جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره تماس 45128-021 با کارشناسان ما در تماس باشید.

مجله گردشگری | جذاب ترین جشن ‌ها و فستیوال‌ های مهم روسیه

جذاب ترین جشن ‌ها و فستیوال‌ های مهم روسیه

اگر می‌خواهید طعم واقعی فرهنگ سرزمینی را بچشید، باید در طول فصل جشنواره‌ها و فستیوال‌ها از آن سرزمین دیدن کنید. کشور روسیه نیز از این قاعده مستثنی نیست. بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند در طول برگزاری جذاب‌ترین جشن‌ ها و فستیوال‌‌ های مهم روسیه به این کشور سفر کنند. در طول فستیوال‌ها می‌توانید آداب و رسوم محلی این سرزمین را لمس کنید و در روح فرهنگ روسیه غوطه‌ور شوید. از جشنواره‌های ملی گرفته تا فستیوال‌های موسیقی، در هر رویداد میلیون‌ها نفر صرف نظر از ملیت و یا مذهب شرکت می‌کنند.

جشنواره‌های سنتی روسیه مناسبت‌های مذهبی مانند عید پاک و کریسمس به‌علاوه رویدادهای تاریخی و سیاسی و جشنواره‌هایی مانند فستیوال غذا، موسیقی، تئاتر و ... را جشن می‌گیرند. در این مطلب تعدادی از به یاد ماندنی‌ترین، شادترین و رنگارنگ‌ترین جشنواره‌های روسیه را برای شما گردآوری کرده‌ایم تا بتوانید در تور روسیه برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید.

new year

جشن های سال نو


سال نو یکی از مهمترین تعطیلات در تقویم جشنواره‌های روسیه است. این جشن در درجه اول یک جشن خانوادگی محسوب می‌شود و در شب سال نو افراد خانواده در دور درخت کریسمس جمع می‌شوند و به همدیگر هدایا می‌دهند. اگر قصد دارید در سال نو میلادی به روسیه سفر کنید، آتش‌بازی‌های شگفت‌انگیزی را که در میدان سرخ اتفاق می‌افتد از دست ندهید. همچنین در شهر سنت پترزبورگ، بزرگ‌ترین آتش‌بازی بر فراز رودخانه نوا به راه می‌افتد. در طول این مدت، در هر گوشه از این شهر جشن‌ها و مهمانی‌هایی برگزار می‌گردد و افراد در پارک‌ها و سایر میادین جمع می‌شوند تا به شادی و پایکوبی بپردازند.

orthodox-christmas

جشن کریسمس


کریسمس هر ساله در آغاز زمستان در روسیه برگزار می‌شود. با توجه به اینکه اکثر مردم روسیه مسیحی هستند، جشن کریسمس در این کشور بسیار پر رنگ است و طرفداران زیادی دارد. در تقویم روسیه، این تعطیلات در 7 ژانویه جشن گرفته می‌شود. معمولا بین 1 ژانویه تا 7 ژانویه به عنوان تعطیلات زمستانی برای روس‌ها است.
در فاصله میان سال‌ نو و کریسمس، فضاهای عمومی مسکو و سنت پترزبورگ با نورپردازی‌های مجلل و درختان کریسمس تزئین شده‌اند، و خیابان‌ها و پارک‌ها مملو از نمایشگاه‌ها و بازارهای کریسمس هستند.
مسیحیان به مناسبت تولد عیسی مسیح این روز را جشن می گیرند. در این روز کودکان از بابانوئل هدایایی دریافت می‌کنند، مردم به یکدیگر تبریک می گویند، غذاهای گوشتی داغ و سوپ می‌پزند، لباس های نو می‌پوشند. بیشتر خانه‌ها مجسمه بابانوئل و مجموعه‌ای از غذاهای لذیذ را در کنار درخت کاج قرار داده‌اند که با چراغ‌های کوچک و بزرگ تزئین شده است. جشن کریسمس مسکو بی‌نظیر و دیدنی است. شب یلدا ایرانیان همزمان با این جشن است. در فصل کریسمس، روس‌ها به اسکی و مسابقه می‌روند. با وجود سرمای شدید زمستان روسیه، جشن کریسمس گرمی بخش محافل می‌شود.

maslenitsa-festival

جشنواره ماسلنیتسا


ماسلنیتسا یکی از جشنواره‌های معروف روسی است که به جشنواره پنکیک نیز معروف است. اساسا در این جشنواره وداع با زمستان و آمدن بهار را جشن می‌گیرند. اگر در این مدت به روسیه سفر کنید، با جشن‌های کارناوال مانندی روبرو خواهید شد که برای یک هفته تمام در همه‌جای شهر همراه با رژه، موسیقی زنده، رقص و آتش‌بازی برگزار می‌شود.
مردم روسیه با درست کردن بلینی (پنکیک)، دید و بازدید، سورتمه سواری، لباس پوشیدن، برف بازی، ساخت قلعه برفی، سوزاندن مترسک ماسلنیتسا این مراسم را جشن می‌گیرند.

woman-day

روز جهانی زن


این جشن برای اولین بار در روسیه در آخرین یکشنبه فوریه 1913 و همزمان با جنبش صلح در آستانه جنگ جهانی اول برگزار شد. تظاهرات روز جهانی زن در روسیه اولین مرحله از انقلاب روسیه بود. در سال 1917، زنان روسی در آخرین یکشنبه فوریه برای حق خود تظاهرات کردند. این تظاهرات بخشی از جنبشی بود که به انقلاب فوریه منتهی شد. چهار روز بعد آخرین تزار مجبور به کناره گیری شد و زنان حق رای خود را به دست آوردند. پس از تبدیل تاریخ به تقویم میلادی، 8 مارس روز جهانی زن نام گرفت.
روز جهانی زن یکی از بزرگترین تعطیلات رسمی روسیه، بعد از سال نو است. در روسیه در هر گوشه و کناری جشن گرفته می‌شود و این روز را به زنان خود با گرفتن گل رز و کادو تبریک می‌گویند. 

russian-orthodox-easter-week

هفته عید پاک 


عید پاک (به روسی: Пасха [Paskha]) مطابق با سنت مسیحی، این کلمه به معنای انتقال با مسیح از مرگ به ابدیت و از زمین به آسمان است و یکی از جشن‌های مذهبی مهم سال در روسیه است. حتی مهمتر از کریسمس است! اکثر مردم روسیه از شهر و روستا برای شرکت در مراسم عید پاک به کلیسا می‌روند. عید پاک در روسیه یک سنت طولانی و قدرتمند است که حتی توسط کمونیست‌ها نیز قابل حذف نبود.
 مردم روسیه معتقدند عید پاک روح و افکار را پاک می‌کند و آرامش، شادی و امید به ارمغان می‌آورد. از سنت‌های مرسوم در این عید تزیین و رنگ کردن تخم مرغ با پوست پیاز است که در روز عید به همدیگر رد و بدل می‌کنند.
در روسیه عید پاک را معمولا دیرتر از غرب جشن می‌گیرند، زیرا تاریخ‌های عید پاک توسط تقویم‌های مختلف تعیین می‌شود. کلیسای ارتدکس روسی از تقویم قدیمی جولیان استفاده می‌کند، در حالی که کلیساهای کاتولیک رومی و پروتستان در قرن شانزدهم به تقویم میلادی تغییر یافتند.

 

moscow-international-film-festival

جشنواره بین المللی فیلم مسکو


اولین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو (MIFF) در سال 1935 برگزار شد، زمانی که هیئت داوران توسط فیلم‌ساز مشهور جهان سرگئی آیزنشتاین (با شهرت جنگنده پوتمکین) رهبری شد. این یک رویداد عادی در تقویم فرهنگی در سال 1959 شد. 
طی دهه‌های گذشته، محبوبیت و تأثیر جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو بر روند فیلم‌سازی جهان به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. بیش از 200 فیلم از 50 کشور مختلف در این جشنواره به نمایش در می‌آید که بهترین فیلم برنده جورج طلایی می‌شود.

برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری مسکو کلیک کنید.

golden-mask-festival

جشنواره تئاتر ماسک طلایی مسکو


اگر عاشق هنر هستید و در ماه های مارس و آوریل  قصد سفر به مسکو را دارید، شخص بسیار خوش‌شانسی هستید. چرا که جشنواره تئاتر ماسک طلایی که یک جشنواره و مسابقه تئاتر در روسیه است در این ایام برگزار می‌گردد.

 

جشنواره ماسک طلایی یک برنامه دو ماهه از مهم‌ترین و خلاقانه‌ترین اجراها از سراسر روسیه را ارائه می‌دهد. این جشنواره که در مکان‌های مختلف برگزار می‌شود، تمام ژانرهای هنری تئاتر از جمله درام، اپرا، باله، رقص مدرن، موزیکال و تئاتر عروسکی روسی را به نمایش می‌گذارد. مراسم اهدای جوایز معتبر در شب پایانی جشنواره و در اواخر آوریل برگزار می‌شود. 

 

st-petersburg-white-nights-festival

جشنواره شب های سفید سن پترزبورگ


بدون شک، یکی از بهترین زمان‌ها برای حضور در سنت پترزبورگ در جشنواره شب‌های سفید است. به دلیل موقعیت شمالی سنت پترزبورگ، خورشید هرگز در سن پترزبورگ بین ماه مه و اواسط ژوئن به طور کامل غروب نمی کند.
 به طوری که می‌توانید نیمه شب پیاده روی کنید و همچنان خورشید را در افق ببینید. این پس زمینه رمانتیک جشنواره سالانه شب‌های سفید را پدید می‌آورد، جشنواره‌ای هنری با موسیقی و رقص که ستاره‌های روسی و بین‌المللی در آن شرکت می‌کنند. تنها تئاتر ماریینسکی برنامه‌ای شامل بیش از 175 اپرا، باله و کنسرت کلاسیک را اجرا می‌کند.
همچنین کارنوال‌هایی وجود دارد که بهترین آنها در حومه پترهوف است و در آن بازیگران لباس های تاریخی مربوط به زمان پیتر کبیر را می‌پوشند و وقایع تاریخی را بازسازی می‌کنند. جشنواره شب‌های سفید در واقع با هدف گسترش هنر موسیقی و رقص فرهنگ آنها جشن گرفته می‌شود.

راهنمای سفر به سن پترزبورگ                                                              جاذبه‌های گردشگری سن پترزبورگ

reindeer-herders-festival

 

جشنواره هردر گوزن‌های شمالی


جشنواره گوزن‌های شمالی یکی از معروف‌ترین فستیوال‌های زمستانی روسیه است که تقریبا به مدت 70 سال، سالانه برگزار می‌گردد. این جشن یک تعطیلات یک روزه است که در شهرهایی مانند مسکو یا سنت پترزبورگ نمی‌توانید شاهد آن باشید. برای تماشای این جشن، باید به شهرها و روستاهای اصلی منطقه یامالوننتس در قطب شمال بروید.
در این جشنواره می توانید اسکی با گوزن شمالی را تجربه کنید که تجربه ای خاص و منحصر به فرد است و  بسیار لذت بخش و خاطره انگیز خواهد بود. همچنین تنقلات خوش طعمی را خواهید یافت که از گوشت گوزن شمالی تهیه می‌شوند. در طی این جشنواره مسابقات کشتی محلی، مسابقات سورتمه سواری و انواع بازی‌های سنتی برگزار می‌شود. لذت شرکت در این جشن با حضور مردمی که لباس سنتی روسی خیره کننده و پر جنب و جوش را بر تن دارند دو چندان می‌شود.

 

captcha

مطالب مرتبط