جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره تماس 45128-021 با کارشناسان ما در تماس باشید.

مجله گردشگری | جشنواره آب در تایلند

جشنواره آب در تایلند

هر ساله با فرا رسیدن ماه آوریل، تعداد زیادی از مردم تایلند برای جشن سال نو آماده می‌شوند. مردم خانه‌های خود را همانند ایرانیان که به استقبال سال نو میروند تمیز میکنند و هدایایی نیز برای سال نو خریداری می کنند. در خیابان‌ها هیاهو و هیجان جاری دارد. Songkran، جشنواره آب در تایلند که هر ساله با شور و هیجان برگزار می‌شود، یکی از رویدادهای پرهیاهو و مهم در تاریخ و فرهنگ این کشور است. این جشنواره که به عنوان جشنواره آب شناخته می‌شود، به معنای آغاز سال نو در تقویم تایلندی است و به دلیل فراوانی آب و رونق جشن‌های مردمی، تبدیل به یکی از پرطرفدارترین جشنواره‌های جهان شده است.

تاریخ برگزاری جشنواره سونگکران 


تاریخ برگزاری جشنواره سونگکران 

هر سال، 13 آوریل، آغاز جشن سال نو در تایلند است. جشنواره آب در تایلند نیز هر ساله از ابتدای سال نو آغاز میشود و تا 15 آوریل ادامه دارد. البته، در برخی موارد، دولت تایلند ممکن است تاریخ جشنواره را تمدید کند تا به مردم امکان بیشتری برای تجربه خوشحالی و شادی بدهد.

 

جشنواره سونگکران چیست؟


جشنواره سونگکران

همانطور که پیشتر بیان کردیم، جشنواره آب در تایلند جشنواره ای است که به طور رسمی در 13 آوریل هر سال در تایلند برگزار می‌شود و به عنوان یک تعطیلات ملی محسوب می‌شود. اما در واقع، اکثرا این جشنواره حداقل از یک هفته قبل از تاریخ رسمی آغاز می‌شوند و تا 16 آوریل ادامه دارند. واژه "Songkran" از واژه سانسکریت "samkranti" که به معنای تغییر و دگرگونی است، گرفته شده است است و مردم تایلند این روز را به عنوان نمادی از سال نو میدانند. در این جشنواره، مردم به یکدیگر "ساواتدی پی مای" یا "سال نو مبارک" تبریک می‌گویند.
قبل از سال 1888، Songkran به عنوان سال نو رسمی تایلند در نظر گرفته می‌شد. امروزه این جشنواره در کشورهای دیگر مانند چین، لائوس، کامبوج و میانمار نیز جشن گرفته می‌شود. Songkran معمولاً با عنصر آب مرتبط است که نمادی از باروری، عشق، شکرگزاری و مهربانی است.
روز اول جشنواره سونگکران، که در تاریخ 13 آوریل برگزار می‌شود، به عنوان روز رسمی و مخصوص قدردانی از سالمندان در کشور شناخته می‌شود. در این روز، خانواده‌ها به اقوام مسن خود ادای احترام و تقدیر می‌کنند و این روز را با هدیه دادن به آنها و خوردن جشن میگیرند. از دیگر رسومات این جشنواره در روز اول درست کردن غذاهای سنتی مانند ژله گیاهی سیاه، چای تغلیظ شده به نام Chao kuai و گوشت خوک سرخ شده به نام khaep mu  می باشد.

هفته Songkran پر از سنت های نمادین است. مردم از معابد محلی خود بازدید می کنند و نماز می خوانند و پس از آن غذا بین راهبان توزیع می کنند. در معبد، آنها آب را روی مجسمه های بودا می ریزند که نشان دهنده پاک شدن گناهان در سال گذشته است. در خانه، خانواده ها با هم وقت می گذرانند و به اجداد خود ادای احترام می کنند. برای خانواده ضروری است که قبل از جشن خانه را با هم تمیز کنند زیرا مردم تایلند بر این باورند که با این عمل، بدشانسی آنها را از بین می رود. آن ها همچنین عقیده دارند پاشیدن آب در اطراف خانه سبب بارندگی در سال جدید می شود.

 

سنت های جشنواره آب در تایلند


سنت های جشنواره آب در  تایلند

جشنواره آب در تایلند، جشنواره ای است که در سراسر تایلند محبوب است، اگرچه هر منطقه  آن را به طور متفاوتی جشن می گیرد. در شمال تایلند، مردم با تهیه انبوه غذا برای توزیع بین خانواده، دوستان و راهبان در معبد و همچنین آتش بازی در شب جشن می گیرند. در مرکز تایلند، مردم خانه های خود را تمیز می کنند و لباس های سنتی می پوشند. یکی دیگر از ژست های نمادین در اینجا رهاسازی حیوانات وحشی مانند پرندگان و ماهی ها است. در شرق مرسوم است که از معابد دیدن می کنند و پاگوداهای شنی ایجاد می کنند و برای اعضای مسن خانواده غذا تهیه می کنند. در جنوب، مردم با اجتناب از خرج کردن پول و راستگویی، جشنواره سونگکران را گرامی می دارند.
در طول این جشنواره، خیابان های اصلی بسته است. در عوض، از این خیابان ها برای آب بازی استفاده می شود که در آن مردم با تفنگ های آبی و سطل های بزرگ برای آب بازی می آیند. تماشای مردم که با خوشحالی بر روی همدیگر آب میریزند و با تفنگ های آبی به یکدیگر آب میپاشند و با هم در لباس‌های خیس شده‌شان می‌خندند، منظره زیبایی است. علاوه بر این مسابقات محبوب Miss Songkran وجود دارد که در شهرهای بزرگ تایلند نیز برگزار می شود.

 

جشنواره آب در تایلند در چه مکان هایی برگزار می شود؟


جشنواره آب در تایلند در  بانکوک

جشن های سونگکران در سراسر تایلند برگزار می‌شود و می‌توانید آن را در مناطق مختلف پیدا کنید. اگر به دنبال جنگ آبی هستید، جاده Khao San و جاده Silom در بانکوک محبوب‌ترین مکان‌ها هستند. در اینجا هزاران نفر را در خیابان خواهید دید که سعی دارند روی شما آب بریزند!
پوکت نیز یکی از مراکز اصلی جشنواره آب در تایلند است. در این مدت می‌توانید شاهد ده‌ها مهمانی ساحلی، به ویژه در مناطق تجاری مانند ساحل پاتونگ، جاده Bangla و پارک Saphan Hin باشید. در شمال تایلند، شهر مهمانی پاتایا نیز مجالس بی‌نظیری را برگزار می‌کند. در سمت کوه سامویی نیز، می‌توانید شاهد جشنواره سونگکران باشید، اگرچه کمتر نسبت به جشنواره‌های پوکت و پاتایا شدت آن کمتر است. ساحل چاونگ نیز یک مقصد محبوب برای جشنواره سال نو تایلندی است که میزبان مهمانی‌های سرگرم‌کننده است. سواحل غربی کوه سامویی نیز مکانی است که می‌توانید لذت جشنواره سونگکران را تجربه کنید.
برای کسانی که به دنبال یک جشن با غم انگیز هستند، شهر تاریخی چیانگ مای عالی است. به عنوان پایتخت سابق پادشاهی لانا، این شهر هنوز هم خندق‌ها و آثار باقیمانده از قلعه‌ها را حفظ می‌کند و یک مرکز فرهنگی و مذهبی است. هر ساله، جشنواره‌های سنتی سونگکران در این شهر برگزار می‌شوند. مردم در دروازه Thapae در کنار شبکه‌ای از کانال‌ها جمع می‌شوند که قبلاً قلعه‌ای برای "شهر قدیمی" بوده است. برای تجربه سونگکران در معابد، معبدهای Wat Ratchabophit و Wat Prayoon در بانکوک مکان‌های آرامی هستند که می‌توانید به آن‌ها سر بزنید.

 

نکات مهم در هنگام برگزاری جشنواره آب در تایلند


برای تجربه بهترین جشنواره Songkran، می‌توانید از این نکات پیروی کنید:
۱. پیش بینی کنید که خیابان‌ها ممکن است شلوغ شوند، بنابراین ترافیک سنگین را در نظر داشته باشید.
۲. توصیه می‌شود قبل از این دوره، هتل را رزرو کنید؛ زیرا جشنواره Songkran فصلی پرطرفدار برای گردشگران است و ممکن است نتوانید در هتل مورد نظر خود اقامت داشته باشید.
۳. این جشنواره معمولاً از ساعت ۱۰ صبح آغاز می‌شود و تا ساعت ۸ شب ادامه دارد. برنامه ریزی خود را مطابق با این زمان‌بندی انجام دهید.
۴. اگر نمی‌خواهید خیس شوید، بهتر است در خانه بمانید و از رفتن به خیابان‌ها خودداری کنید.
۵. راهبان محلی نبایند؛ زیرا آنها مورد احترام ویژه‌ای قرار دارند
۶. در خارج از منزل، حتماً وسایل ضروری خود را مانند کیف پول و تلفن همراه را در کیسه‌های ضدآب حمل کنید تا از هر گونه آسیبی جلوگیری کنید.
۷. پوشیدن لباس‌های آشکار یا لباس شنا در این دوران مناسب نیست. بهتر است راحت باشید، اما نه خیلی بی‌تفاوت.

 

سخن پایانی 


اگر قصد دارید در ماه آوریل از تایلند دیدن کنید، جشنواره آب در تایلند زمان فوق العاده ای برای شرکت در تور تایلند است. این یکی از مورد پرهیجان ترین هفته های سال است و مردم محلی مشتاقانه پذیرای گردشگران هستند تا در این جشن ها به آنها بپیوندند. اگر از خیس شدن خوشتان نمی آید، ممکن است جشنواره سونگکران بهترین زمان برای رفتن شما نباشد، اما اگر به دنبال تجربه بخشی از فرهنگ تایلندی هستید، چه زمانی بهتر از جشنواره آب در تایلند؟ 
 

captcha

مطالب مرتبط