جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره تماس 45128-021 با کارشناسان ما در تماس باشید.

مجله گردشگری | بهترین سوغاتی‌های روسیه

بهترین سوغاتی‌های روسیه

اگر میخواهید خاطرات هیجان انگیز سفر به روسیه برای یک عمر در ذهن و قلب شما ثبت شود، مطمئنا بهترین راه خرید سوغاتی خوب است. اما درباره سوغاتی های سنتی روسیه چه می‌دانید؟ 

souvenir-in-russia

در این مطلب قصد داریم تا شما را با سوغاتی های سنتی روسیه آشنا کنیم تا در طول تور روسیه و مدت زمان سفر خود به این کشور ایده ای برای خرید کردن داشته باشید. اغلب وقتی در مورد سوغاتی های روسیه صحبت میکنیم، به احتمال زیاد نام عروسک های تو در تو روسی به ذهنتان می‌رسد که در روسی به آن ماتروشکا میگویند. 

برای مطالعه راهنمای سفر به روسیه کلیک کنید.

در روسیه مجموعه عظیمی از سوغاتی ها و هدایای به یاد ماندنی و زیبا برای هر سلیقه ای وجود دارد. در این کشور به دلیل غنی بودن از منابع طبیعی، سوغاتی های متنوعی از مواد گرانبها مانند چوب توس از کارلیا، سنگ های قیمتی و سنگی از اورال، الماس از یاکوتسک یا حتی استخوان و عاج وجود دارد.

 

matryoshka-doll

عروسک های ماتریوشکا


ماتریوشکا شناخته شده ترین و محبوب ترین سوغاتی روسیه است که از عروسک های چوبی رنگ آمیزی شده که یکی در داخل دیگری پنهان شده، تشکیل شده است. تعداد عروسک های تودرتو معمولاً از سه تا ده متغیر است، اما در برخی موارد نادر می تواند به 50 و حتی بیشتر برسد. عروسک سنتی ماتریوشکا نشان دهنده زنی است که لباس روستایی روسی پوشیده و روسری بر سر دارد.
در سال 1900، عروسک های ماتریوشکا در نمایشگاه جهانی پاریس ارائه شد و در آنجا شهرت بین المللی پیدا کرد. به همین دلیل بسیاری از مردم به این عروسک های روسی علاقه مند شدند و جز یکی از اصلی ترین سوغاتی های روسیه محسوب شد.

amber

کهربا


روسیه به عنوان خانه اصلی کهربای جهان است و بیش از 90 درصد کهربای جهان در این کشور یافت می‌شود. کهربا صمغ طبیعی فسیل شده از درختان مخروطی منقرض شده باستانی است که به دلیل زیبایی طبیعی و ویژگی های جادویی اش شناخته شده است. رنگ کهربا می تواند از قهوه ای تیره تا زرد لیمویی تقریباً روشن باشد. 
کهربا در زمان های قدیم برای ساخت جواهرات استفاده می‌شد. در قرن 18-19 به عنوان یک  ماده تزیینی در ساخت مواردی مانند جعبه سیگار، زیرسیگاری، جعبه، صندوق، ساعت مورد استفاده قرار گرفت. در سن پترزبورگ فرصتی خواهید داشت که از اتاق معروف کهربایی که با پانل های کهربایی ایجاد شده است، دیدن کنید.

pavlovo-posad-shawls

شال پاولوو پوساد


یکی از محبوب ترین صنایع دستی روسی که می توان آن را در هر نقطه ای از شهر، در غرفه یا مغازه پیدا کرد، شال پاولوو پوساد است. این شال را دختران و زنان روسی اغلب در فصول سرد سال می‌پوشند. این یک سوغاتی عالی از روسیه است که وجود آن در کمد هر خانمی ضروری می‌باشد.
تاریخچه شال های پاولوو پوساد به اواخر قرن هجدهم باز می گردد، زمانی که کارخانه توسط ایوان لبسین تاسیس شد. کسب و کار او به زودی بسیار موفق شد و در مناطق مختلف روسیه شناخته شد. در قرن بیستم در سال 1938 پاولوو پوساد جایزه بزرگ را در نمایشگاه جهانی پاریس دریافت کرد و چند سال بعد در نمایشگاه جهانی تجارت بروکسل در سال 1959 برنده جایزه شد. به همین دلیل شال های پاولوو-پوساد نه تنها در روسیه بلکه در جهان شناخته و معروف شدند. 

khokhloma

خوخلوما


خوخلوما یک صنعت سنتی روسی است که در قرن هفدهم در منطقه "نیژنی نووگورود" شکل گرفت. خوخلوما در واقع یک سبک نقاشی بر روی ظروف و مبلمان چوبی است. این سبک نقاشی را می توان با طرح گل قرمز و طلایی آن در زمینه تیره تشخیص داد.

lacquer

جعبه های لاکی


یکی دیگر از سوغاتی‌های سنتی روسیه، جعبه‌های کوچک با رنگ‌آمیزی تزئینی است که از کاغذ پاپیه ماشه ساخته شده‌اند. این جعبه‌ها اغلب نقاشی هایی از مناظر یا شخصیت‌هایی از ادبیات روسی یا داستان‌های پریان را نشان می‌دهند. معروف‌ترین این جعبه‌ها در پالخ ساخته می‌شوند. با این حال، دیگر مراکز مهم صنایع دستی در Kholoy ، Mstyora و Fedoskino هستند.
اگرچه از جعبه‌های تولید شده در مناطق مختلف از نظر سبک مشابه هستند، اما دارای عناصر و طرح‌های رنگی متمایز هستند: طرح‌های جعبه‌های لاکی در منطقه پالخ عمدتاً قرمز هستند،  در منطقه Kholoy تمایل به رنگ‌های سبز-آبی و قهوه‌ای-نارنجی دارد، Mstyora دارای طلایی و سایر رنگ‌های گرم است، در حالی که Fedoskino نقره‌ای، آبی هستند. 

gzhel

گزل


Gazel یک سرامیک به سبک روسی است که از روستای Gazel در نزدیکی مسکو سرچشمه می گیرد. این منطقه از دیرباز به خاطر خاک رس خود شناخته شده است. از قرن چهاردهم، روستای گزل و حدود 30 روستای اطراف آن به مرکز تولید سرامیک روسیه تبدیل شده است.
در گذشته های دور، نقش‌سرامیک‌های گزل رنگی بود. اما امروزه سرامیک‌ها دارای نقش های متمایز به رنگ آبی در زمینه سفید هستند.سرامیک‌های گزل به صورت دست ساز هستند و هنرمندان هر بشقاب یا گلدان را با قلم مو رنگ می‌کنند و آن را به یک اثر منحصر به فرد هنری تبدیل می‌کنند.
در طول تورهای مسکو می توانید نمونه های زیبایی از سرامیک‌های گزل را ببینید. 

valenki

والنکی


هیچ کفشی پای شما را در سرمای شدید زمستان به اندازه والنکی معروف، که مخصوصاً از پشم نمدی ساخته شده است، گرم نمی‌کند. چکمه های نمدی والنکی یا روسی در زمستان بسیار محبوب بودند. آنها امروزه در شهرهای بزرگ چندان رایج نیستند اما هنوز در روستاها استفاده می‌شود. 
نام چکمه در لغت به معنای "ساخته شده با نمد" است. این چکمه ها در برابر آب مقاوم نیستند. سنت ساخت والنکی از قبایل مغول به روسیه آمده است، اوج محبوبیت آنها در روسیه در قرن 19 و اوایل قرن 20 بود و فقط افراد ثروتمند می توانستند آن را بپوشند.
اکنون چکمه‌های نمدی دوباره به عرصه مد بازگشته‌اند و منبع الهام برای طراحان کفش است. والنکی های امروزی با زیره پلاستیکی و در رنگ های مختلف ساخته می شوند و با چرم، کریستال و گلدوزی تزئین می شوند.
در طول تور روسیه می توانید از موزه والنکی دیدن کنید و حقایق جالب تری در مورد چکمه های نمدی روسی بدانید. بزرگترین والنکی ساخته شده تا به حال در اندازه 130 و کوچکترین آن تنها 0.9 میلی متر طول دارد.

balalaika

بالالایکا

 


بالالایکا یک ساز زهی مانند گیتار است اما دارای فرم سه گوشه و فقط سه سیم (در برخی موارد دو سیم) است. 
امروزه تقریباً به طور کامل از زندگی روزمره ناپدید شده است. فقط نوازندگان شرکت‌های موسیقی فولکلور روسیه و ارکسترهای سازهای محلی بالالایکا می‌نوازند. بالالایکا نمادی از فرهنگ روسیه و مردم روسیه است.

samavar

سماور


کلمه روسی "سماور" که در طول سال ها به یکی از نمادهای کشور روسیه تبدیل شده است، می تواند به انگلیسی به عنوان "خودجوش" ترجمه شود. این ظرف فلزی که به طور سنتی برای گرم کردن آب در مراسم چای استفاده می شد، اغلب در ادبیات و ترانه های روسی ذکر شده است.
سماور سنتی از بدنه، پایه و دودکش، روکش و دریچه بخار، دستگیره، شیر آب و کلید، تاج و حلقه، امتداد دودکش و کلاهک، کاسه قطره چکان و قوری تشکیل شده است. آب را با کمک زغالی که در آتشدانش می گذارند گرم می کند.
سماور معمولا یک سوغات سنگین روسیه است. حتی مدل های کوچکتر سماور ممکن است وزن زیادی داشته باشند. با این حال، اگر می خواهید یک هدیه مفید واقعا خاص از روسیه بیاورید، این یک گزینه عالی خواهد بود!

ushanka

اوشانکا (کلاه زمستانی)


اوشانکا یا شاپکا اوشانکا یک کلاه خز سنتی روسی است که برای پوشیدن در فصل زمستان بسیار مناسب است. این کلاه دارای لبه های گوش است که ممکن است در چانه بسته شود تا از گوش و گردن در برابر سرما محافظت کند یا در پشت سر ثابت شود. 
این کلاه معمولا از پوست گوسفند، خرگوش یا خز مشک (موش آبی) درست می شود. همچنین ممکن است از خز مصنوعی ساخته شده باشد. در واقع کلاه های محافظ گوش برای قرن ها در روسیه و برخی کشورهای دیگر شناخته شده بودند. اما نوع مدرن اوشانکا در قرن بیستم در روسیه توسعه یافت.

bogorodsk-wooden-toys

اسباب بازی های چوبی بوگورودسک


اسباب‌بازی‌های بوگورودسکایا مجسمه‌های چوبی حکاکی شده از حیوانات، پرندگان و افراد هستند. این اسباب بازی ها مواد آموزشی عالی برای بچه ها هستند و برای کل خانواده بسیار سرگرم کننده خواهند بود. 
اسباب بازی های Bogorodskaya از قرن هفدهم شناخته شده است. طبق یک افسانه، اولین اسباب بازی توسط مادری در یک خانواده دهقانی فقیر که سعی می کرد بچه هایش را سرگرم در روستای کوچک بوگورودسکو (نزدیک به سرگیف پوساد) ساخته شد. این عروسک بادوام بود و بچه ها مدت زیادی با آن بازی می کردند. پدرشان بعداً آن را به یک نمایشگاه برد و فروخت. تاجری که آن را خرید، آن را بسیار سرگرم کننده یافت و تعداد زیادی از آنها را سفارش داد. از آن زمان به بعد، آنها می گویند که بیشتر روستاییان بوگورودسکوئه به صنایع دستی "اسباب بازی" مشغول هستند.

این اسباب‌بازی‌ها بسیار ارزان هستند و در رشد مهارت‌های حرکتی ظریف کودکان بسیار عالی هستند. می‌توانید این اسباب‌بازی‌ها را در طول تورهای مسکو در سرگیف پوساد، بازار Izmailovo یا برخی از فروشگاه‌های سوغاتی در شهر پیدا کنید. 

russian-chocolate

شکلات روسی


شکلات روسی با شکلاتی که در سراسر جهان می توانید پیدا کنید متفاوت است. این دستور العمل های شکلاتی که در اواسط قرن نوزدهم توسط یک آلمانی - Theodor Einem - تأسیس شد، پس از انقلاب بزرگ اکتبر تکامل یافت. استفاده از مواد تشکیل دهنده محلی، طعم بی نظیر شکلات روسی را در معروف ترین کارخانه شیرینی سازی روسیه ایجاد می کند.

شکلات سنتی نه تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان نیز به یک هدیه خوش طعم از روسیه تبدیل خواهد شد. شکلات های بومی روسی تنوع زیادی دارند: از جعبه های ظریف با شیرینی های لوکس (به عنوان مثال A.Korkunov) تا شکلات تلخ خوب که برای مصرف با قهوه قوی عالی است.


 

captcha

مطالب مرتبط