جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره تماس 45128-021 با کارشناسان ما در تماس باشید.

مجله گردشگری | حمل و نقل عمومی در دبی

حمل و نقل عمومی در دبی

برای مدت طولانی، دبی شهری بود که برای اتومبیل ساخته شده بود. شبکه گسترده جاده‌ای، عشق شهر به ماشین و قیمت سوخت یارانه‌ای باعث شد همه بتوانند وسایل نقلیه شخصی خود را داشته باشند. سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی در دبی که امروزه شاهد آن هستیم، یک اقدام نسبتاً جدید است که تقریباً بیش از یک دهه قدمت دارد. RTA (سازمان راه ها و حمل و نقل) یک شبکه حمل و نقل عمومی در دبی ساخته است که با برخی از بهترین های جهان رقابت می‌کند.  
در حال حاضر دبی دارای شبکه حمل و نقل عمومی گسترده‌ای است، بنابراین برای تردد در شهر مشکلی نخواهید داشت. ساکنان و گردشگران می‌توانند با استفاده از شبکه حمل و نقل عمومی دبی که بخش‌های مختلف شهر را به شیوه‌ای امن و کارآمد به هم متصل می‌کند، به راحتی در داخل شهر رفت و آمد کنند. بیایید نگاهی به انواع روش‌های حمل و نقل عمومی در دبی بیاندازیم. از مترو گرفته تا تراموا، اتوبوس ، تاکسی و حتی مونوریل، وقت آن است که سوار شوید و از شهر دیدن کنید. 

 

متروی دبی


metro-dubai

شاید محبوب‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی در دبی، متروی دبی است که به مسافران اجازه می‌دهد تا با سیستم راه‌آهن پیشرفته، خودکار و بدون راننده سفر کنند. این مترو در 9 سپتامبر افتتاح شد و دارای رکورد طولانی‌ترین شبکه ریلی تمام خودکار مترو در جهان با دو خط (قرمز و سبز) است. 
•    خط قرمز دارای 29 ایستگاه است که از رشیدیه (نزدیک فرودگاه بین‌المللی دبی) تا صرافی امارات متحده عربی (جبل علی سابق) امتداد دارد.  این خط مترو در بیشتر مقاصد گردشگری و یا در نزدیکی آن‌ها ایستگاه دارد. همچنین این خط در امتداد خیابان شیخ زاید قرار گرفته است.
•    خط سبز با 20 ایستگاه، از ایستگاه اتصالات تا نهر القصیص امتداد دارد و اغلب ایستگاه‌های آن در نزدیکی مناطق مسکونی قرار دارد.
ایستگاه‌های مترو دبی در پایانه‌های فرودگاه بین‌المللی دبی واقع شده‌اند و گردشگران تور دبی و بازدیدکنندگانی که به این شهر سفر می‌کنند، به‌محض ورود می‌توانند به راحتی به داخل شهر برسند.
ارزان ترین راه برای سفر، کلاس استاندارد است، با یک سفر تکی که از 3 درهم شروع می‌شود و تا 8.5 درهم افزایش می‌یابد. برای سفر راحت‌تر، کلاس طلایی با کرایه‌های بین ۶ تا ۱۵ درهم در هر سفر وجود دارد. همچنین یک بخش جداگانه برای زنان در نظر گرفته شده است.

برای مطالعه راهنمای سفر به دبی کلیک کنید.

اتوبوس


bus-dubai

اتوبوس یکی از قدیمی‌ترین روش‌های حمل‌ونقل عمومی در دبی است که می‌تواند به شما برای رسیدن به مقصد مورد نظر خود کمک کند، زیرا با توجه به اینکه مترو یکی از روش‌های محبوب حمل و نقل عمومی در دبی محسوب می‌شود، اما هنوز به بسیاری از مناطق شهر دسترسی ندارد. 
این شهر دارای یک سیستم اتوبوس گسترده است که توسط RTA اداره می‌شود و حدود 193 مسیر اتوبوس و بیش از 1500 ایستگاه اتوبوس دارد که هفتگی بیش از 30 میلیون نفر را جابجا می‌کند. جدول زمانی اتوبوس را می‌توانید در ایستگاه های اتوبوس پیدا کنید.  برای پرداخت هزینه کرایه باید از نول کارت استفاده کنید و پرداخت نقدی مجاز نیست.
برای مقابله با تابستان‌های گرم در دبی، اتوبوس‌ها و اکثر ایستگاه‌های اتوبوس کاملاً مجهز به تهویه مطبوع و تلویزیون هستند. برندهای مختلف از جمله مرسدس بنز اتوبوس‌ها را تامین می‌کنند. همچنین سه ردیف اول برای زنان و کودکان در نظر گرفته شده است.

 

اپلیکیشن‌های تاکسی


application-taxi-in-dubai

اپلیکیشن‌هایی مانند Uber و Careem در دبی محبوبیت پیدا کرده‌اند و معمولاً توسط ساکنان برای حمل و نقل در امارت استفاده می‌شوند. این برنامه‌های سواری در دبی به مسافران این امکان را می‌دهند که نوع وسیله نقلیه مورد نظر خود را انتخاب کنند و هنگام رزرو سفر، هزینه تخمینی سفر را از قبل ارائه دهند. این اپلیکیشن‌ها از GPS برای پیدا کردن شما استفاده می‌کنند و می‌توانید پیشرفت آن‌ها را در حالی که منتظر راننده خود هستید، ردیابی کنید.

 

تاکسی دبی


taxi-dubai

تاکسی‌ها در دبی راحت‌ترین و در عین حال گران‌ترین روش برای رفت و آمد در شهر هستند. تاکسی را می‌توانید به راحتی در هر نقطه از دبی پیدا کنید. در صورتیکه  نیاز فوری به تاکسی دارید و تاکسی در نزدیکی شما نیست، می توانید با RTA  با شماره (8009090) تماس بگیرید و درخواست تاکسی نمایید اما در این حالت هزینه تاکسی بالاتر خواهد بود. 
اکثر رانندگان تاکسی درک معقولی از زبان انگلیسی دارند، اما توجه داشته باشید که اغلب مجبور خواهید بود مسیریابی کنید. اغلب تاکسی‌های رسمی دارای تهویه مطبوع و تاکسی‌متر هستند. کرایه ها 1.82 به ازای هر کیلومتر است که قیمت تاکسی های دارای پرچم از 5 درهم شروع می‌شود. تاکسی‌های از قبل رزرو شده از 10 تا 12 درهم شروع می‌شوند و حداقل کرایه آن 12 درهم است.
 برای پرداخت کرایه تاکسی می‌توانید به صورت نقدی پرداخت کنید و یا از نول کارت استفاده کنید. اما متاسفانه در شب نمی‌توانید از کارت نول خود در اکثر تاکسی‌ها استفاده کنید و باید به صورت نقدی پرداخت کنید. کرایه تاکسی از ساعت 11:00 شب تا 4:00 بعد از ظهر بسیار بالا است. با این حال، این امن‌ترین و راحت‌ترین راه برای سفر در شب است. چراغ قرمز روی تاکسی نشان می‌دهد که تاکسی اشغال شده است پس در هنگام گرفتن تاکسی به نوار زرد بالای آن توجه کنید.

 

تراموا


tramva-dubai

تراموا یکی از جدیدترین روش‌های حمل و نقل عمومی در دبی است که برای اولین بار در سال 2014 افتتاح شد. تراموا دبی یک تراموا در سطح جهانی است که به مناطق قابل توجهی در دبی خدمات رسانی می‌کند و در روبروی دبی مال، بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان واقع شده است. ترامواها بسیار کند هستند، اما در عین حال در چند مورد از زیباترین جاذبه های گردشگری دبی هستند، بنابراین شما می‌توانید تمام زیبایی‌های دبی را فقط با یک سواری جذب کنید!
تراموا دبی همچنین به مترو دبی و پالم مونوریل متصل می‌شود، ازدحام ترافیک را کاهش می‌دهد و به مسافران این امکان را می‌دهد تا به راحتی به مقاصد تفریحی JBR و دبی مارینا و مراکز حرفه‌ای مدیا سیتی دبی و شهر اینترنتی دبی دسترسی داشته باشند .

برای آشنایی با تفریحات رایگان دبی کلیک کنید.

تراموا دارای 11 ایستگاه است که در ساعات اوج بار هر 8 دقیقه و در ساعات معمولی هر 12 دقیقه حرکت می‌کند. برای سفر به بلیتی نیاز دارید که در ایستگاه‌های تراموا صادر شود، اما اگر کارت Nol را دارید، نیازی به خرید بلیت ندارید. نرخ ثابت برای سفر با نول کارت 3 درهم یا صورت خرید بلیت 4 درهم است و هزینه سفر در کلاس طلایی 6 درهم است. همچین در تراموا مانند مترو، یک واگن مخصوص بانوان نیز وجود دارد.

 

دبی ابرا


abra-dubai

ابرا، تاکسی‌های آبی موتوری کوچکی هستند که  می‌توانند حدود 20 نفر را در خود جای دهند و ارزان‌ترین و سریع‌ترین وسیله سفر بین دیره و بر دبی را ارائه دهند. آبرا دبی شاید مقرون به صرفه‌ترین نوع حمل و نقل عمومی در دبی باشد و کرایه هر سفر فقط 1 درهم است.

 

تاکسی آبی دبی


water-taxi-dubai

اگر از سوار شدن در ابرا دبی میترسید ، تاکسی آبی بهترین انتخاب برای شماست. این تاکسی‌ها دارای تهویه مطبوع هستند و بسیار ایمن می‌باشد، اما سرو صدای زیادی تولید می‌کنند که ممکن است برای شما ناخوشایند باشد. این تاکسی ها اغلب در دبی مارینا، دبی کریک و غیره موجود هستند.

 

اتوبوس آبی دبی


water-baus-dubai

اتوبوس‌های آبی اغلب در نهر بین السیف و الغبیبه و همچنین در اطراف مارینا دبی حرکت می‌کند و هزینه کرایه آن‌ها از 2 درهم تا 5 درهم متغیر است. 
اتوبوس آبی مارینا دبی تنها با 4 ایستگاه راهی راحت برای رفتن از یک سمت مارینا به سمت دیگر است و سوار شدن در این اتوبوس‌ها شبیه یک تور گشت و گذار در مارینا است. این اتوبوس‌ها راه سریعی برای سفر نیستند و بسته به زمان روز اغلب هر 15-20 دقیقه حرکت می‌کنند.

 

نول کارت دبی


nol-card

نول کارت یک کارت هوشمند است که به مسافران در دبی اجازه می‌دهد تا با یک کارت از حالت‌های مختلف حمل و نقل RTA استفاده کنند. به سادگی می‌توانید کارت خود را روی کارت‌خوان در دروازه‌های ورودی و خروجی ایستگاه‌های مترو و واترباس، در دروازه ورودی هر اتوبوس RTA و تمام پارکومترهای RTA ضربه بزنید. سیستم به طور خودکار کرایه صحیح را از کارت شما دریافت می‌کند. به یاد داشته باشید که اعتبار باید قبل از سفر به کارت اضافه شود. 

برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نول کارت و نحوه خرید و شارژ آن کلیک کنید.

captcha

مطالب مرتبط