جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره تماس 45128-021 با کارشناسان ما در تماس باشید.

مجله گردشگری | حمل و نقل عمومی در مالزی

حمل و نقل عمومی در مالزی

آیا به زودی قصد دارید به مالزی سفر کنید؟ این شهر مملو از فعالیت‌ها و جاذبه‌های دیدنی است که قطعاً برای شما جذاب خواهد بود، از جمله برج‌های دوقلوی پتروناس تا خیابان پتالینگ. به منظور صرفه جویی در هزینه های سفر، آشنایی با نحوه عملکرد حمل و نقل عمومی در مالزی بسیار حیاتی است. حمل‌ و نقل عمومی در  مالزی بسیار راحت است زیرا می‌توان به بیشتر مکان‌های دیدنی معروف نه تنها از طریق یک، بلکه از طریق چندین نوع حمل و نقل عمومی در مالزی (قطار، اتوبوس یا تاکسی) دسترسی داشت. همچنین، برای مسافران خارجی، درک نحوه استفاده از این حمل و نقل به‌طور کلی ساده است، چرا که بیشتر نشانی‌ها، بروشورها و منابع آنلاین دارای ترجمه به انگلیسی هستند.
ما یک راهنمای حمل و نقل عمومی در مالزی برای شما تهیه نموده ایم تا با انواع گزینه‌ های مختلف آشنا شوید. 

MRT


قطارهای MRT

قطارهای MRT (Mass Rapid Transit)، یکی از راحت‌ ترین و پراستفاده‌ ترین گزینه های حمل ‌و نقل عمومی در مالزی، به ویژه در شهرهای بزرگ مانند کوالالامپور (KL) است. MRT، به عنوان یکی از سیستم ‌های حمل و نقل عمومی پیشرفته، به شهروندان محلی و گردشگران امکان می‌دهد به راحتی به مقصد مورد نظر خود برسند.
در حال حاضر، دو خط MRT در شهر وجود دارد: MRT Kajang Line و MRT Putrajaya Line. خط MRT Kajang که از حدود هفت سال پیش شروع به کار کرده است، از ایستگاه هایی چون استادیوم Kajang، Kota Damansara، کوکرین (مرکز خرید MyTown و IKEA) و مالوری (مرکز خرید Aeon Maluri و Sunway Velocity) عبور می کند. این خط به مسافران امکان می دهد به مقاصد معروفی مانند Bukit Bintang، Tun Razak Exchange (TRX)، Merdeka 118، KL Sentral و منطقه چینی Kwai Chai Hong دسترسی پیدا کنند.

برای آشنایی با مراکز خرید مالزی، کوالالامپور کلیک کنید.

خط MRT Putrajaya، که به تازگی معرفی شده است، از ایستگاه هایی چون Putrajaya Sentral، Sungai Besi، Chan Sow Lin، و Titiwangsa عبور می کند. این خط به مسافران امکان می دهد تا به مناطق مهمی مانند KLCC (برج‌های دوقلوی پتروناس)، منطقه پودو و Titiwangsa Park دسترسی یابند. همچنین، ایستگاه مرکزی Putrajaya به خط ترانزیت ERL KLIA نیز متصل است، که امکان سفر مستقیم بین فرودگاه و دره کلانگ را فراهم می کند.
ساعات کاری ایستگاه‌ها معمولاً از ساعت 11 شب تا 12 صبح هستند. هزینه سفر با MRT حداقل بین 0.80 رینگیت تا 1.00 رینگیت متغیر است و از توکن یا کارت Touch 'n Go برای پرداخت استفاده می‌شود. توصیه می‌شود که افراد از کارت Touch 'n Go برای راحتی و صرفه‌جویی بیشتر استفاده کنند، که می‌توان آن را در پیشخوان‌های بلیط یا مراکز خرید تهیه کرد.

برای مطالعه راهنمای سفر به مالزی کلیک کنید.

LRT (حمل و نقل ریلی سبک)


 LRT  حمل و نقل عمومی در مالزی

MRT و LRT (حمل و نقل ریلی سبک) از وسایل حمل ‌و نقل عمومی در مالزی هستند که به طور گسترده برای تردد در این شهر استفاده می‌شوند. این سیستم‌ های حمل و نقل برای رفت و آمد مردم محلی به محل کار و دیدن جاذبه‌های اطراف دره کلانگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقایسه با MRT، LRT مسیرهای بیشتری دارد و معمولاً در ساعات اوج پر است. سه خط اصلی راه‌آهن شهری شامل خط کلانا جایا، خط پتالینگ سری و خط آمپانگ می‌باشند.
هزینه کرایه LRT بسته به ایستگاه مقصد حدود 1.10 رینگیت (حدود 0.20 دلار آمریکا یا 0.30 دلار سنگاپور) شروع می‌شود. آخرین قطار LRT معمولاً ساعت 23:30 بسته به موقعیت مکانی است.

 

مونوریل


مونوریل حمل و نقل عمومی در مالزی

خط مونوریل KL تنها درون شهری حرکت می‌کند و مجموعاً 11 ایستگاه دارد که از KL Sentral به Titiwangsa و بالعکس خدمات رسانی می‌کند. این ایستگاه‌ها عبارتند از: KL Sentral، Tun Sambathan، ماهاراجاللا، هنگ توآه، ایمبی، Titiwangsa و چو کیت، مدان توانکو، بوکیت ناناس، راجا چولان، و بوکیت بینتانگ.
خط مونوریل برای افرادی که مسافت‌های کوتاهی را طی می‌کنند، مانند سفر از Hang Tuah تا Bukit Bintang، گزینه‌ی مناسبی است. ساعت شروع اولین قطار ساعت 6 صبح است و قطار آخر در ساعت 11:30 شب (از KL Sentral به Titiwangsa) و 11:50 شب (از Titiwangsa به KL Sentral) عمل می‌کند.
این خط Monorail KL برای افرادی که فاصله ‌های کوتاهی را طی می‌کنند، مانند سفر از Hang Tuah به Bukit Bintang، گزینه‌ای مناسب است. اولین قطار ساعت 6 صبح شروع به حرکت می‌کند و قطار آخر به ترتیب در ساعت 11:30 شب (از KL Sentral به Titiwangsa) و 11:50 شب (از Titiwangsa به KL Sentral) است. کرایه ها معمولاً از حدود RM1.10 (حدود 0.20 دلار آمریکا) شروع می‌شود.

 

اتوبوس ها


سیستم اتوبوس در مالزی، به ویژه در کوالالامپور، به شدت توسعه یافته است و به عنوان یکی از ارزان‌ترین و سریع‌ترین حمل ‌و نقل عمومی در مالزی شناخته می‌شود. بسیاری از اتوبوس‌ها دارای سیستم تهویه مطبوع هستند و بلیط‌ها را می‌توان از طریق دستگاه‌های فروش بلیط در گیشه ‌ها تهیه کرد. با این حال، در برخی مواقع، ممکن است صف‌ها طولانی ‌شوند، به همین دلیل، استفاده از کارت‌های Touch 'n Go یا TnG به عنوان راهی برای سهولت در سفر پیشنهاد می‌شود.

 

Go KL City Bus

سیستم اتوبوس در مالزی Go KL City Bus

Go KL City Bus یک خدمات اتوبوس شهری رایگان است که اکثر نقاط دیدنی کوالالامپور، از جمله منطقه بوکیت بینتانگ، حومه چینی‌ها و KLCC را شامل می‌شود. این اتوبوس‌های صورتی رنگ با هر 15 دقیقه می‌آیند. هر اتوبوس دارای تهویه مطبوع و اینترنت وای-فای رایگان است.

 

 Rapid Bus/Rapid KL 

خدمات اتوبوس RapidKL

خدمات اتوبوس RapidKL در سراسر کوالالامپور در 177 مسیر اجرا می‌شود. این سیستم حمل و نقل عمومی در مالزی، که به تازگی بازسازی شده است، مسیرهای خود را به چهار کلاس تقسیم می‌کند: مسیرهای سریع، شاتل‌های شهری، مسیرهای باربری و شاتل‌های محلی. ایستگاه‌های اتوبوس نیز دارای پیشخوان اطلاعاتی هستند که می‌توان از آنها برای دریافت اطلاعات مسیرها استفاده کرد. قیمت بلیط این اتوبوس‌ها تا 3 رینگیت است که می‌توان آن را به‌عنوان به صورت نقدی یا از طریق کارت TnG پرداخت کرد.

 

اتوبوس های فرودگاه در مالزی

اتوبوس های فرودگاه

چندین اتوبوس فرودگاهی خصوصی وجود دارد که می‌توانند شما را از فرودگاه به مقاصد مختلف در KL، از جمله کوچ فرودگاه، Star Shutter، Airport Liner و City Liner منتقل کنند. بلیط اتوبوس را می‌توانید از باجه‌های بلیط که معمولاً در طبقات پایین فرودگاه قرار دارند، تهیه کنید. بیشتر این اتوبوس‌ها دارای سیستم تهویه مطبوع هستند و برخی از آنها خدمات ویژه به فرودگاه را ارائه می‌دهند. این یک جایگزین اقتصادی مناسب برای مسافران است، زیرا کرایه اتوبوس به طور نسبی ارزانتر است و از 10 رینگیت (معادل 2.10 دلار آمریکا یا 2.90 دلار سنگاپور) برای بلیط یک طرفه شروع می‌شود.

 

KL Hop-on Hop-off

KL Hop-on Hop-off حمل و نقل عمومی در مالزی

KL Hop-on Hop-off، که با نام Ronda Ronda KL نیز شناخته می‌شود، به شما یک تجربه منحصر به فرد و سرگرم‌کننده را در طول سفرتان ارائه می‌دهد، به خصوص اگر برای مدت کوتاهی در KL باشید! این اتوبوس‌های دو طبقه روباز، از مقاصدی از قبیل بازار مرکزی، رودخانه زندگی KL و برج‌های دوقلوی پتروناس میگذرد، شما را به یک گشت شهری جذاب در کوالالامپور می‌برند.
این اتوبوس‌های گردشگری شما را به بیش از ۶۰ مکان و جاذبه های گردشگری  مالزی می‌برند. تورهای یک روزه از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر برگزار می‌شوند و کل یک گشت حدود دو ساعت طول خواهد کشید. همچنین، تورهای شبانه به نام KL City of Lights نیز در دسترس هستند که به مدت دو ساعت اجرا می‌شوند و ساعت حرکت آن در ساعت 20:00 محدود است.
هزینه بلیط بزرگسالان برای گردشگران بین‌المللی از 60 رینگیت برای یک تور یک روزه شروع می‌شود و برای یک تور شبانه 65 رینگیت هزینه دارد. هر دو گزینه تور روزانه در دسترس هستند.

 

تاکسی


تاکسی در مالزی

خدمات تاکسی یکی دیگر از راه های حمل و نقل عمومی در مالزی است. تاکسی‌های شناخته شده با رنگ‌های قرمز و سفید (گاهی آبی، سبز یا قهوه‌ای روشن) با تابلوی تاکسی در بالای محل‌های پرطرفدار قابل مشاهده هستند. تاکسی‌های قرمز و سفید معمولاً از لحاظ هزینه ارزان‌ترین گزینه‌ها هستند، اما تاکسی‌های متنوعی از جمله تاکسی‌های درجه یک و تاکسی‌های خانوادگی نیز در دسترس هستند.
قبل از ورود به داخل ماشین، با راننده تاکسی درباره مقصد خود صحبت کنید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که راننده تاکسی‌متر را روشن کرده باشد، زیرا برخی از آن‌ها ممکن است از استفاده از تاکسی‌متر صرف‌نظر کنند و هزینه اضافی را از شما دریافت کنند. هزینه‌های تاکسی در کوالالامپور تقریباً از سه رینگیت مالزیایی (حدود 0.70 دلار آمریکا) در طول روز و در شب حدود چهار و نیم رینگیت مالزیایی (حدود 1 دلار آمریکا) شروع می‌شود در صورتی که از فرودگاه سفر می‌کنید، هزینه اضافی نیز به مبلغ مقرر اضافه می‌شود.

 

قایق ها


قایق ها حمل و نقل آبی در مالزی

از آنجایی که این کشور جزیره ای است، سیستم حمل و نقل آبی در مالزی وجود دارد. پنج بندر وجود دارد: پنانگ، پورت کلانگ، کوانتان، کوچینگ و کوتا کینابالو. خدمات قایق به جزایر از جمله مناطق دور افتاده متصل می شود. به غیر از قایق، کشتی‌های مریخ نورد کوچک و کشتی‌ها نیز فعال هستند. سفرهای دریایی تعطیلات برای حمل و نقل بین کشوری در مالزی در دسترس است.
 

برای آشنایی با بهترین زمان برای سفر به مالزی کلیک کنید.

 

captcha