جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره تماس 45128-021 با کارشناسان ما در تماس باشید.

مجله گردشگری | 5 کاخ خیره کننده در استانبول

5 کاخ خیره کننده در استانبول

استانبول به عنوان پایتخت غیرقابل نفوذ امپراتوری های بیزانس، روم و عثمانی سابق شناخته شده است. این شهر تاریخی که در مرز اروپا و آسیا قرار دارد، محل زندگی چندین پادشاه بوده است که هر یک ادعای مالکیت این سرزمین را داشته و با جان و دل از آن دفاع می کردند.
این سلاطین هر کدام اثر خود را در تاریخ به جا گذاشته اند، اما بیشتر از آن، قصرها و کاخ های زیبایی را در استانبول به یادگار گذاشته اند تا گردشگران از دیدن آن لذت ببرند. در ادامه این مقاله با معرفی 5 کاخ خیره کننده در استانبول همراه ما باشید.

 

کاخ های استانبول


بیایید با نگاهی به پنج کاخ اصلی استانبول شروع کنیم. از اقامتگاه های عثمانی کاخ توپکاپی، کاخ بیلربی و کاخ دولما باغچه تا خانه های تابستانی و کاخ های ریاست جمهوری. اینها بزرگترین و زیباترین کاخ های استانبول هستند.

 

کاخ توپکاپی


topkapi-palace-istanbul

کاخ توپکاپی یکی از بزرگترین کاخ های استانبول است. این کاخ آنقدر بزرگ است که به 15 بخش تقسیم شده است. این مجموعه دارای چهار حیاط اصلی و چندین ساختمان کوچکتر از جمله حرمسرا است که زن های پادشاه ها در آن زندگی می کردند.
این کاخ به دستور سلطان محمد فاتح در سال 1459، تنها شش سال پس از تصرف قسطنطنیه ساخته شد. این کاخ در قرون 15 و 16 به عنوان محل سکونت و دربار پادشاهان عثمانی عمل می کرد. با گذشت سالها، این کاخ پس از آسیب دیدگی در زلزله 1509 و آتش سوزی در سال 1665 بازسازی و گسترش یافته است.
پس از سقوط امپراتوری عثمانی در سال 1924، این کاخ توسط جمهوری جدید ترکیه به موزه تبدیل شد. این موزه دارای مجموعه بزرگی از لباس ها، سلاح ها، آثار مذهبی و نسخه های خطی می باشد.
تنها چند اتاق مهم از جمله حرمسرای امپراتوری عثمانی و خزانه‌داری که الماس قاشق‌ساز و خنجر توپکاپی در آن نگهداری می‌شود، به روی عموم باز است  .
از قرن هفدهم، پادشاهان عثمانی ترجیح دادند از کاخ دولما باغچه به عنوان اقامتگاه خود استفاده کنند، اما توپکاپی همچنان خزانه شهر بود. این کاخ در سال 1985 به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.
ساعت کاری: 10 صبح تا 4 بعد از ظهر، چهارشنبه تا دوشنبه (سه شنبه ها تعطیل)
آدرس: Cankurtaran، 34122 Fatih، استانبول، ترکیه

 

کاخ دولما باغچه


dolmabahce-palace

کاخ دلما باغچه بزرگ‌ترین، گران‌ترین کاخ استانبول است. این کاخ  در بخش اروپایی استانبول در منطقه بشیکتاش واقع شده است و از قرن نوزدهم مرکز اداری اصلی امپراتوری عثمانی بوده است. کاخ دولما باغچه با معماری و طراحی پیچیده‌، امروزه به عنوان یکی از برترین مکان های دیدنی استانبول برای بازدید در نظر گرفته می شود.
این کاخ از 285 اتاق و 46 سالن تشکیل شده است، که اکنون برای بازدید گردشگران باز است. گفته می شود که یکی از بزرگترین لوسترهای کریستالی بوهمیایی و همچنین بزرگترین الماس در این کاخ نگهداری می شود.
این بنا توسط معمار Garabet Balyan طراحی شده است و گفته می شود که برای شهر پنج میلیون لیره طلای عثمانی (1.9 میلیارد دلار به ارزش سال 2021) هزینه داشته است. طراحی این کاخ با استفاده از معماری سبک باروک، با نکاتی از سبک های روکوکو، نئوکلاسیک و سنتی عثمانی ساخته شده است.
این خانه در طول سال ها خانه 6 پادشاه بوده است. آخرین پادشاهی که در این کاخ زندگی کرد خلیفه عبدالمقید افندی بود.

ساعت کاری: 9 صبح تا 4 بعد از ظهر، سه شنبه تا یکشنبه (دوشنبه ها تعطیل)
آدرس: Vişnezade، Dolmabahçe Cd، 34357 Beşiktaş، استانبول، ترکیه

 

کاخ بیلربی


beylerbeyi-palace

کاخ بیلربی آخرین قصری بود که خاندان سلطنتی عثمانی در آن سکونت داشتند، زیرا سلطان عبدالمجید دوم در آنجا در حصر خانگی قرار گرفت.
کاخ Beylerbeyi با معماری خاص خود در تنگه بسفر در سمت آسیایی استانبول واقع شده است.

برای آشنایی با محبوب ترین خیابان های استانبول کلیک کنید.

در اواسط قرن نوزدهم توسط سلطان عبدالعزیز به عنوان اقامتگاه تابستانی سلطان، پس از سوختن کاخ اصلی که توسط سلطان محمود ساخته شده بود، به کار گرفته شد.
این کاخ یک قطعه معماری از زیبایی است که بیش از 70 هکتار وسعت دارد. با باغ‌های آراسته‌شده و دکورهای زینتی در سرتاسر فضای داخلی، از جمله مجموعه‌ای از نقاشی‌های رنگ روغن و لوسترهای کریستالی گران‌قیمت، هرکسی که در توراستانبول شرکت می‌کند، حتما باید از این کاخ دیدن کند تا شکوه آن را از نزدیک لمس کند.

ساعت کاری: 9 صبح تا 5 بعد از ظهر، سه شنبه تا یکشنبه (دوشنبه ها تعطیل)
آدرس: Beylerbeyi, Beylerbeyi Junction, 34676 Üsküdar, Istanbul, Turkey

 

کاخ یلدیز


yildiz-palace

کاخ یلدیز در استانبول آخرین کاخی است که توسط پادشاهان عثمانی ساخته شده است. این کاخ پس از فتح اسلام در پایان قرن هجدهم توسط سلطان سلیم سوم برای مادرش ساخته شد.
این کاخ در بالای تپه ای در پارک یلدیز قرار دارد و گفته می شود ساخت آن 12 سال به طول انجامیده و با وام های مالی تامین شده است. این کاخ از چندین غرفه و ویلا مختلف از جمله کارخانه چینی سازی و خانه اپرا تشکیل شده است.
ساختمان اصلی متأسفانه در سال 1910 در آتش سوزی ویران شد و تنها دیوارهای بیرونی از ساختمان اصلی باقی مانده است. البته پس از آتش سوزی، بازسازی شد و یک هتل مجلل به آن اضافه شد.

برای آشنایی با دیگر هتل های استانبول کلیک کنید.

ساختمان اصلی قبل از اینکه به اقامتگاه اصلی رئیس جمهور ترکیه تبدیل شود اغلب به عنوان کازینو، مهمان خانه و موزه استفاده می شد.

ساعت کاری: 9 صبح تا 5 بعد از ظهر، سه شنبه تا یکشنبه (دوشنبه ها تعطیل)
آدرس: ییلدیز، موزه قصر یلدیز، 34349 بشیکتاش، استانبول، ترکیه

 

کاخ سیرگان


ciragan-palace

کاخ سیرگان در قرن نوزدهم در زمان سلطان عبدالعزیز ساخته شد. این کاخ در ابتدا به عنوان یک کاخ عثمانی ساخته شد اما اکنون یک هتل پنج ستاره است. رو به سواحل تنگه بسفر بین بشیکتاش و اورتاکوی در سمت اروپایی، مناظر خیره کننده ای از آب و فراتر از آن دارد.
اگرچه این کاخ برای سلطان عبدالعزیز، سی و دومین سلطان امپراتوری عثمانی ساخته شد، اما توسط پسرانش سرکیس و هاگوپ بالیان ساخته شد و توسط معمار ارمنی نیگوگایوس بالیان طراحی شد.
ساخت و ساز این کاخ چهار سال به طول انجامید . این بنا با استفاده از سنگ مرمر ساخته شده است، جایی که یک پل مرمر آن را به کاخ زیبای یلدیز در تپه پشت سر متصل می کند. ساخت داخل کاخ پنج سال دیگر طول کشید تا در سال 1872 تکمیل شود.
متأسفانه سلطان عبدالعزیز مدت زیادی در این کاخ زندگی نکرد، زیرا در سال 1876 پس از خلع جسد او را پیدا کردند. برادرزاده او، سلطان مراد پنجم، سلطنت را به عهده گرفت و به کاخ چیراغان نقل مکان کرد. او تنها 93 روز حکومت کرد تا اینکه برادرش عبدالحمید دوم به دلیل بیماری روانی جایگزین او شد. مراد پنجم تا زمان مرگش در 29 اوت 1904 در قصر در حبس خانگی زندگی کرد.
از آن زمان، کاخ برای جلسات پارلمان مورد استفاده قرار گرفت، اما متأسفانه در آتش سوزی در سال 1910 ویران شد. فقط دیوارهای بیرونی دست نخورده باقی ماندند.
این باغ ها سپس به عنوان زمین فوتبال برای باشگاه بشیکتاش جی کی استفاده می شد تا اینکه در سال 1987 یک شرکت ژاپنی این کاخ را خرید و آن را بازسازی کرد و یک هتل مدرن و مجلل به مجموعه خود اضافه کرد. این هتل در سال 1990 افتتاح شد و ساختمان کاخ بازسازی شده در سال 1992 افتتاح شد.

در سال 2007، این کاخ دوباره بازسازی شد تا شبیه به سبک اصیل دوران باروک باشد که قرن ها پیش می داشت.

ساعت کاری: موزه همه روزه باز است، در زمستان از ساعت 9 صبح تا 4 بعد از ظهر، در تابستان از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر باز است.
آدرس: Yıldız, Çirağan Cd. No:32, 34349 بشیکتاش، استانبول، ترکیه

 

سوالات متداول در مورد کاخ های استانبول


  • بزرگترین کاخ استانبول کدام است؟

کاخ دولما باغچه بزرگترین کاخ استانبول است.

 

  • چند قصر در استانبول وجود دارد؟

از نظر فنی پنج کاخ وجود دارد، اما آلاچیق هایی (کاخ های کوچک) وجود دارد که به عنوان اقامتگاه تابستانی و مهمانسرای سلاطین مورد استفاده قرار می گرفتند. پنج قصر و چهار غرفه دارد.

 

  • آیا می توانید به داخل قصرها بروید؟

بله، می توانید داخل همه آنها بروید. فقط برخی از اتاق ها ممکن است برای بازدیدکنندگان ممنوع باشد، اما بهترین اتاق ها برای گردشگران باز هستند.

captcha

مطالب مرتبط