جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره تماس 45128-021 با کارشناسان ما در تماس باشید.

مجله گردشگری | جشنواره ماسلنیتسا روسیه

جشنواره ماسلنیتسا روسیه

جشنواره ماسلنیتسا، یکی از جشن‌های سنتی و پرطرفدار در روسیه، هر ساله با حضور پرشور مردم، همزمان با آغاز بهار برگزار می‌شود. این جشنواره که به نام "هفته پنکیک" هم شناخته می‌شود، به شکل فستیوال یک هفته ای برگزار می شود و  با مراسم و فعالیت‌های گوناگونی همراه است. افراد در این روزها با لباس‌های محلی و متنوع به خیابان‌ها می‌آیند و در فعالیت‌های مختلفی شرکت می‌کنند. این فعالیت‌ها شامل رقص و موسیقی سنتی، نمایش‌های مختلف فرهنگی و هنری، بازی‌های مسابقه‌ای و بسیاری از مراسم سنتی دیگر است که همه با هدف جشن گرفتن آغاز بهار و به یاد آوردن روزهای خوب و شاد گذشته است.
اما بدون شک، یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های جشن ماسلنیتسا، پخت و مهیا کردن پنکیک‌های خوشمزه و متنوع به نام بلینی است. این پنکیک‌ها با مواد مختلفی از جمله خامه ترش، خاویار، ماهی سالمون و شیرینی‌های مختلف تزیین می‌شوند که طعم و رنگی منحصر به فرد به جشن می‌بخشند.

 

Maslenitsa چیست؟


ماسلنیتسا، یکی از فستیوال های مهم روسیه است که ریشه‌هایش به دوران بت‌پرستی بازمی‌گردد، یک جشنواره منحصر به فرد است که عناصری از هر دو فرهنگ مسیحی و بت پرستان را دربرمی‌گیرد. این جشن که به معنای استقبال از فصل بهار است و یک هفته قبل از عید پاک ارتدوکس برگزار می‌شود و بهترین زمان برای شرکت در تور روسیه است.
ماسلنیتسا، یک هفته ایست که نه تنها به عنوان یک جشن شاد بلکه به عنوان یک فرصت برای آماده شدن روزه داری در عید پاک نیز در نظر گرفته می‌شود. در این هفته، مردم با شادی و خوشحالی از فصل جدید بهار استقبال می‌کنند و در کنار آن،خود را برای دوره روزه‌داری مسیحیان آماده می‌کنند.

 

Maslenitsa چه زمانی است؟


Maslenitsa، یکی از جشن‌های مهم و سنتی در فرهنگ روسیه و کشورهای اسلوونیایی است. این جشن، هر سال بر اساس زمان عید پاک تغییر می‌کند و در آخرین هفته قبل از عید پاک یا عید پاک ارتدوکس شرقی برگزار می‌شود. صرف نظر از اینکه تاریخ عید پاک ارتدوکس ممکن است با تاریخ عید پاک مسیحی غربی متفاوت باشد، Maslenitsa همواره از دوشنبه شروع می‌شود و در یکشنبه به پایان می‌رسد. هر روز اهمیت ویژه ای دارد و به فعالیت های مختلفی اختصاص دارد.
در سال 2024، ماسلنیتسا از دوشنبه 11 مارس آغاز می شود و در یکشنبه 17 مارس به پایان می رسد . 

 

چرا جشنواره ماسلنیتسا به هفته پنکیک معروف چیست؟


جشنواره ماسلنیتسا به هفته پنکیک

پنکیک یا بلینی در روسی، جزئی اساسی از جشن Maslenitsa است. کلمه Maslenitsa به معنای "هفته کره" ترجمه می شود. خوردن لبنیات در ایام عید پاک ممنوع است، بنابراین Maslenitsa آخرین فرصت برای لذت بردن از کره، پنیر و پنکیک قبل از چهل روز عید است. این پنکیک‌ها به عنوان نماد خورشید شناخته می‌شوند و انرژی و گرما را به افراد می‌بخشند. همچنین، در فرهنگ روسی، پنکیک نیز نماد تولد و مرگ است. شکل دایره‌ای آن نمایانگر یک پیکره مقدس است که افراد را از بدبختی محافظت می‌کند.
این پنکیک‌ها معمولاً با کره تهیه می‌شوند و می‌توانند ساده یا با انواع پر کننده‌های شیرین و خوشمزه مانند مربا، پنیر، خامه ترش و حتی خاویار سرو شوند.

 

جشنواره ماسلنیتسا چگونه جشن گرفته می شود؟


هر روز از هفته در جشنواره ماسلنیتسا، یک نام خاص و فعالیت‌ها، آداب، و رسوم مختلف خود را به همراه دارد! در حالی که بسیاری از این سنت‌ها و آداب قدیمی در کشورهای اسلاوی مدرن دیگر اجرا نمی‌شوند، جشن‌های فراوانی همچنان در شهرهای بزرگ مانند مسکو برگزار می‌شود، با این حال این سنت‌ها بیشتر در مناطق روستایی رعایت می‌شوند.

جشنواره ماسلنیتسا چگونه جشن گرفته می شود؟

در اینجا چیزی است که باید در هر روز در طول Maslenitsa انتظار داشته باشید: 

 

دوشنبه، ماسلنیتسا

در روز دوشنبه، که اولین روز رسمی ماسلنیتسا است، مردم برای جشن‌های هفته پیش رو آماده میشوند. این روز را معمولاً با دیدار دوستان و خانواده و پختن بلینی سپری می‌کنند. اولین بلینی با فقرا تقسیم می شود. دوشنبه همچنین شاهد "تولد" بانو ماسلنیتسا است، عروسکی نی پوشیده از پارچه های رنگارنگ که اغلب بر روی یک تپه برفی قرار می گیرد تا نماد زمستان باشد.

 

سه شنبه، ماسلنیتسا

سه شنبه همه چیز سرگرم کننده است! مردم محلی، به ویژه جوانان، معمولا سه شنبه را بیرون از خانه می گذرانند و از آخرین برف زمستانی نهایت استفاده را می برند. برخی از محبوب ترین فعالیت ها عبارتند از سورتمه سواری و تماشای پتروشکا. در شهرهای بزرگ، کنسرت‌ها و نمایشگاه‌های متعددی در خیابان‌ها برگزار میشود.


چهارشنبه، ماسلنیتسا

امروز یک روز کامل به پنکیک‌های بیشتر اختصاص دارد، آماده‌شوید! این روز عیش و نوش خالص است. بسیاری از خانواده‌ها میزبان یک جشن هستند، در حالی که رستوران‌ها و کافه‌های محلی منوهای ویژه‌ای با طیف گسترده‌ای از بلینی‌های مختلف ارائه می‌دهند. به طور سنتی، مادرشوهرها در این روز، دامادهای خود را به خانه خود دعوت می کردند تا پنکیک های خانگی خود را امتحان کنند. همچنین ممکن است در برخی مناطق دکه‌های خیابانی باز شوند که نوشیدنی‌های گرم، شیرینی زنجبیلی، آجیل و سایر خوراکی‌های محلی ارائه می‌دهند.

 

پنجشنبه، ماسلنیتسا

اگر فکر می‌کنید سه روز اول سرگرم‌کننده به نظر می‌رسید، صبر کنید تا پنجشنبه فرا برسد! پنجشنبه زمانی است که مهمانی واقعاً شروع می‌شود. قبلاً این روز برای مبارزه با مشت بود، اما امروز، فعالیت‌ها بسیار مدنی‌تر است! بسیاری از مردم این روز را مرخصی می‌گیرند تا ماسلنیتسا را به طور کامل جشن بگیرند. بانو ماسلنیتسا در این روز در معرض دید مردم قرار خواهد گرفت، در حالی که مردم او را در حالی که سورتمه سواری می‌کنند، آواز می‌خوانند، می‌رقصند و اوقات خوشی می‌گذرانند. سنت دیگر این است که کودکان به خانه‌های مختلف می‌روند و از غریبه‌ها پنکیک می‌خواهند.

 

جمعه، ماسلنیتسا

روز جمعه، که به نام روز مادرشوهر شناخته می‌شود، یک روز ویژه است که خانواده‌ها در روسیه با هم جمع می‌شوند و در کنار یکدیگر پنکیک می‌خورند و از جشن ماسلنیتسا لذت می‌برند.

 

شنبه، ماسلنیتسا

روز شنبه، آخرین روز جشن ماسلنیتسا، یک روز پرانرژی و پرشور است که خانواده‌ها و دوستان به هم می‌پیوندند تا لحظات خوشی را با هم به اشتراک بگذارند. در این روز، گردهمایی‌های خانوادگی، فعالیت‌های خارج از منزل، کنسرت‌ها، نمایشگاه‌ها، بازی‌های برای بچه‌ها و البته پخت و پز پنکیک‌های خوشمزه برگزار می‌شود.

 

یکشنبه، ماسلنیتسا

یکشنبه به نام " روز بخشش" شناخته میشود. در این روز، مردم از یکدیگر برای همه نارضایتی‌ها و گرفتاری‌ها طلب بخشش میکنند. عصر، مردم به گورستان‌ها رفته و با مردگان "وداع" میکنند. در آخرین روز ماسلنیتسا، جالب‌ترین اتفاق رخ می‌دهد - خداحافظی با ماسلنیتسا - سوزاندن رسمی پیکر پر شده زمستان. مردم بقایای پنکیک و غذا را روی آتش بزرگ می‌اندازند و به فرزندانشان توضیح می‌دهند که تمام غذای مقوی در آتش ناپدید می‌شود تا آنها را برای روزه آماده کند.

 

پایان جشنواره ماسلنیتسا

جشنواره ماسلنیتسا

با پایان ماسلنیتسا و فرا رسیدن دوشنبه پاک، که به عنوان روز پاکسازی از گناه و روزه خواری حرام شناخته می‌شود، یک فصل جدید در زندگی آغاز می‌شود. در این روز، مردم معمولاً به حمام می‌روند و زنان ظروف را شسته و از چربی و باقی مانده غذاهای حرام پاک می‌کنند. این روز، نشان‌دهنده پایان مراسم‌ها و جشن‌های شادی ماسلنیتسا است و فرا رسیدن فصل جدیدی از عبادت و پاکیزگی را نمایان می‌کند.
 

captcha

مطالب مرتبط