جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره تماس 45128-021 با کارشناسان ما در تماس باشید.

مجله گردشگری | راهنمای سفر به سریلانکا

راهنمای سفر به سریلانکا

سریلانکا، جواهر قاره آسیا، به لحاظ طبیعی و فرهنگی یکی از جواهرهای گردشگری این قاره به حساب می‌آید. این کشور با طبیعتی فراوان و مناظر خیره‌کننده، تاریخ غنی، مردمی مهربان و آثار باستانی شگفت‌انگیز، سفری بی‌نظیر را برای علاقه‌مندان به ماجراجویی و کشف فرهنگ‌های متنوع فراهم می‌کند. اگر به دنبال تجربه‌ای جذاب و دلنشین در آسیا هستید، سریلانکا یک مقصد ایده‌آل برای سفر شماست. در این راهنمای سفر به سریلانکا، ما با شما به تجربه سفری کوتاه به سریلانکا خواهیم پرداخت. همراه با ما، به سفری در دل تاریخ، طبیعت بکر، و فرهنگ‌های متنوع این کشور خواهید رفت. از بازدید از آثار باستانی تا گشت‌زنی در جنگل‌های طبیعی، از معرفی به مردم دلسوز و مهربان تا آشنایی با غذاهای محلی خوشمزه، همه اطلاعاتی که برای برنامه‌ریزی سفر خود به این کشور لازم دارید، در این راهنما به شما ارائه می‌شود.

بپیوندید و با ما به سفری به دنیای شگفت‌انگیز سریلانکا بروید و تمام زیبایی‌ها و تجربیاتی که این کشور دارد را کشف کنید.

معرفی کشور سریلانکا


سریلانکا، یک جزیره کوچک در اقیانوس هند در جنوب شرقی کشور هند واقع شده است و دارای آب و هوای استوایی و گرمسیری است. این کشور دارای تنوع زیادی از مناظر طبیعی از جمله سواحل چشم‌نواز و کوه‌های مرتفعی است که ارتفاع آنها بیش از ۲۰۰۰ متر میرسد. جنگل‌های استوایی این جزیره نیز زیبا و دلپذیرند و حیات وحش آن شامل فیل‌های وحشی، پلنگ‌ها، لاک‌پشت‌های دریایی، دلفین‌ها و نهنگ‌ها است.
سریلانکا یک جزیره زیباست که توسط سواحل احاطه شده و از فضا به رنگ سفید و جادویی به نظر می‌رسد. بسیاری از این سواحل تمامی ویژگی‌های یک مقصد تفریحی را دارند و برای علاقه‌مندان به ورزش‌های آبی مانند غواصی، اسنورکلینگ، کیت‌سرفینگ و موج‌سواری، به عنوان مقصدی ایده‌آل شناخته می‌شود. 
از طرف دیگر، شما می‌توانید در ارتفاعات بالای 2000 متر از مزارع چای دیدن کنید و از پیاده روی  در میان این مزارع لذت ببرید. فرهنگ سریلانکا نیز متأثر از تاریخچه‌ای متنوع است که شامل تأثیرات از هند، پرتغال، هلند و البته بریتانیا (تا سال 1948 مستعمره بریتانیا بود) می‌شود. همچنین یونسکو هشت میراث جهانی را در سریلانکا به رسمیت شناخته است که برای یک جزیره نسبتا کوچک بسیار چشمگیر است!
در اینجا ما تمام اطلاعات سفر و نکاتی را که باید قبل از سفر به سریلانکا بدانید را به شما ارائه می دهیم! 

برای آشنایی با بهترین مکان ها برای بازدید در سریلانکا کلیک کنید.

 دانستنی های کاربردی در سفر به سریلانکا


 دانستنی های کاربردی در سفر به سریلانکا

جمعیت : حدود 22 میلیون نفر
پایتخت : کلمبو
مساحت زمین : 65600 کیلومتر مربع
زبان : سینهالی 74% (رسمی و ملی)، تامیلی 18% (ملی)، سایر 8%؛ انگلیسی معمولاً در دولت استفاده می شود و حدود 10٪ مردم به خوبی صحبت می کنند.
مذهب : بودایی 70٪، اسلام 8٪، هندو 7٪، مسیحی 6٪
واحد پول : روپیه سریلانکا
منطقه زمانی : UTC+5:30
ولتاژ برق در سریلانکا: ولتاژ تغذیه 230 ولت و 50 هرتز 
نوع سوکت برق:  D و G

 

شماره تلفن های ضروری


خط تلفن فوریت های پلیسی:    118/119
آمبولانس / آتش نشانی و نجات:    110
خدمات حوادث - بیمارستان عمومی – کلمبو:    011-2691111
پلیس توریستی:    011-2421052
سفارت ایران در سریلانکا:  2081515-011

 

 شهرهای معروف کشور سریلانکا


الا

الا در سریلانکا

الا، یک شهر آرام در منطقه بادولا است که مسافران را به ارتفاعات سریلانکا با مزارع چای، جنگل‌های کوهستانی و آب و هوای خنک خود میکشاند. این شهر در ارتفاع ۱۰۴۱ متری از سطح دریا قرار دارد و دارای طبیعت وحشی زیبا، غارهای باستانی، معابد قدیمی با چندین قرن تاریخ و Ella Gap (شکافی بین دو تپه که به مناظر بلندش مشهور است) می‌باشد.
شهرت الا به خاطر پل راه‌آهن 9 قوسی آن است که نمونه‌ای برجسته از سازه‌های دوران استعمار در سریلانکا محسوب می‌شود. پیاده‌روی در امتداد مسیر راه‌آهن تا پل، یک فعالیت محبوب در میان گردشگران تور سریلانکا است. در این شهر، کافه‌های خاص و جالب، مسیرهای پیاده‌روی طبیعی و مهمان‌خانه‌های متعددی وجود دارند که در میان تپه‌ها برای استراحت و لذت‌بردن از طبیعت فراهم شده‌اند.

 

گردشگری کلمبو

گردشگری کلمبو

کلمبو، به عنوان بزرگترین مقصد گردشگری سریلانکا، دارای قدمتی دو هزار ساله است که فرهنگ و میراث  متنوعی را در خود جای داده است. این شهر به عنوان پایتخت کشور جزیره‌ای سریلانکا شناخته می‌شود و دروازه‌ای بین‌المللی به سوی شگفتی‌های میراث استعماری پرتغالی، هلندی و بریتانیایی، مناظر گرمسیری باشکوه و غذاهای لذیذ محسوب می‌شود. 
از برج لوتوس، که بلندترین سازه مستقل در آسیای جنوبی است، گرفته تا کازینوهای معتبر جهانی مانند Bellagio و Ballys، و همچنین مسیرهای پیاده‌روی در مزارع دارچین، این شهر به عنوان یک مقصد گردشگری در تور ترکیبی سریلانکا شناخته می‌شود و تجربه‌ای عالی از گشت و گذار، خرید و تجربه شبانه را ارائه می‌دهد.

8 مکان برای بازدید در کلمبو

کندی

کندی

کندی، واقع در فلاتی که در میان کوه‌های سرسبز احاطه شده است، به عنوان یکی از شهرهای بزرگ و مهم در مرکز سریلانکا شناخته می‌شود. این شهر دارای جنگل‌های بارانی متنوع و مزارع چای است که زیبایی طبیعی خود را به نمایش می‌گذارد. این شهر با فاصله تقریبی 4 ساعت جاده از کلمبو، کندی به خاطر معبد دندان مقدس که یکی از میراث‌های جهانی یونسکو است، شهرت دارد.

 

بنتوتا

بنتوتا

بنتوتا، یک شهر ساحلی و روستایی زیبا، در جنوب سریلانکا و در فاصله 62 کیلومتری از پایتخت، کلمبو، واقع شده است. این شهر به دلیل ساحل بنتوتا شهرت دارد که تبدیل به مقصد محبوبی برای گردشگران و مردم محلی شده است. بنتوتا یک شهر کوچک است که به‌خاطر ساحل‌های زیبا و مناظر طبیعی سرسبز با درختان بلند نخل‌ها شناخته می‌شود.
رودخانه شفاف بنتوتا در شمال این شهر قرار دارد و در امتداد آن، معروف‌ترین مجموعه تفریحی سریلانکا، "مجتمع تفریحی ملی بنتوتا" واقع شده است. این اقامتگاه مجلل، به عنوان یکی از معروف‌ترین و پربازدیدترین اقامتگاه‌های تعطیلات در کشور، شناخته می‌شود. ساحل بنتوتا همچنین فرصت‌های فراوانی برای ورزش‌های آبی مانند غواصی و شنا ارائه می‌دهد.

 

 آب و هوای کشور سریلانکا


سریلانکا یک کشور با آب و هوای متنوع و جذاب است که تاثیر فصول بارانی و بادهای موسمی بر روی شرایط آب و هوایی آن را دارد. این کشور در جنوب آسیا واقع شده و دارای اقلیم استوایی و مدیترانه‌ای است که به تبع آن شرایط آب و هوایی مختلفی در سریلانکا وجود دارد. 
به طور کلی در نواحی جنوب و جنوب غربی سریلانکا، آب و هوا گرم و مرطوب است. در این مناطق، دما معمولاً بین 28 تا 32 درجه سانتی‌گراد متغیر است و باران‌های فراوانی در فصل باران (از مه تا سپتامبر) انتظار می‌رود. این نواحی دارای ساحل‌های زیبا و جاذبه‌های گردشگری فراوانی هستند. در مقابل، نواحی شمالی و شرقی کشور دارای آب و هوای گرم و خشک هستند. دما در این نواحی نسبت به نواحی جنوبی بیشتر است و معمولاً بین 32 تا 35 درجه سانتی‌گراد متغیر می‌شود. علاوه بر این بارش‌های کمتری در این مناطق در فصل باران رخ می‌دهد.

برای آشنایی با بهترین زمان سفر به سریلانکا کلیک کنید.

 

 شرایط ویزا سریلانکا برای ایرانیان


 شرایط ویزا سریلانکا برای ایرانیان

شهروندان ایرانی که قصد سفر به سریلانکا را دارند، باید به صورت آنلاین برای مجوز سفر الکترونیکی (ETA) یا ویزای فرودگاهی اقدام کنند. این ویزا بلافاصله پس از ورود به یکی از فرودگاه‌های سریلانکا با مهر شدن پاسپورت مسافران صادر می‌شود. ویزای فرودگاهی به صورت الکترونیکی یا ETA در دسترس است و اجازه اقامت به مدت 30 روز در سریلانکا را به مسافران می‌دهد. بنابراین، برای این نوع ویزا، نیازی به مراجعه به سفارت سریلانکا نیست و می‌توانید پس از ورود به فرودگاه این کشور، به سادگی ویزای فرودگاهی را دریافت کرده و سفر خود را آغاز کنید.

 

فرودگاه بین المللی سریلانکا


فرودگاه بین المللی سریلانکا

یکی از فرودگاه‌های بین‌المللی مهم در سریلانکا، فرودگاه بین‌المللی باندارانایک است. این فرودگاه در فاصله تقریبی 30 کیلومتری شمال شهر کلمبو، شهر اصلی سریلانکا (که به عنوان پایتخت شناخته نمی‌شود) واقع شده است. دیگر فرودگاه بین‌المللی مهم در سریلانکا فرودگاه بین‌المللی راتمالانا است که در جنوب کشور قرار دارد. اغلب مسافرانی که به سریلانکا سفر می‌کنند، به فرودگاه بین‌المللی باندارانایک پرواز می کنند؛ زیرا انتخاب پروازها از این فرودگاه بسیار گسترده‌تر و متنوع‌تر است. 

 

 حمل و نقل عمومی در سریلانکا


 حمل و نقل عمومی در سریلانکا

رفت و آمد در سریلانکا در مجموع به شکلی کاملاً متفاوت و بهتر نسبت به گذشته شده است. حمل و نقل عمومی در سریلانکا بسته به منطقه، برنامه سفر و تعداد مسافران متفاوت است. یکی از وسایل حمل و نقل معروف و اصلی در شهرهای سریلانکا، توک توک نام دارند. این وسایل نقلیه سه چرخه و موتوری، برای مسافت‌های مختلف هزینه‌های متفاوتی دارند. در شهر کلمبو، توک توک به عنوان بهترین و راحت‌ترین روش برای رفت و آمد در شهر و بازدید از جاذبه‌های مختلف در مدت زمان کوتاه شناخته می‌شوند. 
اگر نمی‌خواهید از توک توک استفاده کنید، اتوبوس می‌تواند جایگزینی مناسب باشد. هزینه‌های اتوبوس برای هر سه تا چهار کیلومتر مسافت مشخص می‌شود. اگرچه هزینه‌های اتوبوس بسیار کمتر از توک توک است، اما باید توجه داشته باشید که کیفیت و امکانات اتوبوس‌ها به اندازه توک توک‌ها خوب نیستند. 

 

خرید سیم کارت در سریلانکا


خرید سیم کارت در سریلانکا

در عصر دیجیتال، حفظ ارتباط در سفرها بسیار حیاتی است. در سفر به سریلانکا این موضوع می‌تواند به یک چالش مهم تبدیل شود زیرا اتصال به شبکه بین‌المللی بدون دسترسی به وای فای ثابت ممکن نیست. به همین دلیل، تهیه یک سیم کارت محلی به عنوان بهترین راهکار برای رفع این مشکل به‌نظر می‌آید. استفاده از یک کارت محلی با بسته‌های دیتا و تماس می‌تواند به شما کمک زیادی کند.
Mobitel، Airtel یا  Airalo از بهترین اپراتورهای سیم کارت در سریلانکا هستند که هر کدام بسته ها  پکیج های متنوع و مقرون به صرفه ای را برای گردشگران ارائه میدهند. شما می توانید سیم کارت اعتباری سریلانکا را به صورت حضوری در برخی از فرودگاه های بین المللی، فروشگاه های ارائه دهنده تلفن همراه، فروشگاه های رفاه یا آنلاین خریداری کنید. 

 

غذاهای محبوب سریلانکا


غذاهای محبوب سریلانکا

غذاهای سریلانکا به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد، سنت‌های محلی تاریخی با اثرات دوره استعماری و همچنین میوه‌های استوایی و دیگر محصولات دریایی تازه، تجربه‌ای منحصر به فرد در زمینه آشپزی ایجاد می‌کند. این جزیره دارای انبوهی از غذاهای شیرین، خوش طعم، تند و دارویی بومی این کشور است. مردم محلی عاشق پختن غذا با استفاده از انواع ادویه جات ترشی جات هستند که به راحتی در سراسر کشور با قیمت های بسیار ارزان در دسترس هستند. خوردن غذاهای محلی یکی از اصیل ترین راه ها برای آشنایی با تجربه فرهنگ اصیل سریلانکا است.
به عنوان ویژگی اصلی غذاهای سریلانکا، تنها می توان ده ها ترکیب کاری را تصور کرد که با برنج پخته می شود. سریلانکایی‌ها حداقل یک وعده غذایی برنج و کاری در روز خواهند داشت. حتی برخی از خانواده ها گاهی اوقات 3 وعده غذایی برنج و کاری در روز می خورند!
از دیگر غذاهای سنتی در سریلانکا میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
•    آپام (قیف): پنکیک آرد برنج و شیر نارگیل کاسه ای شکل که اغلب با یک تخم مرغ نرم پخته شده سرو می شود.
•    ایدی آپا (رشته‌ها): لانه‌های له شده رشته‌های برنجی مرغوب.
•    روتی: نان مسطح سریلانکا، که اغلب با نارگیل درست می‌شود و بیشتر به عنوان میان وعده مصرف میشود.
•    کوتو روتی: یک غذای سرخ شده از سبزیجات، تخم مرغ و تکه های روتی تهیه می شود که با چاقوهای مخصوص روی اجاق گاز خرد می شود.
•    Lamprais : برنج، کاری و کوفته در یک برگ موز پیچیده شده و بخارپز یا پخته شده است.
•    کولایا: کاری باقیمانده، با برنج مخلوط شده و در توپ های مخلوط سرو می شود. اغلب در معابد هندو یافت می شود.

 

مناسبت ها و جشنواره های سریلانکا


مناسبت ها و جشنواره های سریلانکا

"مروارید اقیانوس هند" که خانه چهار دین اصلی جهان است، همچنین سرزمین جشنواره ها و رویدادهای بی پایان است که تمام جنبه های زندگی را جشن می گیرند.سریلانکا میزبان تعدادی از جشنواره ها مانند Navam Perehara، جشنواره های بالون هوای گرم، جشنواره های موسیقی و جشنواره های فیلم، جشنواره های ساحلی، جشنواره های مد و جشنواره های مذهبی مانند سال نو سینهالی است.
جشنواره های سریلانکا که با شور و شوق و هیاهو جشن گرفته می شوند، فرصتی عالی برای مشاهده و آشنایی با بخشی از فرهنگ و سنت های این کشور زیبا هستند.

captcha