جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره تماس 45128-021 با کارشناسان ما در تماس باشید.

مجله گردشگری | مسجد جامع مسکو

مسجد جامع مسکو

مسجد جامع مسکو یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آثار معماری در روسیه است که در قلب شهر مسکو واقع شده است. این مسجد به عنوان مرکز فرهنگ اسلامی در مسکو شناخته می‌شود و می تواند میزبان بیش از 10000 نمازگزار در یک زمان باشد.
مسجد جامع مسکو یکی از بزرگترین مساجد اروپا است که معماری با شکوهی دارد. برخلاف بسیاری از مؤسسات مذهبی، مسجد کلیسای جامع در زمان شوروی هرگز تعطیل نشد و سال ها تنها مسجد فعال شهر بود. این بنای شش طبقه به سبک بیزانسی دارای گنبدی مجلل پوشیده از ورق طلا است، در حالی که دیوارهای داخلی با آیات خوشنویسی قرآن تزیین شده است.

 

تاریخچه مسجد جامع مسکو


اولین مسجد مسکو

اولین مسلمانان در قرن 15-16 در مسکو ساکن شدند. آنها تاتارهایی بودند که از امپراتوری مغول بازمانده بودند. چندین قرن جنگ با ترکان در نهایت منجر به ادغام صلح آمیزتر فرهنگ اسلامی در روسیه شد. در آن زمان جامعه مسلمانان در محله تاتارها در ناحیه Zamoskvorechie ساکن شدند. (امروز این منطقه بین ایستگاه های مترو مسکو Novokuznetskaya و Paveletskaya است)
اولین مسجد در مسکو در اواخر قرن هجدهم در زمان امپراتور کاترین کبیر ساخته شد. کاترین دوم اولین حاکم روس بود که با هویت مذهبی و فرهنگی جمعیت بزرگ مسلمان روسیه مدارا کرد. در نتیجه تمامی محدودیت ها در ساخت مسجد برداشته شد و قدیمی ترین مسجد روسیه در منطقه Zamoskvorechie تا ساخته شد که اکنون اثری از آن باقی نمانده است.

برای آشنایی با جاذبه های گردشگری مسکو کلیک کنید.

مسجد جامع مسکو

مسجد جامع مسکو در سال 2015 ساخته شد تا جایگزین مسجد قدیمی‌تری شود که در سال 1904 ساخته شده بود. مسجد جامع مسکو تنها مسجدی بود که در زمان شوروی فعالیت می کرد. با این حال، در سال 2005 مقامات شهر تصمیم به بازسازی آن گرفتند. بعد از بازسازی، وسعت مسجد 20 برابر شده است! اکنون مساحت این مسجد 18.9 هزار متر مربع است و می تواند بیش از 10 هزار نفر را در خود جای دهد.

 

معماری و فضای داخلی مسجد


معماری و فضای داخلی مسجد

مسجد جامع مسکو برای نماد دوستی بین مردم روسیه و تاتار ساخته شده است. دو تا از  بلندترین مناره های مسجد شبیه به برج اسپاسکی کرملین مسکو و برج کج کرملین کازان هستند.
این مسجد با گنبدی طلایی پوشانده شده است که آن را با خط افق ارتدکس مسکو ترکیب می کند.
دیوارهای مسجد قدیمی برچیده شدند و از مواد مدرن دوباره سرهم شدند و ظاهری مشابه سال 1904 دارند. در حین کاوش در مسجد، از فضای داخلی مجلل آن، ترکیب خیره کننده سنگ مرمر سفید خالص با نقوش زمرد، سبز، آبی و طلایی، سنگ کاری ماهرانه و کنده کاری چوب شگفت زده خواهید شد. ترکیه کمک های زیادی به این مسجد کرد، از جمله درهای ورودی حکاکی شده و یک لوستر کریستالی برای سالن اصلی به این مسجد هدیه کرد که وزن آن یک و نیم تن است و 50 صنعتگر ترک آن را به مدت سه ماه مونتاژ کردند.
از بیرون، دیوارهای معبد با سنگ مرمر خاکستری کانادایی تکمیل شده است که به خوبی در برابر درجه حرارت مقاومت می کند. پنجره های بلند و باریک لنتس با پانل هایی با تزئینات هندسی از همان رنگ آبی، رنگ مسجد قدیمی کلیسای جامع پوشیده شده است. 

 

موزه اسلام


موزه اسلام در مسجد  جامع مسکو در طبقه سوم قرار دارد و بازدید از آن برای گردشگران تور روسیه رایگان است. در اینجا می توانید قدیمی ترین نسخه های خطی قرآن را ببینید. همچنین نمونه‌هایی از خوشنویسی عربی را خواهید دید که مربوط به قرن هشتم با ظهور خط کوفی است. نسخه های خطی قرآن یک اثر هنری است. خوشنویسی بسته به منطقه متفاوت بود. هنرمندان نه تنها از جوهر بلکه از رنگ های رنگی و طلا استفاده کردند.
علاوه بر نسخه‌های خطی، این موزه حاوی یک جعبه قرن نوزدهمی از هند برای نگهداری قرآن، یک جعبه مروارید به شکل قبه الصخره مسجد اورشلیم، قطعه‌ای از جلد کعبه و نسخه های خطی باستانی از تاشکند و استانبول است. 
موزه همچنین دارای موهای حضرت محمد اهدایی جمهوری چچن و همچنین "قرآن نقره" است. "قرآن نقره" نسخه ای از نسخه خطی قرن هشتم "قرآن عثمان" است که از نقره 999 در ضرابخانه مسکو ساخته شده است و نسخه اصلی در سن پترزبورگ قرار دارد.

 

چگونه به مسجد برویم؟


چگونه به مسجد جامع مسکو برویم؟

از طریق مترو مسکو به راحتی می توان به مسجد دسترسی داشت. کافی است از خط 5 Koltsevaya (قهوه ای) استفاده کنید و در ایستگاه Prospekt Mira توقف کنید و به سمت استادیوم بروید. پیاده روی حدود 5 تا 7 دقیقه طول می کشد.

برای آشنایی با حمل و نقل عمومی در روسیه کلیک کنید.

نکات بازدید کننده


•    مردان و زنان برای ورود از درهای جداگانه استفاده می کنند. باید کفش هایتان را در بیاورید و زنان باید عبایی با مقنعه بپوشند که به صورت رایگان ارائه می شود. 
•    می توانید به تنهایی از مسجد دیدن کنید یا یک تور رزرو کنید. ما فکر می کنیم که گشت و گذار در مسجد جامع مسکو نه تنها برای مسلمانان بلکه برای هر بازدید کننده تور مسکو جالب خواهد بود. این بازدید به شما فرصتی می دهد تا از فضای داخلی شگفت انگیز این مسجد دیدن کنید و تاریخ فرهنگ اسلامی در روسیه را بیاموزید. 
•    همچنین چندین کافه حلال در این منطقه پیدا کنید.

captcha

مطالب مرتبط