جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره تماس 45128-021 با کارشناسان ما در تماس باشید.
لوگو آرزوی سفر

مجله گردشگری | کلیسای جامع مسیح منجی

کلیسای جامع مسیح منجی

کلیسای جامع مسیح منجی در مسکو دومین معبد بلند ارتدکس در جهان و یکی از مهم ترین مکان های عبادت در شهر است. این کلیسا به عنوان یادبودی برای شجاعت مردم روسیه در مقابل تهاجم ناپلئون در سال ۱۸۱۲، به دستور الکساندر اول، امپراتور روسیه، ساخته شد. 

کلیسای جامع مسیح نجات دهنده


کلیسای جامع مسیح نجات دهنده

کلیسای جامع مسیح منجی با تاریخ افسانه‌ای خود و معماری نمادین، سفید و طلایی، در کنار کرانه شمالی رودخانه مسکوا واقع شده است. این کلیسا که به عنوان بزرگترین کلیسای جامع روسیه شناخته می‌شود و برای 10000 نفر طراحی شده است. ساخت این بنا حدود ۴۴ سال طول کشید و بهترین معماران و هنرمندان آکادمی هنر روسیه در ایجاد آن نقش داشتند.
نام رسمی این معبد کلیسای جامع مسیح منجی (نجات‌دهنده) پاتریارک مسکو است. این مکان، مقر پدرسالار ارتدکس مسکو و تمام روس‌ها، بالاترین نماینده کلیسای ارتدکس روسیه، سیریل اول مسکو است که از سال ۲۰۰۹ در آنجا مستقر شده است. معماری معبد، به سبک نئوروسی و معماری بیزانسی، الهام گرفته از مسجد ایاصوفیه در استانبول، ترکیه، که یکی از نمادهای امپراتوری بیزانس بوده است. 

 

نگاهی به گذشته


کلیسای جامع مسیح منجی در مسکو بین سال‌های 1839 تا 1883 ، به دستور تزار الکساندر اول، به افتخار کسانی که در جنگ میهنی ۱۸۱۲ جان باختند، ساخته شد. 
در سال 1832، کنستانتین تون به عنوان معمار منصوب شد. تصمیم گرفته شد که ساخت و ساز در نزدیکی کرملین، در محل صومعه سابق الکسیس، که قرار بود تخریب شود، بنا شود. در آن زمان یکی از راهبه های صومعه ویران شده گفت که کلیسای جدید بیش از 50 سال در آنجا نخواهد ماند. 
در 10 سپتامبر 1839، ساخت کلیسا آغاز شد و در سال 1860، برای اولین بار به عموم مردم مسکووی نمایش داده شد و در 26 مه 1883، کلیسای جامع تقدیس شد. پس از انقلاب بلشویکی 1917، کلیسای جامع قربانی مبارزات ضد مذهبی دولت شد و در سال 1931، دولت شوروی تصمیم گرفت کلیسای جامع را تخریب کند و یک کاخ باشکوه از شوروی بسازد. آنها موفق به تخریب کلیسای جامع نشدند و تصمیم گرفتند آن را منفجر کنند.
 پیش‌بینی‌های راهبه به حقیقت پیوست و کلیسای جامع پس از 48 سال بود تخریب شد. 
سنگ مرمر کلیسای جامع برای تزئین ایستگاه های مترو Kropotkinskaya و Okhotny Ryad استفاده شد. افسانه ای وجود دارد که می گوید نیمکت های کلیسای جامع را می توان در ایستگاه مترو Novokuznetskaya پیدا کرد. قسمتی از تخته‌های سنگی با نام قهرمانان جنگ شکسته شد و برای پوشاندن مسیرهای پارک‌های مسکو مورد استفاده قرار گرفت و بخشی دیگر برای تزئین ساختمان استفاده شد.

کلیسای جامع مسیح منجی

 

از کلیسا تا بزرگترین استخر جهان

برنامه های استالین برای ساخت بلندترین آسمان خراش جهان به دلیل کمبود بودجه و تهاجم آلمان در طول جنگ جهانی دوم شکست خورد، اما در نهایت این زمین کاربری جدیدی پیدا کرد. بزرگترین استخر آب گرم شنای جهان که میشد در تمام طول سال استفاده کرد، در سال 1958 در آنجا افتتاح شد.

 

بازسازی کلیسای جامع 

پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی، استخر شنا بسته شد و در سال ۱۹۹۴، با تلاش هزاران شهروند روسیه و کمک‌های مالی شرکت‌های روسی و خارجی، ساخت و ساز برای بازسازی کلیسا آغاز شد. کلیسای جامع مسیح منجی مجدداً در سال 2000 در یک مراسم باشکوه در 19 اوت توسط پاتریارک الکسیس دوم، مصادف با روز تغییر شکل، افتتاح شد.


بخش های مختلف کلیسای جامع مسیح منجی


مجموعه مدرن کلیسای جامع مسیح منجی شامل دو بخش معبد بالا و پایین است. معبد بالا به عنوان کلیسای جامع مسیح منجی شناخته می‌شود و سه محراب دارد: محراب اصلی به تولد عیسی، محراب جنوبی به سنت نیکلاس و محراب شمالی به سنت شاهزاده الکساندر نوسکی اختصاص داده شده است.
معبد پایینی کلیسای تغییر شکل است که به یاد صومعه آلکسیفسکی ساخته شده است که در گذشته در این مکان وجود داشت. این معبد نیز دارای سه محراب است: محراب اصلی به تغییر شکل اختصاص دارد،و محراب‌های کوچکتر به الکسیوس و تئوتوکوس تیخوین تقدیم شده‌اند.

 کلیسای جامع مسیح نجات دهنده

زیر زمین کلیسای جامع شامل موزه، تالار سینود، تالار شورای عالی کلیسا، سفره خانه ها و اتاق های خدمات است. گذرگاه پایینی کلیسای جامع به یادبود جنگ ناپلئونی در سال ۱۸۱۲ اختصاص دارد. در ورودی غربی کلیسا، شما می‌توانید متون عالی‌ترین مانیفست در مورد عبور ارتش فرانسه از مرزهای روسیه و اعلامیه به مردم روسیه را بیابید. در کنار آن، تخته‌های مرمری با شرح ۷۱ نبرد که در سال ۱۸۱۲ در خاک روسیه رخ داده است، نصب شده‌اند، این شامل نام نبرد، تاریخ، نیروهای شرکت کننده، اسامی افسران کشته و مجروح و تعداد کل وجود دارد. 
همچنین، دو موزه در طبقه همکف کلیسای جامع وجود دارد که تاریخچه، ساخت، تخریب و بازسازی کلیسا را نشان می‌دهد. همچنین می توانید از  عرشه های رصد دیدن کنید  و از منظره جذاب مسکو  در ارتفاع 40 متری لذت ببرید.

 

آنچه در کلیسای جامع مسیح منجی مسکو باید دید


کلیسای جامع مسیح نجات‌دهنده با نمای سنگی و سنگ مرمر سفید، دارای چهار ستون و پنج گنبد طلایی است، که بلندترین آن به ۱۰۳ متر می‌رسد. این کلیسا که از بهترین جاذبه های گردشگری مسکو به شمار می آید و از بسیاری از نقاط شهر قابل مشاهده است.
فضای داخلی بزرگ به اندازه بیرون تماشایی است، در پشت نمای باشکوهی از سنگ مرمر و سنگ سفید پنهان شده و توسط پنج گنبد طلایی به سبک بیزانسی پوشیده شده است. نقاشی‌های دیواری و محراب‌هایی که با شکوه طراحی شده‌اند، بالای طبقات ساخته شده از سنگ صیقلی و گرانیت هستند که با رنگ‌های پر جنب و جوش نقاشی شده‌اند.
علاوه بر این، معبد به چند کلیسای کوچک و گالری، به همراه کلیسای جامع، که دارای پورتال هایی با اندازه های مختلف است، تقسیم شده است. پیشنهاد میکنیم که در تور روسیه از کلیسای تبدیل شکل بازدید کنید.
فضاهای مختلف کلیسای جامع در تصاویر و مجسمه های خود یادآور جنگ میهنی 1812 و کسانی است که جان خود را برای روسیه دادند. بالا رفتن از گنبدها، که دارای چندین تراس بیرونی هستند و مناظر پانورامایی خیره کننده ای از مسکو ارائه می دهند، یکی از جذاب ترین کارهایی است که باید هنگام بازدید از کلیسای جامع انجام دهید.

 

حقایقی در مورد کلیسای جامع مسیح نجات دهنده در مسکو


قرار بود این بنا در وروبیووی گوری (تپه های گنجشک مسکو) باشد، اما در نهایت در محله چرتولیه مسکو ساخته شد. ساخت و ساز در زمان چهار امپراتور انجام شد و پس از اینکه بلشویک ها کلیسای یادبود را در سال 1931 منفجر کردند، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دوباره بازسازی شد.

 

چگونه به کلیسای جامع مسیح منجی در مسکو برویم؟


دسترسی به کلیسای جامع مسیح منجی در مسکو

با 20-25 دقیقه پیاده روی از میدان سرخ می توانید به کلیسای جامع برسید. همچنین، می‌توانید از متروی مسکو، از خط ۱ (قرمز) استفاده نمایید. با استفاده از این خط، به ایستگاه Kropotkinskaya برسید و از خروجی خیابان Volkhonka خارج شوید.

ساعات کار : کلیسای جامع همه روزه از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر باز است و ممکن است در آستانه تعطیلات بزرگ ارتدکس بسته شود. موزه ها هر روز از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر باز می شوند و در آخرین دوشنبه هر ماه تعطیل هستند.
هزینه ورودی : ورود به کلیسای جامع مسیح منجی، ورود به موزه ها و عکاسی رایگان است. اما بالا رفتن از عرشه های رصد حدودا 400 روبل هزینه دارد.
آدرس :  خیابان ولخونکا، 15 (روسیه: خیابان ولخونکا، 15)

 

captcha

مطالب مرتبط