جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره تماس 45128-021 با کارشناسان ما در تماس باشید.

مجله گردشگری | چند فرودگاه در استانبول وجود دارد؟

چند فرودگاه در استانبول وجود دارد؟

آیا نمی دانید چند فرودگاه در استانبول وجود دارد؟ در کل سه فرودگاه در استانبول وجود دارد: فرودگاه بین‌المللی آتاتورک (ISL)، فرودگاه بین‌المللی سابیها گوکچن (SAW) و فرودگاه بین‌المللی استانبول (IST) . با این حال، بیشتر گردشگران ممکن است با فرودگاه بین المللی استانبول (IST) و فرودگاه بین المللی سابیها گوکچن (SAW) آشنا باشند زیرا فرودگاه آتاتورک دیگر هیچ پرواز مسافربری تجاری ندارد.
 

فرودگاه بین المللی آتاتورک (ISL)


ataturk-international-airport

فرودگاه بین المللی آتاتورک (ISL) قدیمی ترین فرودگاه استانبول است. این فرودگاه یکی از شلوغ ترین فرودگاه های جهان بود که در زمان اوج خود به بیش از 60 میلیون مسافر خدمات رسانی می کرد. از آوریل 2019، تمام پروازهای تجاری مسافربری به فرودگاه بین المللی جدید استانبول (IST) تغییر مسیر داده است. و اخیراً در فوریه 2022، تمام پروازهای باری و عملیات نیز به فرودگاه جدید تغییر مسیر داده است.
فرودگاه بین‌المللی آتاتورک در سال 1933 زمانی که خطوط هوایی ترکیش امروزی تنها با دو فروند هواپیمای کرتیس کینگ‌برد شروع به کار کرد. این هواپیما به دو مقصد آتن در یونان و آنکارا، پایتخت ترکیه پرواز کرد. پروازهای هوایی مسافربری این فرودگاه در سال 2019 و پس از  86 سال سابقه متوقف شد. مسئولین ترکیه قصد دارند تا پس از تخریب این فرودگاه، پارکی به جای آن تاسیس نمایند.

 

فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن (SAW)


sabiha-gokcen-international-airport

فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن (SAW) در سال 2001 به دلیل ازدحام مسافران در فرودگاه بین المللی آتاتورک افتتاح شد. برخلاف ISL، فرودگاه SAW در سمت آسیایی استانبول در پندیک، در حدود 32 کیلومتری (20 مایلی) جنوب شرقی مرکز شهر واقع شده است.
این فرودگاه به نام سابیها گوکچن ، اولین خلبان زن جنگنده در جهان، نامگذاری شده است.

فرودگاه سابیها گوکچن در ابتدا برای پذیرش 3 میلیون مسافر بین المللی و 500 مسافر داخلی در سال طراحی شده بود. با این حال، طولی نکشید که این ارقام از آن فراتر رفت و دولت با ارتقای ترمینال بین‌المللی به ظرفیت ۲۵ میلیون مسافر تور استانبول  پاسخ داد.
از سال 2019، فرودگاه سابیها گوکچن حدود بیش از 35 میلیون مسافر را در سال جابجا میکند.

 

چگونه به فرودگاه سابیها گوکچن برسیم؟

 

رسیدن به SAW کاملاً راحت است. اگرچه هنوز هیچ خط مترو به آن متصل نیست، اما Havabus وجود دارد که شما را به محله‌های محبوب استانبول، مانند تقسیم و کادیکوی می‌برد.
با این حال، شایان ذکر است که فرودگاهSAW  بسیار دورتر از مرکز تاریخی استانبول است که در سمت اروپایی واقع شده است. با اتوبوس و مترو ظرف مدت 2 ساعت طول می‌کشد تا به این مکان ها برسید و در صورت وجود ترافیک، این زمان بیشتر طول می‌کشد.

 

فرودگاه بین المللی استانبول (IST)


ist

شاید محبوب ترین فرودگاه استانبول فرودگاه بین المللی استانبول (IST) باشد . این فرودگاه در سال 2019 تکمیل شد و از آن زمان تاکنون تمام عملکردهای فرودگاه قدیمی آتاتورک به این فرودگاه منتقل شده است. این  فرودگاه در بخش اروپایی استانبول در منطقه ای به نام Arnavutköy، تقریباً 40 کیلومتر (25 مایل) از مرکز تاریخی واقع شده است.
فرودگاه استانبول یکی از چشمگیرترین و بزرگترین فرودگاه های تمام دوران استانبول است و به عنوان یکی از بهترین فرودگاه های جهان رتبه بندی شده است و با 37 میلیون مسافر، شلوغ ترین فرودگاه اروپا در سال 2021 بوده است. به گفته مسئولین این فرودگاه، این فرودگاه قصد دارد تا سال 2025 بزرگترین فرودگاه جهان با قابلیت خدمات رسانی به 200 میلیون مسافر در سال باشد. برج مراقبت آن به شکل لاله است که  نماد گل ملی ترکیه است!

کل مساحت فرودگاه 76.5 میلیون متر مربع است، که کمی بزرگتر از شهر لستر در انگلستان است. پنج ترمینال در فرودگاه وجود دارد : ترمینال های A، B، D، F، و G. در حال حاضر ترمینال A، B، D و F فقط پروازهای بین المللی را ارائه می دهند در حالی که ترمینال G فقط پروازهای داخلی را ارائه می دهد.

 

امکانات در فرودگاه IST

istanbul-international

فرودگاه بین المللی استانبول به دلیل بسیاری از ویژگی های برجسته اش شناخته شده است که اولین آن سقف های بلند و امکانات رفاهی مدرن است.
قدم زدن در فرودگاه این حس را القا می کند که در حال قدم زدن در یک هتل پنج ستاره هستید. فرودگاه همچنین دارای کپسول‌های خواب فراوانی است که بازدیدکنندگان می‌توانند آن‌ها را اجاره کنند و خوابی آرام داشته باشند. در سرتاسر فرودگاه، تعداد زیادی قسمت صندلی و دوشاخه برای وسایل الکترونیکی خود خواهید یافت .
اگرچه وای فای در فرودگاه وجود دارد، اما نیاز به تأیید تلفنی با ارسال یک پیام متنی برای شما دارد. همچنین کیوسک های وای فای در سراسر فرودگاه وجود دارد که می توانید پاسپورت خود را اسکن کرده و یک ساعت وای فای رایگان دریافت کنید.
همچنین میتوانید تمام امکانات مجلل مانند سالن‌های استراحت، فروشگاه‌های متنوع، کافی شاپ و ...  را در این فرودگاه پیدا کنید!

برای آشنایی با بهترین رستوران های استانبول کلیک کنید.

چگونه به فرودگاه بین المللی استانبول برویم؟

 

دسترسی به فرودگاه بین المللی استانبول بسیار آسان است. در پایان سال 2022، فرودگاه استانبول از طریق خط مترو M11 قابل دسترس است. اما قبل از آن، فرودگاه توسط اتوبوس های شاتل HavaIST و اتوبوس های IETT به هم قابل دسترسی بود. هر دوی این اتوبوس ها شما را مستقیماً به بسیاری از نقاط شهر از جمله مرکز تاریخی می برند.

با وجود اینکه سه فرودگاه در استانبول وجود دارد، اما تنها دو فرودگاه در حال حاضر فعال هستند. اگرچه میراث فرودگاه آتاتورک هرگز فراموش نخواهد شد و دیدن چنین مکان تاریخی غم انگیز است، اما بازدیدکنندگان می توانند از روش مدرن تری برای پرواز از طریق فرودگاه بین المللی جدید استانبول و فرودگاه بین المللی سابیها گوکچن لذت ببرند.

captcha

مطالب مرتبط