جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره تماس 45128-021 با کارشناسان ما در تماس باشید.

مجله گردشگری | هفت خواهران مسکو

هفت خواهران مسکو

یکی از متمایزترین ویژگی های خط افق مسکو، آسمان خراش های استالین یا به اصطلاح هفت خواهران است که هنوز در میان برخی از بلندترین ساختمان های اروپا قرار دارد. هفت خواهران مسکو برای بزرگداشت هشتمین سالگرد مسکو ساخته شده است و ساختمان های آن شامل یک دانشگاه، دو هتل، دو وزارتخانه و دو ساختمان مسکونی می باشد.

آسمان خراش های استالین یا هفت خواهران مسکو


آسمان خراش های استالین یا هفت خواهران مسکو

شاید نام آسمان‌ خراش‌ های استالین به گوشتان نخورده باشد، اما در تور مسکو، قطعاً با آنها آشنا خواهید شد. این سازه‌ها به عنوان هفت خواهران مسکو نیز شناخته می‌شوند و و ارتفاع آنها بین 134 تا 240 متر است.
هفت خواهران مسکو در دهه‌های 40 و 50 به مناسبت جشن هشتادمین سالگرد تأسیس شهر مسکو (در سال 1947) ایجاد شدند. طراحی این ساختمان‌ها از سبک‌های باروک و گوتیک روسی الهام گرفته شده و با تأثیرات نئوکلاسیک و البته تأثیرات آسمان‌خراش‌های دهه‌ی 30 شهر نیویورک ترکیب شده است. علاوه بر این، تمامی نماها و تزئینات این ساختمان‌ها به اسلوب هنر رئالیستی شوروی طراحی شده‌اند و این ترکیب سبک‌ها و تأثیرات مختلف، آثاری بی‌نظیر را در مسکو به وجود آورده است.

برای آشنایی با جاذبه های گردشگری مسکو کلیک کنید.

تاریخچه هفت خواهران استالین


تاریخچه هفت خواهر استالین

دستور ساخت هفت خواهران مسکو توسط استالین به منظور ترویج پیروزی و بازسازی اتحاد جماهیر شوروی پس از ویرانی جنگ جهانی دوم ابلاغ شد. آسمان خراش های استالین در هشتصدمین سالگرد مسکو در سپتامبر 1947 پایه گذاری شد و  در سال 1957، چهار سال پس از درگذشت استالین به پایان رسید.
در ابتدا هشت ساختمان در تقاطع های اصلی شهر و در پیچ های رودخانه مسکوا برنامه ریزی شده بود. برترین معماران آن زمان وظیفه طراحی هر یک از این ساختمان‌ها را به عهده داشته و در سال 1949 جایزه استالین را برای طرح های خود دریافت کردند. بلندترین و مرکزی ترین آسمان خراش قرار بود ساختمان اداری زریادیه در کنار کرملین باشد، اما ساخت و ساز پس از مرگ استالین متوقف شد.
دو تا از هفت خواهر استالین به عنوان هتل های مجلل طراحی شدند تا اتحاد جماهیر شوروی را به گردشگران تور روسیه نشان دهند. برخی دیگر برای اسکان نخبگان شوروی ساخته شدند و مانند شهری در شهر بودند، آپارتمان‌ها، مغازه‌ها، دفاتر و امکانات سرگرمی را در خود جای دادند و به آخرین فناوری‌ها از جمله آسانسورهای پرسرعت، ناودان‌های زباله، تهویه و سیستم‌های تلفن داخلی مجهز بودند.

 

معماری و طراحی هفت خواهران مسکو


هفت خواهران مسکو به سبک امپراتوری استالینیستی که یک معماری پیشرو از سال 1933 تا 1955 را به تصویر میکشد، ساخته شدند. امپراتوری استالینیستی ترکیبی از بسیاری از سبک های معماری از جمله باروک روسی، آرت دکو و نئوگوتیک است که منجر به ایجاد آثاری بی‌نظیر و هماهنگ می‌گردد. 
معماران و مهندسان هفت خواهر استالین را با الهام از آسمان‌خراش‌های ساخته شده در ایالات متحده نظیر ساختمان امپایر استیت و ساختمان وولورث، هفت خواهر با طبقه‌های بالایی که به شکلی شبیه به لایه‌های کیک عروسی طراحی شده‌اند، طراحی کردند.
معماری ساختمان هفت خواهران مسکو دارای بسیاری از جزئیات پیچیده معماری و تزئینی است. ستون‌ها، طاق‌ها، نرده‌ها و برجک‌ها به طرز ماهرانه ای تزئین شده اند. در نوک برجک‌ها، یک ستاره پنج نقطه‌ای عظیم نصب شده است تا حتی از دور، ساختمان ها قابل مشاهده باشد.
مجسمه‌های کارگران و کشاورزان به خیابان‌های پایین نگاه می‌کنند و نقش برجسته‌های نمادهای شوروی مانند تاج گل‌های گل، ستاره‌های 5 پر و چکش و داس دیوارهای یکپارچه را زینت می‌دهند. عظمت معماری و طراحی هفت خواهر استالین شباهت زیادی به مترو مسکو دارد!

 

با هر یک از ساختمان های هفت خواهران مسکو آشنا شوید

 

ساختمان اصلی دانشگاه دولتی مسکو


ساختمان اصلی دانشگاه دولتی مسکو

دانشگاه ایالتی مسکو (MGU) با ارتفاع 240 متر بزرگترین ساختمان از بین هفت خواهران است. ساختمان اصلی دانشگاه دولتی مسکو در تپه گنجشک های مسکو است که توسط Lev Rudnev طراحی شده و بین سالهای 1949 و 1953 توسط هزاران کارگر گولاگ ساخته شده است. این ساختمان که می‌تواند حدود 30000 دانشجو را در خود جای دهد، 36 طبقه دارد و پس از افتتاح در 1 سپتامبر 1953 تا سال 1990 که مستورن آلمان (256.6 متر) ساخته شد، بزرگترین ساختمان اروپا بود. اما امروز به عنوان بزرگترین ساختمان آموزشی در جهان باقی مانده است!

MGU دومین ساختمان از هفت خواهران بود که تکمیل شد. ساختمان اصلی MGU با گرانیت اوکراین و سنگ مرمر از گرجستان و ازبکستان ساخته شده است. پیشنهاد شده بود مجسمه استالین را در بالای ساختمان قرار دهند، اگرچه استالین دستور داد تا به جای آن یک گلدسته برای تاج گذاری ساختمان ساخته شود. مجسمه های عظیم کارگران و کشاورزان در طبقه 27 ایستاده اند و نقش برجسته هایی از کارگران و دانش آموزان وجود دارد. ساختمان اصلی هنوز هم فضای داخلی اصلی و باشکوه خود را حفظ کرده است.
امروزه، برج مرکزی دارای کلاس‌های درس و اتاق‌های دانشجویی و همچنین سالن کنسرت، دفاتر اداری مختلف، فروشگاه‌ها، کافه تریا، موزه‌ها، سالن‌های مو، اداره پست و استخر (از جمله موارد دیگر) است. چهار بال بزرگ که در تمام جهات از ساختمان مرکزی امتداد دارند، محل اقامت دانشجویان، کلاس‌های درس، مغازه‌ها و کافه‌ها هستند.
آدرس - Ulitsa Leninskiye Gory، 1 
نزدیک‌ترین مترو Vorobyovy Gory، 1.8 کیلومتر است.

 

هتل رادیسون رویال (هتل اوکراین)


هتل رادیسون رویال (هتل اوکراین)

هتل Ukraina توسط Arkady Mordvinov و Vyacheslav Oltarzhevsky بین سال های 1953 و 1957 ساخته شد. ساختمان U شکل با بلوک های سرامیکی سفید، سنگ آهک و گرانیت تزئین شده است. چهار برج در بالای هر یک از دو بال قرار دارند که با نمادهای شوروی و آرواره‌های گندم طراحی شده‌اند. پس از افتتاح، Ukraina بلندترین هتل در اروپا بود و نام خود را به افتخار سیصدمین سالگرد اتحاد روسیه و اوکراین در سال 1954 جشن گرفت. 1200 نقاشی از هنرمندان شوروی داخل آن را تزئین کردند و یک باغ زمستانی با یک فواره در طبقه دوم ساخته شد.
امروزه این ساختمان دارای یک هتل و آپارتمان های مسکونی است. هتل ساختمان اصلی و آپارتمان ها دو بال را اشغال می کند. یک سکوی مشاهده در طبقه 33 هتل در سال 2004 افتتاح شد که از آنجا میتوان چشم انداز مرکز تاریخی مسکو نظیر میدان سرخ و کاخ کرملین را مشاهده کرد. لازم به ذکر است که دسترسی برای مهمانان هتل رایگان است و سایر بازدیدکنندگان باید هزینه ورودی پرداخت کنند.
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، هتل اوکراین از بین رفت. اما بعداً توسط هتل های رادیسون خریداری شد. این هتل در سال 2007 برای بازسازی بسته شد و مجددا در سال 2010 بازگشایی شد. با اینکه این هتل هنوز در بین مردم محلی با نام هتل اوکراین شناخته می شود، اما نام اصلی آن در حال حاضر هتل رادیسون رویال است.
آدرس – Kutuzovsky Prospekt 2/1
نزدیک ترین مترو کیفسکایا، 1.2 کیلومتر است.

 

ساختمان خاکریزی Kotelniche


ساختمان خاکریزی Kotelniche

ساختمان خاکریزی کوتلنیچسکایا بین سالهای 1947 و 1952 توسط دیمیتری چچولین، در محل تلاقی رودخانه مسکوا و یاوزا ساخته شد. سه بال به یک برج مرکزی شش ضلعی متصل شده اند که دو بال آن به بلوک های آپارتمانی بزرگ گسترش یافته است. طاق‌ها، ستون‌ها، برجک‌ها و تزئینات فلزی میخ‌دار به شکلی خیره‌کننده برج‌های مرکزی و کناری را تزیین می‌کنند.
در این ساختمان ۵۴۰ واحد آپارتمان وجود دارد، که در آن افراد مشهور، دانشمندان مهم و اعضای دولت شوروی زندگی می کردند. این ساختمان همچنین امکاناتی چون اداره پست، رستوران، زمین فوتبال، سینما و حتی سالن ماساژ را در خود جای داده است.
آدرس – خاکریز Kotelnicheskaya، 1
نزدیک ترین مترو Taganskaya، 1.2 کیلومتر است.

 

ساختمان وزارت امور خارجه


ساختمان وزارت امور خارجه

وزارت امور خارجه روسیه بین سالهای 1948 و 1953 توسط ولادیمیر گلفریخ و آدولف مینکوس با  گرانیت قرمز و خاکستری، سنگ آهک و بلوک های سرامیکی ساخته شده است و دارای ویژگی های بسیاری از معماری گوتیک انگلیسی است. دو بال از برج مرکزی امتداد دارند که هر کدام با دو برج مربع تاج گذاری شده است. فضای داخلی به سبک هنر دکو شوروی با سنگ مرمر، گرانیت و شیشه های رنگی تزئین شده است. 
آدرس - Smolensky Bulvar، 32/34 
نزدیکترین مترو Smolenskaya، 350 متر است.

 

ساختمان میدان کودرینسکایا


ساختمان میدان کودرینسکایا

ساختمان میدان کودرینسکایا توسط میخائیل پوسوخین و آشوت مندویانتز بین سال‌های 1948 تا 1954 ساخته شد. هاین ساختمان همانند آسمان‌خراش کوتلنیچسکایا، برای نخبگان مسکو ساخته شد و بیش از 450 آپارتمان لوکس، سینما، پارکینگ زیرزمینی، بستنی‌فروشی مسکو را در خود جای داد. بزرگترین فروشگاه مواد غذایی داخل و خارج آن با نمای بیرونی با گل های رز حکاکی شده، قرنیزها، برجک ها، مجسمه ها، برج های مزین در هر گوشه و یک گلدسته زیبا تزئین شده است. فضای داخلی با لوسترها، شیشه های رنگی، ستون های یونانی و کف های مرمر طرح دار. آپارتمان های موجود در این ساختمان بسیار گران هستند.

آدرس – Kudrinskaya Ploshchad، 1

نزدیک ترین مترو Krasnopresnenskaya، 600 متر است.

 

ساختمان اداری مسکونی برج دوشکین 


ساختمان اداری مسکونی برج دوشکین 

ساختمان اداری مسکونی برج دوشکین بین سال های 1948 تا 1951 توسط الکسی دوشکین ساخته شد. در ساختمان U شکل، دفاتر در برج مرکزی و آپارتمان ها در بال ها قرار دارند که از دهه 1950 باقی مانده است. نمای ساختمان از سنگ آهک ساخته شده است که با لایه های پیچیده قرنیز در بالای هر طبقه و یک ورودی بزرگ ساخته شده از گرانیت قرمز تزئین شده است. جالب اینجاست که یک ورودی به ایستگاه مترو Krasnye Vorota درست در داخل ساختمان وجود دارد.
آدرس - Sadovaya-Spasskaya Ulitsa، 21/1 
نزدیک ترین مترو Krasnye Vorota، ورودی در بال شرقی ساختمان یا مستقیماً در سراسر جاده حلقه باغ است.

 

هتل لنینگرادسکایا


هتل لنینگرادسکایا

هتل لنینگرادسکایا بین سالهای 1949 تا 1954 توسط لئونید پولیاکوف و الکساندر بورتسکی ساخته شد. معماری و طراحی این آسمان خراش دارای بیشترین المان های روسی نسبت به خواهرانش به ویژه ورودی ایوان چادری آن می باشد. مناطق عمومی کاخ با مجسمه‌ها، لوسترهای برنزی و سقف‌های نقاشی شده تزئین شده است. 
آدرس – Kalanchevskaya Ulitsa، 21/40 
نزدیک ترین مترو به همان اندازه مجلل Komsomolskaya، 500 متر است.

captcha

مطالب مرتبط