جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره تماس 45128-021 با کارشناسان ما در تماس باشید.

مجله گردشگری | استانبول کارت چیست؟

استانبول کارت چیست؟

استانبول کارت یک کارت حمل و نقل عمومی استانبول است که باعث صرفه جویی در زمان میشود و بسیارمقرون به صرفه است. در این مقاله اطلاعات دقیق و مفیدی در مورد اینکه استانبول کارت چیست؟ استانبول کارت را از کجا بخریم؟ چگونه استانبول کارت را شارژ کنیم؟ قیمت استانبول کارت چقدر است؟ چگونه کارت استانبول را فعال کنیم؟ به دست می آورید.

استانبول کارت چیست؟


استانبول کارت، کارت حمل و نقل عمومی استانبول ، ارزان ترین و کارآمدترین راه برای رفت و آمد در استانبول است و از طریق همین کارت حمل و نقل می توانید به کل سیستم حمل و نقل عمومی استانبول دسترسی داشته باشید. 

برای مطالعه راهنمای سفر به استانبول کلیک کنید.

استانبول کارت را از کجا تهیه کنم؟


how-to-use-istanbul-card

اگر قصد سفر به استانبول را دارید و می خواهید بیشتر با فرهنگ این شهر آشنا شوید و از جاهای دیدنی استانبول دیدن کنید، باید با وسایل حمل و نقل عمومی سفر کنید که در این صورت نیاز به کارت استانبول دارید. شما می توانید استانبول کارت را از بیش از 2000 نقطه مانند ایستگاه های مترو، تراموا، کشتی، متروبوس و فونیکولار از طریق دستگاه های خودکار زرد/آبی یا بلیط-ماتیک ، و از طریق کیوسک هایی که در اکثر ایستگاه های اتوبوس های عمومی قرار دارند، خریداری کنید.
همچنین یک برنامه تلفن همراه برای Istanbulkart وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید و اعتبارات را به صورت آنلاین پرداخت کنید. اگر به اپلیکیشن موبایل علاقه دارید، می توانید آن را با جستجوی “ istanbulkart” در AppStore یا Google Play پیدا کرده و نصب نمایید.

 

استانبول کارت را در فرودگاه استانبول از کجا بخریم؟


شما می توانید استانبول کارت را در بدو ورود به فرودگاه استانبول جدید (IST) ، از 24 دستگاه زرد/آبی که در طبقه ورودی -2 قرار دارند، یا از باجه های Havaist (شاتل فرودگاهی) واقع در امتداد خروجی ها یا صرافی مجاز خریداری کنید. 
در فرودگاه سابیها گوکچن می توانید استانبول کارت در کیوسک کوچک روبروی خیابان از خروجی ترمینال ورود تهیه کنید. همچنین می توانید آن را از غرفه نظارتی IETT (تاسیسات تراموا و تونل برق استانبول) در ایستگاه اتوبوس عمومی پس از خروج از ترمینال خریداری کنید.
از آنجایی که می توانید از کارت استانبول برای سفر با وسایل حمل و نقل عمومی و ترانسفر بین فرودگاه ها برای رسیدن به مرکز شهر استفاده کنید، توصیه می کنیم به محض رسیدن به فرودگاه، کارت استانبول را دریافت کنید زیرا اتوبوس های عمومی و شاتل ها پول نقد قبول نمی کنند.

 

کدام استانبول کارت را بخریم؟


4 نوع اصلی استانبول کارت برای خرید وجود دارد. شما باید کارتی به نام استانبول کارت Anonymous بخرید که شبیه تصویر زیر است.

what-is-istanbulkart

3 نوع استانبول کارت دیگر به گردشگران تور استانبول فروخته نمی شود مگر اینکه در یکی از دانشگاه های ترکیه تحصیل کنید (indirimli) یا شهروند ترکیه باشید (abonnement / Mavi kart) و یا بالای 65 سال جزو شهروند قدیمی ترکیه باشید (ücretsiz).

 

هزینه خرید استانبول کارت


how-to-load-credit-to-the-card

قیمت استانبول کارت که مخصوص گردشگران است حدود 50 لیر (بدون اعتبار) است. هزینه حمل و نقل عمومی برای یک بار سفر حدود 9.90  لیر است. برای استفاده از کارت باید اعتبار بخرید و اینکار بسیار آسان است. فقط باید کارت را در دستگاه های فروش زرد/آبی قرار دهید، منتظر بمانید تا دستگاه کارت شما را اسکن کند و سپس پول نقد را واریز کنید تا اعتبار روی کارت بارگیری شود. شما فقط می توانید اسکناس های 5-10-20-50-100 لیر را روی ماشین های زرد و اسکناس های 5-10-20-50-100-200 لیر را روی ماشین های آبی قرار دهید.
توجه داشته باشید که نباید بیش از آنچه نیاز دارید شارژ کنید، زیرا فرآیند بازپرداخت بسیار دشوار خواهد بود. فکر می کنید حداقل حدود 20 سواری خواهید داشت، باید 200 لیر کارت خود را شارژ کنید.

 

نحوه بررسی موجودی استانبول کارت


می توانید موجودی استانبول کارت را در دستگاه های کیوسک در ایستگاه ها بررسی کنید. علاوه بر این راهی برای بررسی آنلاین موجودی استانبول کارت وجود دارد، برای انجام این کار باید برنامه Istanbulkart را دانلود کنید.

 

چگونه از کارت استفاده کنیم؟


how-to-use-istanbulcard

پس از خرید کارت خود، می توانید از آن در تمام وسایل حمل و نقل عمومی استانبول مانند مترو، مترو، تراموا، فونیکولار، کشتی، اتوبوس های عمومی با تخفیف استفاده کنید. کارتخوان ها را در ایستگاه ها یا داخل اتوبوس ها می بینید و برای استفاده از کارت فقط کافی است کارت خود را به دستگاه خوان نزدیک کنید.
از آنجایی که این کارت شخصی نیست، اگر به صورت گروهی سفر می کنید، تنها می توانید یک کارت خریداری کنید و برای حداکثر 5 نفر از این کارت استفاده کنید. علاوه بر این، کودکان زیر شش سال نیازی به کارت ندارند.

 

هزینه سفر با استانبول کارت ( تمام هزینه ها برای سال 2023 می‌باشد.)


تمام وسایل حمل و نقل به جز متروبوس مانند اتوبوس، کشتی و بلیط مترو استانبول برای اولین بار با کارت 9.90 لیر لیر هزینه دارند. و با تغییر خط یا وسیله حمل و نقل قیمت کاهش می یابد. اما اگر یک بلیط بخرید 20 لیر هزینه دارد و پیدا کردن آن در هر ایستگاه آسان نیست. 
متروبوس یک اتوبوس ترانزیت سریع 50 کیلومتری با 45 ایستگاه با استفاده از خطوط اختصاصی اتوبوس برای تقریباً کل مسیر است که آن را به یکی دیگر از وسایل سریع و راحت حمل و نقل عمومی استانبول تبدیل می کند. برخلاف سایرین، کرایه متروبوس بر اساس تعداد ایستگاه هایی که سفر کرده اید محاسبه می شود.

 

captcha

مطالب مرتبط