جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره تماس 45128-021 با کارشناسان ما در تماس باشید.

مجله گردشگری | شرایط آب و هوای مالزی

شرایط آب و هوای مالزی

شرایط آب و هوای مالزی بسته به مقصد شما متفاوت است. اگر قصد دارید به سواحل شرقی مالزی بروید، بهترین زمان برای سفر از آوریل تا اکتبر است. اما اگر مقصدتان سواحل غربی باشد، بهترین زمان برای سفر از دسامبر تا مارس است. مالزی به عنوان یک کشور استوایی نزدیک به خط استوا واقع شده است و بنابراین در بیشتر مواقع سال دماها گرم و مرطوب است، که این شرایط برای یک فرار ساحلی عالی محسوب می‌شود. دریا در طول سال به طور میانگین دمای ۲۹ درجه سانتیگراد است، که این می‌تواند تجربه‌ی لذت‌بخشی برای علاقمندان به سفرهای ساحلی باشد.

فصل باران های موسمی در مالزی چه زمانی است؟


فصل باران‌های موسمی در مالزی به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود: بادهای موسمی جنوب غربی و بادهای موسمی شمال شرقی. این دو فصل باران‌های موسمی معمولاً در زمان‌های مختلفی اتفاق می‌افتند و هرکدام ویژگی‌ها و الگوهای خاص خود را دارند. فصل باران‌های موسمی جنوب غربی معمولاً از اواخر ماه مه شروع می‌شود و تا سپتامبر ادامه دارد. این فصل خشک‌تر از فصل باران‌های موسمی شمال شرقی است، اما همچنان باران شدیدی در سواحل غربی و برخی مناطق دیگر مالزی، مانند بورنئو، مشاهده می‌شود.
بادهای موسمی شمال شرقی معمولاً از نوامبر آغاز می‌شود و تا حدود مارس ادامه دارد. این باران موسمی، بارش‌های شدیدی را در سواحل شرقی شبه‌جزیره مالزی و نیز در بورنئو به همراه دارد که بیشتر مناطق شرقی صباح و منطقه غربی ساراواک را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برخی از جزایر در این منطقه در این زمان از سال بسته خواهند شد، اما ساحل غربی شبه‌جزیره و مناطق بورنئو جایگزین‌های خوبی هستند.

برای آشنایی با جاذبه های گردشگری مالزی کلیک کنید.

 

بهترین زمان برای سفر به کوالالامپور چه زمانی است؟


کوالالامپور پایتخت مالزی است و در غرب این کشور واقع شده است. با توجه به موقعیت استوایی و تپه‌ای آن، آب و هوای این شهر بسیار مرطوب و گرم است و تغییرات آب و هوایی اندکی دارد. بهترین زمان برای سفر به کوالالامپور معمولاً بین جولای تا آگوست است، زیرا در این ماه‌ها کمترین بارش ها را مشاهده می‌کنیم. اما در فصل زمستان، یعنی ژانویه و فوریه نیز شرایط مناسبی برای شرکت در تور کوالالامپور وجود دارد. حداکثر دما به دلیل تأثیرات گرمای شهری معمولا حدود 35 درجه سانتیگراد است، اما در اکثر زمان‌ها دمای ملایمی حدود 28 درجه سانتیگراد حاکم است. ماه‌های مرطوب‌تر معمولاً اکتبر تا دسامبر هستند که میزان بارندگی ماهانه می‌تواند به 290 میلی‌متر برسد.

گشت و گذار در جرج تاون

 

ژانویه بهترین زمان برای: گردش جزایر در سواحل غربی و گشت و گذار در جورج تاون

در ژانویه، سواحل شرقی شبه‌جزیره به دلیل بادهای موسمی شمال شرقی بسیار مرطوب خواهد بود، بنابراین بهترین گزینه برای سفر شما سواحل غربی شبه‌جزیره است. اما ناامید نشوید، زیرا در این زمان از سال می‌توانید سواحلی با ماسه‌های سفید و آب‌های فیروزه‌ای را در مقاصدی مانند لنکاوی و پنانگ ببینید. همچنین، برخی از مناطق بورنئو نیز در این زمان از سال می‌توانند مقاصد عالی برای تعطیلات در تور مالزی باشند.

 

جشن سال نو چینی در مالزی

 

فوریه بهترین ها زمان برای: سال نو چینی، کاوش در جنگل در کوتو کینابالو و گشت و گذار در ارتفاعات کامرون

فوریه بهترین زمان برای سفر به مالزی است، زیرا این کشور سال نوی چینی را با آتش بازی و سرگرمی آغاز می‌کند. در این ماه از کوالالامپور پایتخت این کشور دیدن کنید تا برخی از بزرگترین جشن‌ها را که به‌طور شگفت‌انگیزی در شهر چین برگزار می‌شوند، ببینید. همچنین، ماه فوریه تابش نور خورشید طولانی و بارش باران کمتری نسبت به حالت عادی خواهد داشت.
دیگر مناطق خشک نیز شامل شهر کوتو کینابالو در بورنئو و ارتفاعات کامرون می‌باشند. هر دو مقصد از فوریه تا مارس با کمترین بارندگی روبرو هستند، که می‌تواند به معنای روزهای آفتابی زیبا برای بازدید از مزارع چای و توت فرنگی باشد. به طور کلی، اگر از ما بپرسید، فوریه واقعاً زمانی بسیار زیبا برای سفر به مالزی است.

 

مارس بهترین زمان برای: کوسه نهنگ و اورانگوتان ها در بورنئو، بالا رفتن از کوه کینابالو

کفش های پیاده روی خود را بردارید زیرا ماه های مارس و آوریل بهترین ماه ها برای صعود به کوه کینابالو هستند.  در این دوره از سال، ازدحام جمعیت کمتر، دما پایین‌تر و بارش باران کمتری وجود دارد. مناطقی مانند کوچینگ، بینتولو و سانداکان برای سفر از مارس تا اکتبر عالی هستند. این زمان بهترین فرصت برای دیدن اورانگوتان‌ها است، اما کوسه‌های نهنگ مهاجر ممکن است فقط تا ماه می در اطراف بمانند. به خاطر داشته باشید که بادهای موسمی جنوب غربی ممکن است در ماه مارس ظاهر شود، بنابراین احتمالاً ساحل غربی شبه‌جزیره در این زمان قابل دسترسی است.

 

آوریل بهترین زمان برای: روزهای ساحلی در ساحل شرقی شبه جزیره

در آوریل، بادهای موسمی شمال شرقی به سواحل شرقی شبه جزیره زندگی می‌بخشد. برای تجربه زیبایی‌های ساحلی، به سواحل خیره کننده کوتا بهارو، جزیره ردانگ یا جزایر پرهنتیان سفر کنید. همچنین، این زمان بهترین فرصت برای بازدید از بازارها یا سفر به مناظر طبیعی فراوان مانند معابد غار Gua Charas است. با کاهش بارش‌ها، حیات وحش بورنئو نیز به زیبایی خود در آمده و برای تماشای آن، تور حیات وحش را تجربه کنید. این تور شما را به بهترین مکان‌های حفاظت از حیوانات در کشور می‌برد، از جمله مرکز توانبخشی اورانگوتان سپیلوک یا مرکز خرس خورشیدی بورن.

 

روز وساک  در مالزی

می بهترین زمان برای: سواحل زیبا، کوسه نهنگ و اورانگوتان در بورنئو، روز وساک 

ساحل شرقی شبه‌جزیره در بازه زمانی از اواسط ماه مه تا انتهای ژوئن با سواحلی از ماسه‌های سفید و نسیمی معتدل دریایی که رطوبت بدنام شرق آسیا را تعادل می‌دهد، جذابیت خاصی دارد. با تعطیلات محلی ، مکان‌هایی مانند کوانتان، جزیره تیومان، جزایر پرهنتیان و کوتا بهارو نسبت به معمول شلوغ‌تر خواهند بود. برای پیروان آموزه‌های بودا، ماه می میزبان روز وساک است که به عنوان روز بودا نیز شناخته می‌شود. در این روز، مردم معابد را با گل و هدایا تزیین میکنند و با لباس‌های سفید در موکب‌ها شرکت می‌کنند.

 

ژوئن بهترین زمان برای: لاک پشت ها در جزیره لانکایان، بالا رفتن از کوه کینابالو، گاوای دایاک (ساراواک)

در ماه ژوئن، کوالالامپور کمترین میزان بارش را دارد و گرم‌ترین زمان سال است. مناطقی از سواحل شرقی مانند کوتا بهارو دمای بالای 33 درجه سانتیگراد را تجربه می‌کنند، اما زندگی در این مناطق گرمسیری بسیار لذت‌بخش است. این امر باعث می‌شود که از ژوئن تا اوت این مناطق بسیار شلوغ شوند. اما چیزهای بیشتری برای دیدن در سراسر کشور وجود دارد. در بورنئو، کوچینگ میزبان سرخوش‌ترین ماه خود است و لاک‌پشت‌های دریایی ساکن جزیره لانکایان از این ماه تا سپتامبر بیرون می‌آیند. همچنین در ماه ژوئن، جشن Gawai Dayak نیز برگزار می‌شود که در آن مردم ساراواک به خاطر برداشت فراوان و موفقیت در فصل کشاورزی جشن میگیرند.

 

جولای بهترین زمان برای: غواصی در بورنئو و جورج تاون روز میراث جهانی یونسکو

به دلیل فصل خشک در بورنئو، آب‌های آرام و دید خوبی فراهم شده که مناسب برای غواصی هستند. در شهر جورج تاون که در ساحل غربی جزیره پنانگ واقع شده، در ماه جولای جشن روز میراث جهانی یونسکو برگزار می‌شود. این رویداد پر از هیجان و شادمانی، فرصتی است برای آشنایی با فرهنگ‌های مختلف جزیره، جایی که مردم به آیین‌ها، غذاهای سنتی، بازی‌ها و تاریخ خود احترام می‌گذارند و آنها را به نمایش می‌گذارند.

 

 

اوت بهترین زمان برای شرکت در روز ملی مالزی

تعداد سفرها همچنان در اوت برای ساحل شرقی به شدت افزایش خواهد یافت. در این زمان هنوز، فصل خشک در بورنئو است، مکان‌های معروف و بسیاری برای فرار از شلوغی تعطیلات وجود دارند. برای تفریح در این ماه، می‌توانید به کوه کینابالو سفر کنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید، یا جنگل بارانی بورنئو را از طریق راهروی سایه‌بان در سپیلوک بیشتر کاوش کنید. همچنین ممکن است به کاوش در غارهای پارک ملی مولو بروید.
یک نکته مهم که در ماه اوت باید به آن توجه کنید، آغاز آتش‌سوزی کشاورزی در نزدیکی سوماترا، اندونزی است. این آتش‌سوزی معمولاً باعث ایجاد دود و مه می‌شود که از طریق تنگه مالاکا به ساحل غربی شبه جزیره مالزی منتقل می‌شود. بنابراین، در برنامه سفر خود در اوت، به این موضوع توجه کنید.

 

برای مطالعه راهنمای سفر به مالزی کلیک کنید.

 

سپتامبر بهترین زمان برای: لاک پشت ها در جزیره لانکایان، صعود از کوه کینابالو، جشنواره بین المللی بادبادک بورنئو

معمولاً سپتامبر، آخرین ماه سال برای دیدن لاک پشت‌ها در جزیره لانکاوی است. اما این زمان، با توجه به کاهش جمعیت در تعطیلات مدرسه، ساحل شرقی بهتر است. بنابراین، بهتر است قبل از وزش بادهای موسمی در حوالی نوامبر، غواصی فوق‌العاده را در آب شفاف در نزدیکی سواحل جزایر پرهنتیان تجربه کنید. بازدیدکنندگان در این ماه ممکن است به برخی از جشن‌های منحصر به فرد مالزی مانند جشنواره کیک ماه (مشهور به جشنواره نیمه پاییز) بپیوندند. این جشنواره با برگزاری رژه‌ی زیبای فانوس‌های رودخانه در جورج‌تاون و مجموعه‌ای از جشن‌های فرهنگی چشم‌نواز در کوالالامپور، در میان سایر جشن‌ها در سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

اکتبر بهترین زمان برای مشاهده حیات وحش در بورنئو

از آخرین ماه فصل خشک بورنئو در ماه اکتبر لذت ببرید. در طول پیاده‌روی‌های حیات وحش در پارک ملی باتانگ آی یا با سواری قایق در امتداد رودخانه کیناباتانگان، به دقت اورانگوتان‌ها را مشاهده کنید. اگر شانس با شما باشد، حتی ممکن است یک فیل کوتوله یا میمون پروبوسیس را ببینید. با این وجود، برای کسانی که می‌خواهند استراحت کنند، توصیه میکنیم به جزیره شگفت‌انگیز Manukan بروید تا لحظه‌ای از بهشت خود را تجربه کنند. 

 

نوامبر بهترین زمان برای: جشنواره بین المللی قایق اژدها پنانگ، جشنواره چراغ ها

بادهای موسمی شمال شرقی از نوامبر تا فوریه ادامه دارد که بسیاری از مردم را از سواحل شرقی و گاهی از بورنئو نیز، در ماه نوامبر باز می‌دارد. در سواحل غربی شبه‌جزیره، آب و هوا معتدل و آفتابی خواهد بود، اما به دلیل استوایی بودن این منطقه، همچنان احتمال بارش باران وجود دارد. با بسته شدن استراحتگاه‌های سواحل شرقی جزیره، سواحل غربی شلوغ و پر رونق خواهد بود. این ماه بهترین زمان برای گشت و گذار در مغازه‌های عتیقه‌فروشی و بازارهای شبانه در ملکا، سرزندگی در جنگل‌های پوشیده از خزه در باتروورث یا یادگیری در مورد میراث استعماری Penang است. یکی از ویژگی‌های جذاب برای بازدیدکنندگان در این ماه، جشنواره بین‌المللی قایق اژدها است که یک رویداد فرهنگی جذاب است و در کشورهای مختلف جهان جشن گرفته می‌شود.

 

دسامبر بهترین زمان برای: ماجراجویی در ارتفاعات کامرون و سواحل غربی

دسامبر زمان مناسبی برای بازدید از ارتفاعات کامرون است. در این ماه، جمعیت کمتری وجود دارد زیرا هوا به «سردترین» شکل خود می‌رسد و میانگین حداقل دما حدود 21 درجه سانتیگراد (70 درجه فارنهایت) است.  اما اگر به دنبال تعطیلات ساحلی هستید و تمایل به لذت بردن از آفتاب، دریا و فعالیت‌های آبی دارید، می‌توانید به سواحل غربی مانند لنکاوی، جورج تاون یا جزیره پانگکور در مالزی سفر کنید. در این مناطق، دریاهای گرم، ساعات طولانی آفتابی و روزهای خشک بهترین زمان برای لذت بردن از تعطیلات ساحلی است.

captcha