1837، آتش سوزی در کاخ زمستانی رخ داد و تقریباً تمام فضای داخلی کاخ را ویران کرد و تنها با تخریب قبلی سه گذرگاهی که بین دو ساختمان منتهی می‌شد، از سرایت آن به مجموعه‌های هنری ارزشمند در ارمیتاژ جلوگیری شد. نیکلاس دستور داد که بازسازی کاخ ظرف یک سال تکمیل شود، تلاشی عظیم با توجه به فناوری های ساخت و ساز آن روز. فضای داخلی مجلل تحت نظارت واسیلی استاسوف بازسازی شد، در حالی که معمار همکار او الکساندر بریولوف طرح های جدیدی را در سبک های معاصر اضافه کرد.
در دوران حکومت امپراطوری تزارسکویه سلو، کاخ زمستانی همچنان برای مراسم رسمی و پذیرایی استفاده می‌شد. یک توپ نقابدار تماشایی در جشن سالگرد سلطنت تزار الکسی میخایلوویچ، دومین تزار رومانوف که در سال ۱۹۰۳ برگزار شد، آخرین رویداد مهمی بود که خانواده امپراتوری را در کاخ زمستانی میزبانی کرد.
سلطنت روسیه در سال 1917 در نتیجه انقلاب فوریه سقوط کرد و کاخ زمستانی به مکانی استراتژیک تبدیل شد که عمدتاً برای جلسات و گفتگوهای دولت موقت مورد استفاده قرار می گرفت. پس از انقلاب، کاخ زمستانی به عنوان کاخ ملی معرفی شد و به موزه ای تبدیل شد که برای عموم آزاد بود.
در تاریخ 17 اکتبر 1917، کاخ زمستانی به عنوان بخشی از موزه دولتی ارمیتاژ تعیین شد. اتاق‌های دولتی کاخ زمستانی اکنون یکی از بخش‌های محبوب و ضروری برای بازدیدکنندگان تور سنت پترزبورگ به شمار می‌روند.

برای آشنایی با دیگر کاخ های روسیه کلیک کنید.

طراحی داخلی کاخ زمستانی 


طراحی داخلی کاخ زمستانی 

دکوراسیون داخلی کاخ زمستانی در زمان امپراطوری تزارسکویه سلو، با پیچیدگی خاصی طراحی شده بود و بازدیدکنندگان خاندان سلطنتی را به همان شکلی که امروزه به چشم می‌خورد، تحت تأثیر قرار می‌داد. میلیون‌ها گردشگر تور روسیه از سراسر جهان از طراحی داخلی کاخ تحسین و شگفت‌زده می‌شوند. از طریق اتاق‌های مختلف، فرصتی برای آشنایی با سبک‌های معماری و تزئینات متنوعی که در یک قرن و نیم اخیر جهان مورد توجه قرار گرفته‌اند، فراهم می‌شود. این سبک‌ها شامل باروک الیزابتی، کلاسیک‌گرایی برهنه و التقاط ظریف هستند. 
معماران بسیار ماهر با استفاده از مواد کمیاب و گرانبها، طراحی‌های ظریفی ایجاد می‌کردند. پله‌ها، ستون‌ها و دیوارها از سنگ مرمر کارارا سفیدترین نوع سنگ مرمر، اشیاء طلاکاری، مجسمه‌ها و ترکیب‌بندی‌های مجسمه‌سازی، کف‌پوش‌های پیچیده پارکت ساخته شده از گرانبهاترین چوب‌ها، پلاک‌های زیبا، لوسترهای نقره، لامپ‌ها و شمعدان‌ها، سنگ‌های نیمه قیمتی طبیعی مانند مالاکیت، لازوریت (آبی کوهی)، پورفیری، آونتورین و بسیاری دیگر از عناصر مورد استفاده قرار می‌گرفتند. 
این سنگ‌ها در تزئین اتاق‌ها، گلدان‌ها و مبلمان نیز به کار می‌رفتند. همچنین، نمونه‌های براق از اشیاء هنری تزیینی و کاربردی ساخته شده توسط صنعتگران روسی، آلمانی، فرانسوی و انگلیسی و شاهکارهای نقاشان اروپای غربی نیز در داخل کاخ مشاهده می‌شد. توصیف تمامی اشیاء موجود در مجموعه موزه تقریباً غیرممکن است. بنابراین، باید خودتان تور ترکیبی مسکو سنت پترزبورگ را خریداری کنید و از نزدیک از این کاخ زیبا دیدن کنید.

 

آنچه که به هنگام بازدید از کاخ زمستانی باید در نظر داشته باشید


بازدید از کاخ زمستانی

این کاخ، با مساحتی برابر 60،000 متر مربع (645،835 فوت مربع)، یک ساختمان بسیار بزرگ است که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در صورتی که شما به نمایشگاه‌های هنری علاقه‌مند هستید، می‌توانید از زمانی که در اختیار دارید استفاده کنید و آن را برای دیدن آثار هنری مورد علاقه‌تان در این کاخ تقسیم کنید. 
معمولاً، تورهای عمومی کاخ، که شامل دیدن شاهکارها و گنجینه‌های مجموعه ارمیتاژ است، به مدت 40 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. با این حال، احتمالاً اگر میخواهید که تمام موزه را دیده و بهترین آثار هنری از جمله نقاشی‌های برجسته‌ای از هنرمندانی مانند لئوناردو داوینچی، رافائل، میکل آنژ، تیتیان، ال گرکو، دیگو ولاسکز، پیتر پل روبنز و رامبراند که در ساختمان‌های هرمیتاژ بزرگ و هرمیتاژ جدید به نمایش گذاشته شده‌اند را مشاهده کنید، شما به حداقل 2 ساعت و نیم زمان نیاز دارید. 

گربه ها، نگهبانان موزه هرمیتاژ

با توجه به قوانین و مقررات موزه، فقط گروه‌هایی که شامل بیش از 5 نفر باشند و با راهنما همراه باشند، مجاز به حرکت در یک جهت مشخص هستند. به عبارت دیگر، باید در یک مسیر دایره‌ای حرکت کنید تا به نقطه اصلی بازگشت کرده و در صورت نیاز مجدداً به موارد دیگر نگاه کنید. این سیاست به منظور جلوگیری از شلوغی در سالن‌ها در مواقع اضطراری اجرا می‌شود.

با توجه به توضیحاتی که ارائه نمودیم، اکنون می‌دانید که مسافت زیادی را باید در این موزه یاده روی کنید، پس حتماً از کفش‌های راحت استفاده کنید! در اکثر اتاق‌ها، نیمکت‌ها و صندلی‌ها برای استراحت بازدیدکنندگان وجود دارد. اما به علت وجود بسیاری از مکان‌های جالب برای دیدن، گردشگران اغلب فرصت کافی برای استراحت ندارند!
لطفاً به یاد داشته باشید که بلیط تنها برای ورود به موزه استفاده می‌شود، بنابراین در صورت خروج، برای ورود مجدد باید بلیط جدیدی خریداری کنید
همچنین ورود به سالن‌های نمایشگاه با غذا یا نوشیدنی ممنوع می باشد.

 

captcha

مطالب مرتبط