جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره تماس 45128-021 با کارشناسان ما در تماس باشید.

مجله گردشگری | راهنمای حمل و نقل عمومی در استانبول

راهنمای حمل و نقل عمومی در استانبول

استانبول شهری است پرجمعیت و پرتردد در کشور ترکیه که به دلیل داشتن تعداد زیادی از جاذبه‌های گردشگری مهم، همواره مورد توجه مسافران و گردشگران قرار گرفته است. در این شهر، انواع مختلفی از حمل و نقل عمومی وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهند تا به راحتی از یک نقطه به نقطه دیگر در شهر حرکت کنید. در ادامه، به راهنمای حمل و نقل عمومی در استانبول می پردازیم.

حمل و نقل عمومی در استانبول 


استانبول بیش از 5000 کیلومتر مربع مساحت دارد و یکی از شلوغ ترین شهرهای جهان است، بنابراین حمل و نقل در اطراف شهر آسان نیست. مسافران می‌توانند گزینه‌های متنوعی از وسایل حمل و نقل عمومی را برای گردش در تور استانبول انتخاب کنند. 
تنگه بسفر شهر را به دو نیم تقسیم می کند و کشتی ها و اتوبوس های دریایی را به یک وسیله حمل و نقل مناسب برای استفاده روزانه در استانبول تبدیل می کند. بهترین راه برای سفر از قسمت اروپایی به آسیایی، قایق است. مناطق تجاری استانبول مانند Nisantasi، Etilier و Levent به راحتی با مترو قابل دسترسی هستند. با یک کارت حمل و نقل، استانبول کارت، به راحتی می توانید به کل سیستم حمل و نقل عمومی استانبول دسترسی داشته باشید و هزینه های حمل و نقل خود را پرداخت نمایید.

 

انواع روش های حمل و نقل عمومی در استانبول


در استانبول، انواع مختلفی از حمل و نقل عمومی وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهند تا به راحتی از یک نقطه به نقطه دیگر در شهر حرکت کنید. برخی از روش‌های حمل و نقل عمومی معروف در استانبول عبارتند از: اتوبوس‌، تاکسی، سیستم های ریلی مانند مترو، تراموا و کشتی و اتوبوس دریایی.

 

اتوبوس و متروبوس

bus-metrobus

اتوبوس‌ها قطعا ارزان‌ترین و اقتصادی‌ترین روش حمل‌ونقل در استانبول هستند، اگرچه معمولاً شلوغ هستند و تشخیص اینکه کدام یک را سوار شوید کار آسانی نیست. 
 400 خط اتوبوس در استانبول وجود دارد که اکثر آنها هر شب تا نیمه شب کار می کنند. به جز منطقه سلطان احمد تنها با تراموا قابل دسترسی است، اتوبوس ها در سراسر شهر می روند . مقاصد و ایستگاه های اصلی در کناره های اتوبوس با رنگ زرد نوشته شده است.

همچنین یک سرویس اتوبوس سریع السیر خصوصی وجود دارد که متروبوس نام دارد . روزانه به صدها هزار نفر از مردم محلی خدمات رسانی می کند و حمل و نقل سریعی را بین دو انتهای سمت آسیایی و سمت اروپایی فراهم می کند.

برای مطالعه راهنمای سفر به استانبول کلیک کنید.

مترو 

metro

مترو استانبول دارای شبکه گسترده ای هستند و دسترسی آسان به بسیاری از نقاط اصلی را در بخش اروپایی و آسیایی فراهم می کنند. ساعت کاری متروی استانبول هر روز از 6 صبح الی 12 شب است.
مترو استانبول در حال حاضر از یازده خط تشکیل شده است. خطوط M1A ، M1B ، M2 ، M3 ، M6 ، M7 ، M9 و M11 در سمت اروپایی بسفر و خطوط M4 ، M5 و M8 در سمت آسیایی قرار دارند. قدیمی‌ترین بخش مترو خط M1 است که در سال 1989 افتتاح شد. از آوریل 2023، این سیستم اکنون شامل 137 ایستگاه در حال خدمت است که 56 ایستگاه دیگر در دست ساخت است.

 

سیستم قطار Marmaray و Gebze-Halkali

marmaray

به دلیل جغرافیای منحصر به فرد استانبول و عمق تنگه بسفر که شهر را از هم جدا می کند، شبکه مترو اروپا و آسیا مستقیماً به هم متصل نمی شوند. بعد از سال‌ها کار، بخش اروپایی و آسیایی اکنون از طریق مارماری به هم متصل می شوند، خط ریلی رفت و آمدی که از چند نقطه به مترو متصل است. مارماری یک تونل لوله ای 76 کیلومتری است که مسافران را تنها در چند دقیقه از زیر دریای داخلی مرمره با قطار عبور می دهد. این به شما امکان می دهد از Yenikapı یا Sirkeci به سواحل آسیا بروید. Üsküdar و  Ayrılık Çesmesi دو ایستگاه در سمت آسیایی استانبول هستند. 
سیستم قطار حومه ای Gebze -Halkali نیز مانند شبکه Marmaray عمل می کند که راهی سریع برای سفر بین سمت آسیایی به سمت اروپایی و همچنین از فرودگاه Sabiha Gokcen (SAW) به مرکز شهر استانبول فراهم می کند.

 

تراموا 

tramway

تراموا همچنین یک راه سریع و آسان برای سفر در محبوب ترین و بهترین جاهای دیدنی استانبول است. تراموا کل شهر را پوشش نمی‌دهد، اما اگر می‌خواهید از نزدیک به بشیکتاش و از آن‌جا به سلطان احمد و فراتر بروید، این روش حمل و نقل عمومی در استانبول انتخابی عالی است.
ترامواها از Bagcilar به Kabatas (خط T1) (از Eminonu و Sultanahmet می رود )، توپکاپی به Mescid-i Selam (خط T4) و همچنین دو تراموا نوستالژیک بین تکسیم به Tunel (خط T2) از طریق خیابان استقلال و سمت اروپایی و کادیکوی به مودا (خط T3) از طریق خیابان بهاریه در سمت آسیایی در خیابان حرکت می کنند.
همچنین دو خط فونیکولار کاباتاس را به تکسیم (خط F1) و کاراکویی به را تونل(انتهای خیابان استقلال)(خط F2) متصل می کند. سیستم فونیکولار Karakoy-Tunel یکی از قدیمی ترین سیستم ها در جهان است که قدمت آن به قرن 19 باز می گردد.
خط T1 به شما این امکان را می دهد که به جاذبه های اصلی شهر برسید. ما به شما توصیه می کنیم از آن استفاده کنید زیرا واقعاً ارزان و سریع است و قطعاً ساده ترین راه برای رسیدن به شهر قدیمی است . توقف های اصلی T1 عبارتند از:

  •     کاباتاش : کاخ دولما باغچه، ارتباط تقسیم با فونیکولار (F1) برای رفتن به اسکله جزایر پرنس و کادیکوی
  •     Tophane : موزه هنر مدرن در استانبول
  •     Karaköy : فونیکولر تونل اتصال، (T) که در خیابان استقلال توقف می کند.
  •     Eminonu : بازار ادویه
  •     Sirkeci : ایستگاه قطار و اتصال به Marmaray 
  •     سلطان احمد : کاخ توپکاپی، ایاصوفیه، مسجد آبی، آب انبار باسیلیکا، موزه باستان شناسی
  •     بیازیت :  بازار بزرگ

برای مطالعه راهنمای خرید در استانبول کلیک کنید.

کشتی و اتوبوس دریایی

ferries-sea-bus

کشتی (Sehir Hatlari) ساده ترین، ارزان ترین و خوشایندترین راه برای سفر در سراسر بسفر است. با کشتی ها می توانید از اروپا به آسیا و برگشت سفر کنید اسکله های اصلی در سمت اروپایی امینونو، کاباتاش، کاراکوی و بشیکتاش و در سمت آسیایی، Üsküdar و Kadıköy هستند. کشتی ها از ساعت 07 صبح  تا 11 شب هر 15 تا 20 دقیقه مسافران را جابجا میکنند.

 

تاکسی مشترک زرد (Dolmus)

dolmus

Dolmus (تاکسی مشترک زرد) یک تاکسی عمومی است که در یک مسیر ثابت، کوتاه و مشخص حرکت می‌کند. این یک راه آسان و کاربردی برای حمل و نقل در شهر است. بسیاری از مردم محلی از Dolmus استفاده می کنند و کرایه ثابتی وجود دارد، پرداخت به صورت نقدی هنگام سوار شدن (کمی بیشتر از اتوبوس) است. در زیر برخی از خطوط اصلی Dolmus در استانبول آورده شده است.

 

  •     از کادیکوی تا تکسیم، نیسانتاسی، شیشلی، اوسکودار و بوستانچی 
  •     از بوستانچی تا تکسیم، شیشلی و پندیک 
  •     از Uskudar تا Kadikoy ، Acibadem و Beykoz
  •     از بشیکتاش تا تکسیم و حربیه 
  •     از تکسیم تا بشیکتاش، آکسارای و باکرکوی 

   
تاکسی ها

yellow-cab-istanbul

تاکسی های استانبول زرد هستند و تابلوهای تاکسی روی سقف آن نصب شده است. تقریباً در هر نقطه از خیابان ها به راحتی می توان یک تاکسی زرد رنگ پیدا کرد. 
قبل از شروع سفر از راننده بپرسید که چقدر می توانید انتظار پرداخت را داشته باشید و قیمت خود را قبل از سوار شدن تعیین کنید. بیشتر آنها با متر محاسبه می شوند، اما بهتر است هزینه را از قبل توافق کنید.

captcha

مطالب مرتبط