جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره تماس 45128-021 با کارشناسان ما در تماس باشید.

مجله گردشگری | آب و هوای مسکو روسیه

آب و هوای مسکو روسیه

مسکو دارای آب و هوایی قاره‌ای مرطوب با تغییرات چشمگیر در الگوهای آب و هوایی است که به شدت تحت تأثیر موقعیت جغرافیایی این شهر قرار دارد. در نقاط مختلف شهر، این تنوع شرایط آب و هوایی مشهود است. مناطقی که تحت تأثیر دامنه‌های تپه‌های اسپارو قرار دارند، آب و هوایی معتدل‌تر و گرم‌تر نسبت به مناطق اطراف دارند. به طور کلی، در مسکو، یخبندان شدید و گرمای طاقت فرسا رایج نیست. با این حال، اخیراً انحرافات آب و هوا افزایش یافته‌اند و امکان وقوع باران در دسامبر و سرما و رگبار در تابستان وجود دارد.

وضعیت آب و هوای مسکو در فصول مختلف سال


وضعیت آب و هوای مسکو در فصول مختلف سال

وضعیت آب و هوای مسکو طی فصول سال به صورت متفاوتی تغییر می‌کند. اگر قصد سفر شرکت در تور روسیه را دارید و می‌خواهید تجربه‌ی بهتری داشته باشید، می‌توانید اطلاعاتی در مورد شرایط هوایی مسکو به دست آورید تا برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید. در ادامه به توصیف شرایط هوایی مسکو در طول سال می‌پردازیم:

در مشاهده سالانه روند آب و هوا، دما در ماه‌های نوامبر تا مارس کاهش می‌یابد و معمولاً میانگین دماهای کم در این ماه‌ها از -9.1 درجه سانتی‌گراد تا -7.6 درجه سانتی‌گراد متغیر است، در حالی که بالاترین دماها از -4 درجه سانتی‌گراد تا 2.6 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. 
با توجه به بارندگی، از ماه می تا اکتبر میزان بارندگی افزایش می‌یابد. این شهر همچنین در ماه‌های نوامبر تا مارس برف تجربه می‌کند که معمولاً در هر ماه میان 10 تا 18 روز برف میبارد. در تابستان، ساعات روشنایی روز به حدود 9.3 ساعت در روز افزایش می‌یابد، در حالی که در ماه‌های زمستان نور خورشید کمتری را تجربه می‌کنید و در ماه دسامبر، کمترین مدت زمان میانگین آفتابی در روز به 0.6 ساعت می‌رسد.

 

بهترین زمان برای سفر به مسکو


بهترین زمان برای سفر به مسکو

با توجه به شرایط آب و هوایی و الگوهای آب و هوایی، دوره اواسط ماه می تا اواسط سپتامبر (اردیبهشت تا شهریور) بدون شک بهترین زمان برای بازدید از مسکو و شرکت در تور مسکو است. در این مدت، دما بسیار خوشایند و مطلوب است. در روزها، دما به میانگین 18.6 درجه سانتیگراد تا 24.3 درجه سانتیگراد می‌رسد و در شب‌ها نیز معمولاً بین 7.7 درجه سانتیگراد تا 14.4 درجه سانتیگراد می رسد.
بارندگی در این ماه ‌ها به مقداری قابل قبول است، اگرچه زیاد نیست. (میانگین بارندگی ماهانه از 49 تا 85 میلی‌متر است.) علاوه بر این، روشنایی روز در تابستان به طور قابل توجهی طولانی‌تر است و به این معنی است زمان بیشتری را برای گشت و گذار و کاوش در شهر مسکو و فرصت عالی برای اکتشاف این شهر زیبا و تاریخی می‌دهد.

برای مطالعه بهترین زمان برای سفر به روسیه کلیک کنید.

بدترین زمان برای سفر به مسکو


بدترین زمان برای سفر به مسکو

زمان بدی برای بازدید از روسیه وجود ندارد و بدترین زمان در نهایت به برنامه ها و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. قلب زمستان روسیه، از نوامبر تا مارس (اواخر آبان تا اواسط اسفند)، به خشن بودن شهرت دارد و بدترین زمان سفر به روسیه از نظر شرایط آب و هوایی است، زیرا سرما امکان لذت بردن از فضای باز را برای گردشگران کاهش میدهد. 
در این مدت، دمای روزانه معمولاً بین -4 درجه سانتیگراد تا -3 درجه سانتیگراد در طول روز و از -9.1 درجه سانتیگراد تا -7.6 درجه سانتیگراد در شب کاهش می یابد. همچنین، نور خورشید در این ماه‌ها به شدت محدود می‌شود. علاوه بر این، بارش قابل توجه برف، همراه با افزایش رطوبت بین 84 تا 85 درصد، می تواند هوا را حتی سردتر کند.

در سفر به روسیه چه لباسی با خود ببریم؟

آب و هوای بهاری در مسکو


Spring weather in Moscow

فصل بهار تغییرات قابل توجهی در آب و هوای مسکو را به همراه دارد. از آوریل تا ژوئن، دمای هوای مسکو گرمتر می شود. میانگین دمای روزانه از 2.6 درجه سانتیگراد در ماه مارس به 22 درجه سانتیگراد گرم در ژوئن افزایش می‌یابد. این تغییرات دما باعث می‌شود که افراد از آفتاب و گرمای بهار لذت ببرند. همچنین، دمای شب نیز به طور قابل توجهی از -4.4 درجه سانتیگراد به 12.1 درجه سانتیگراد در همان دوره افزایش پیدا می‌کند. این تغییر در دماها باعث می‌شود که دمای هوا در شب‌ نیز گرم و دلپذیر باشد. با افزایش دما، بارش باران نیز به تدریج افزایش می‌یابد. در آوریل، بارش‌ها خفیف است اما در ماه ژوئن، این مقدار  افزایش می‌یابد. 


تعطیلات بهاری در مسکو
8 مارس: روز جهانی زن
1 آوریل: روز دروغ
آوریل 2 آوریل: روز وحدت
12 آوریل: روز کیهان نوردی
26 آوریل: روز یادبود قربانیان حوادث و بلایای تشعشعات
30 آوریل: تعطیلات روز کارگر
1 می: روز کارگر
9 مه: روز پیروزی

برای آشنایی با جذاب ترین جشنواره ها و فستیوال های مهم روسیه کلیک کنید.

آب و هوای تابستانی در مسکو


آب و هوای تابستانی در مسکو

تابستان در مسکو از ژوئن تا آگوست (اواخر خرداد تا اواسط مرداد) با دمایی معتدل و دلپذیر شناخته می‌شود. میانگین دمای تابستان در این شهر مشابه شهرهایی مانند پاریس یا برلین است. اما با توجه به تغییرات دمایی در طول فصل، این تابستان دارای تفاوت‌های خاصی است. میانگین دمای روزانه در ماه جولای به 24.3 درجه سانتیگراد می‌رسد و در سپتامبر به 15.7 درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد. به طور مشابه، دمای شبانه در اوج خود به 14.4 درجه سانتیگراد می‌رسد و در اواخر تابستان به 7.4 درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد. این تغییرات دما در طول تابستان به افراد امکان می‌دهد که از هوای گرم تا خنک تر و دلپذیر تر تابستان لذت ببرند.


تعطیلات تابستانی 
1 ژوئن: روز جهانی کودک
6 ژوئن: روز پوشکین (روز زبان روسی)
12 ژوئن: روز ملی روسیه
22 ژوئن: روز خاطره و اندوه (آغاز جنگ جهانی دوم)
8 جولای: روز خانواده، عشق و وفاداری
28 ژوئیه: روز غسل تعمید روس
22 اوت: روز پرچم دولتی فدراسیون روسیه
27 اوت: روز سینمای روسیه

برای اطلاع از باید و نبایدهای سفر به روسیه کلیک کنید.

آب و هوای مسکو در پاییز


آب و هوای مسکو در پاییز

پاییز در مسکو دارای طیف گسترده‌ای از دماهاست. در سپتامبر و اوایل اکتبر، اگر تابستان دیرتر به پایان برسد، دما ممکن است تا 25 درجه سانتیگراد (77 درجه فارنهایت) افزایش یابد. با این حال، کاهش تدریجی و پایدار دما و نور روز نیز در حال رخ دادن است. بارندگی‌ها اغلب بیشتر و طولانی‌تر می‌شوند، اما شدت آنها کاهش می‌یابد.
با ورود به ماه اکتبر، هوا مرطوب و کسل‌کننده می‌شود و بعضی شب‌ها تا یخبندان شدن دما پیش می‌رود، اما در روز هوا هنوز تا 15 درجه سانتیگراد (56 درجه فارنهایت) و گرم است. با ورود به آبان ماه، هوا سردتر می‌شود و احتمال بارش برف نیز وجود دارد. با این حال، پوشش برف به سرعت ذوب می‌شود زیرا زمین هنوز به طور کامل سرد نشده است. این شرایط تا اواخر نوامبر ادامه خواهد داشت.

 

تعطیلات پاییزی
آخر هفته اول سپتامبر: روز شهر مسکو
1 سپتامبر: روز دانش
3 سپتامبر: روز همبستگی در مبارزه با تروریسم
27 سپتامبر: روز جهانی گردشگری
1 اکتبر: روز سالمندان
30 اکتبر: روز بزرگداشت قربانیان سرکوب سیاسی
4 نوامبر - روز وحدت.
5 نوامبر - روز تعطیلات وحدت.
آخرین یکشنبه نوامبر: روز مادر

 

آب و هوای مسکو در زمستان


آب و هوای مسکو در زمستان

زمستان در مسکو سرد و خشک است و آب شدن برف معمولاً ممکن است از چند روز تا نیم فصل طول بکشد. محدوده دما بین -5 و -20 درجه سانتیگراد (+23 تا -4 درجه فارنهایت) متغیر است. تغییرات اقلیمی باعث می‌شوند که دماهای بسیار بالا و جابجایی در محدوده میانگین (در محدوده ذکر شده) ایجاد شود.
در ماه‌های ژانویه و فوریه (اواسط دی تا اواسط بهمن)، هوا معمولاً تحت تأثیر گردبادهای قطب شمال یا سیبری قرار می‌گیرد. در این زمان، محدوده میانگین دما به -10 تا -25 درجه سانتیگراد (+14 تا -13 درجه فارنهایت) کاهش می‌یابد.  پوشش برف در این ماه ها به  700 میلی‌متر (27.5 اینچ) می‌رسد. بیشترین بارش‌ها به صورت برف اتفاق می‌افتد، اما هنگام آب شدن برف، بارش باران نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

 

تعطیلات زمستانی
9 دسامبر: روز قهرمانان میهن
12 دسامبر: روز قانون اساسی فدراسیون روسیه
31 دسامبر: شب سال نو
1-6،8 ژانویه: تعطیلات سال نو
7 ژانویه: کریسمس
25 ژانویه: روز تاتیانا (تعطیلات برای همه دانش آموزان)
8 فوریه: روز علم روسیه
23 فوریه: روز مدافع میهن

captcha

مطالب مرتبط