جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره تماس 45128-021 با کارشناسان ما در تماس باشید.
لوگو آرزوی سفر

مجله گردشگری | بودای بزرگ پوکت

بودای بزرگ پوکت

مجسمه بودای بزرگ، که به نام "پراهاتجی مها پروم راتنا ناکرینتورام" نیز شناخته می‌شود، از جمله عجایب معماری و هنری جهان محسوب می‌شود. این مجسمه عظیم در تپه‌های ناکرد، شهر پوکت در تایلند واقع شده است و با ارتفاعی حدود 45 متر، یکی از بزرگ‌ترین مجسمه‌های بودایی در جهان است.

مجسمه بودای بزرگ پوکت


مجسمه بودای بزرگ پوکت

مجسمه بزرگ بودا در پوکت یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری در تور تایلند و یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی این کشور در صد سال اخیر محسوب می‌شود. این مجسمه در شمال غربی پوکت، بر فراز تپه‌های ناکردهیلز، قرار گرفته است. این مجسمه با ارتفاع 45 متر، عرض 25 متر و وزنی بالغ بر 135 تن،  سومین بودای بزرگ در تایلند است و یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری تایلند به شمار می آید که از هر نقطه‌ای از شهر قابل مشاهده است.
مجسمه بودای بزرگ در محیط بسیار ساکت و آرام قرار گرفته و فقط صدای زنگوله های کوچک و ورقه های فلزی زرد رنگ بر اثر وزش باد به گوش می رسد، هدف از این زنگوله ها و ورقه های فلزی به عقیده تایلندی ها این است که هرکس آرزویش را روی آنها بنویسد و به درختان ببندد، خیلی زود به آرزوی خود می رسد.

 

تاریخچه ساخت مجسمه بودای بزرگ پوکت


ایده ساخت مجسمه بودای بزرگ زمانی شکل گرفت که گروهی از کاوشگران مناظر فوق العاده ای را از مکان آینده مجسمه بودای بزرگ در تپه های ناکرد کشف کردند. با این حال، به جای اینکه این دیدگاه را به یک دیدگاه محبوب مانند لائم فرومتپ تبدیل کنند، آنها به دنبال ایجاد یک مکانی برای ایجاد ارتباط عمیقتر با انسان‌ها بودند. مجسمه بزرگ به عنوان یک نماد از صلح، آرامش و بزرگداشت انسانیت به وجود آمد.
پروژه ساخت بودای بزرگ در سال 2002 آغاز شد و تا سال 2018 تقریبا بیشتر آن ساخته شده بود. این اثر هنری به پادشاه فقید تایلند، اعلیحضرت بومیبول آدولیادج تقدیم شد. با این حال این مجسمه هنوز هم تکمیل نشده و در آینده قرار است بخش‌های دیگری به آن اضافه شود.
جالب است بدانید که این مجسمه طور کامل با کمک های مردمی و خارجی ساخته شده است! هزینه زیاد ساخت این مجسمه به خاطر استفاده از سنگ مرمر سفید و طلا در قسمت های مختلف مجسمه است.

 

معماری و شکل مجسمه بودای بزرگ


مجسمه بودای بزرگ، یکی از شگفت‌انگیزترین آثار معماری است که از جنس بتن ساخته شده و نمای آن با استفاده از سنگ مرمر یشم سفید زیبا به شکلی بی‌نظیر طراحی شده است، که زیر تابش نور خورشید می‌درخشد. جالب است بدانید در ساخت و طراحی مجسمه بودای بزرگ از مفاهیمی چون ایمان، محبت، حکمت، هماهنگی، صلح، دانش، وطن‌پرستی، دین و سلطنت بهره برده شده است.
در این منطقه، علاوه بر مجسمه بودای بزرگ، یک مجسمه دیگر از بودا وجود دارد که کوچکتر است و ارتفاع آن حدود ۱۲ متر است و به ملکه سیریکیت تقدیم شده است. این مجسمه بااینکه طلایی رنگ است اما از برنج ساخته شده است و در کنار بودای بزرگ، به سمت شرق، به سوی خلیج چالونگ و خلیج فنگ نگا، قرار دارد.

 

بخش های مختلف مجسمه بودای بزرگ پوکت


در بازدید از مجسمه بودای بزرگ می توانید از بخش های زیر بازدید کنید:

پلکان مجموعه

پله های مجسمه بودای بزرگ

بزرگ بودای با 94 پله وسیع از سنگ مرمر و بتن، قابل دسترسی است. توجه داشته باشید که پله ها فقط برای بالا رفتن هستند. شما اجازه ندارید از آنها را پایین بیایید. در پایین تپه، یک مسیر جداگانه برای پایین رفتن وجود دارد، همچنین یک نگهبان در آنجا مستقر است تا اطمینان حاصل کند که همه از این قانون پیروی می‌کنند. اگر بار اول فراموش کردید که عکس‌ها و سلفی‌های خود را بگیرید، نگران نباشید، زیرا بازگشت به عقب در هنگام خروج آسان است.


عرشه بازدید (نمای پانوراما از کاتا و چالونگ)

عرشه بازدید مجسمه بودای بزرگ

در عرشه بازدید میتوانید مناظر خیره کننده ای از پرندگان را در سه خلیج بزرگ مشاهده کنید. تابلوهای راهنما، از لحظه‌ی ورود شما تا رسیدن به این عرشه، همواره شما را هدایت می‌کنند. این عرشه، فضایی باز و آرامش بخش است که از آنجا می‌توان به وضوح مجسمه بودای پوکت را مشاهده نمود.

 


معبد

معبد بودای بزرگ پوکت

در زیر مجسمه بودای بزرگ ، از معبدی عبور خواهید کرد که در آن راهبان تمام روز را برای دعا و برگزاری مراسم های گاه به گاه، بیشتر برای بازدیدکنندگان محلی، می نشینند. مردم نیز به این معبد پول اهدا می‌کنند و اغلب حرزهایی برای حفظ برکت و آرامش خریداری می‌کنند.این مکان همچنین به عنوان موزه ای است که تاریخ ساخت بودای بزرگ را روایت می کند. در طول مسیر می توانید تنقلات و نوشیدنی بخرید، اما الکل مجاز نیست.

 


محوطه اطراف مجسمه

بودای طلایی در بیگ بودا

در اطراف مجسمه بزرگ بودا محوطه ای به وسعت 2500 متر مربع وجود دارد که در آن، چندین مجسمه کوچک به چشم می خورد. مشهورترین و بزرگترین آن ها بودای طلایی است که بر روی ارابه ای شبیه به اژدها یا ماری غول پیکر نشسته است.
از دیگر نکات جالبی که در این بخش مشاهده خواهید کرد، درختان تنومندی هستند که به آن ها زنگوله هایی وصل شده و با وزش نسیم، صدایی روحا نوازی را تولید می کنند. 

 

امکانات موجود در معبد مجسمه بودای بزرگ


ازجمله محبوبترین امکانات رفاهی این منطقه میتوان رستورانی واقع بر بالای تپه ناکرد، مسیر پیاده روی که دور تا دور مجسمه بودای بزرگ از جنس سنگ ساخته شده است، فروشگاه های کوچک در اطراف مجسمه بودای بزرگ و نیمکت و آلاچیق هایی برای استراحت بازدیدکنندگان را نام برد.

 

در این مکان مقدس چه لباسی بپوشیم؟


پوشیدن لباس در بودای بزرگ پوکت

معبد بودای بزرگ برای افراد بودایی و محلی تایلندی بسیار مقدس است پس به یاد داشته باشید از پوشیدن پیراهن های بدون آستین، شلوارهای خیلی کوتاه یا دامن های بالای زانو مجازخودداری کنید. اگر لباستان مناسب نباشد، می‌توانید یک سارافون بلند رایگان در ورودی معبد دریافت کنید.
همچنین برای ورود به داخل معبد باید کفش خود را دربیاورید و در داخل معبد نباید سیگار بکشید، سرو صدا نکنید و پای خود را به سمت بودا نگیرید.

 

نکات مهم برای بازدید از بیگ بودا پوکت


•    بازدید از بودا اعظم برای گردشگران تور پوکت هزینه ای ندارد اما اگر 100 بات به بودای بزرگ اهدا کنید میتوانید نام خود یا یک پیام را برروی یکی از کاشی های مرمر بنویسید. 
•    برای جلوگیری از گرما و جمعیت توریست ها بهتر است صبح زود به بازدید از بودا بزرگ بروید.
•    از آنجایی که این مکان مذهبی است، لباس مناسب بپوشید.

 

نحوه دسترسی به مجسمه بودای بزرگ


بودای بزرگ در بالای تپه ناکرد در نزدیکی چالونگ در جنوب جزیره پوکت قرار دارد. رسیدن به بودای بزرگ نسبتاً ساده است. باید به چالونگ بروید و سپس وارد جاده چائوفا شوید. بعد از پیمودن حدودا ۶ کیلومتر در این جاده به کمک علائم راهنمایی به مجسمه بودا می رسید. متاسفانه هیچ ایستگاه مترو یا اتوبوسی در نزدیکی مجسمه بودای بزرگ وجود ندارد، به همین خاطر باید با استفاده از تاکسی یا تورهای گردشگری استفاده کنید.

 

جاذبه های دیدنی نزدیک به مجسمه بودای بزرگ


جاذبه های گردشگری پوکت که در نزدیکی مجسمه بودای اعظم قرار دارند : بازار و ساحل کاتا، باشگاه غواصی پوکت ، شهر قدیمی پوکت، محل سوارکاری فیل و بهشت پرندگان پوکت 
همچنین معابد زیادی نظیر معبد وات چالونگ و معبد جوی توی در نزدیکی بودای بزرگ قرار دارند.

 

رستوران های نزدیک به مجسمه بودای بزرگ پوکت


•    رستوران سوآن راکا: ۸۵۰ متر
•    رستوران قرمز و آبی: ۱۱ کیلومتر
•    رستوران کوی: ۱۱.۵ کیلومتر
•    رستوران نامبر وان: ۱۴.۷ کیلومتر
•    رستوران سومسوک: ۱۲.۳ کیلومتر
•    کافه رستوران بوست: ۱۲.۳ کیلومتر
•    رستوران کالیکا: ۱۳ کیلومتر

 

captcha

مطالب مرتبط