پارک پیروزی: بعد از نیم ساعت، سوار اتوبوس شدیم و رفتیم سمت پارک پیروزی. تورلیدر گفت این منطقه قبلاً خارج شهر بوده و ناپلئون بعد از فتح مسکو تو همین نقطه کلید شهر رو تحویل گرفته. البته بعدش زمستون روسیه کاری کرد که ناپلئون با یه شکست سنگین فرار کنه!

پارک پیروزی مربوط به جنگ جهانی دومه و روایت حمله ارتش نازی به روسیه و در نهایت فتح برلین توسط ارتش سرخ رو بازسازی کرده.
پارک خیلی بزرگ و باابهت بود.
خیابان آربات قدیم

بعد از حدود یک ساعت، رفتیم سمت خیابان آربات قدیم. آربات یکی از قدیمیترین و زیباترین خیابونهای مسکوئه. طولش حدود یک کیلومتره و یه خیابون پیادهرو حساب میشه.
دو طرف خیابون پر بود از: رستورانها، فروشگاههای سوغاتی، دکههای خوراکی، نوازندههای خیابونی
نقاشهای دورهگرد. خانه پوشکین شاعر معروف روس هم تو همین خیابون قرار داره. ما تا آخر خیابون پیاده رفتیم.
میگفتن شبها آربات خیلی قشنگتر میشه، ولی وقت نشد دوباره شب بیایم.
آخر خیابون یه برگرکینگ بود. ناهار رو اونجا خوردیم. دیگه برگرکینگ داشت تبدیل میشد به غذای ملی ما تو روسیه
بعدش با اتوبوس برگشتیم هتل. حدود ساعت 15:30 رسیدیم.
برنامه عصر: مرکز خرید یوروپین
ساعت ۶ با یکی از همسفرها رفتیم مرکز خرید یوروپین. با مترو رفتیم ایستگاه کایفسکایا. از مترو که بیرون اومدیم، دیدیم یوروپین دقیقاً روبروی ماست. مرکز خرید خیلی شیک و بزرگ بود. کلی فروشگاه آف زده بودن. بعضیها حتی تا ۷۰٪ تخفیف داشتن… ولی قیمتها هنوز بالا بود!
ما فقط یه پیراهن برای پسرم از گپ خریدیم که ۹۵۰ روبل شد. دو ساعت گشت زدیم، چیز خاص دیگهای نخریدیم.
شام رو هم همونجا برگرکینگ خوردیم و برگشتیم هتل.
هزینه روز سوم (به جز خرید شخصی)
- مترو: ۲۲۰ روبل
- شام برگرکینگ: ۵۳۰ روبل
- جمع کل: ۷۵۰ روبل
روز چهارم سفر؛ خداحافظ مسکو، سلام سنتپترزبورگ!

امروز باید مسکو رو ترک میکردیم و میرفتیم سمت سنتپترزبورگ… دومین شهر بزرگ روسیه با جمعیتی حدود ۵ میلیون نفر. شهری که حدود ۲۰۰ سال پایتخت روسیه بوده و پر از تاریخ و معماری خاصه.
تورلیدر هم توضیح داد: سنت یعنی مقدس و پیترز اشاره به پتروس یکی از حواریون مسیح داره و
بورگ یعنی شهر.
حرکت قطار ساعت ۸ صبح بود…
تورلیدر گفت: همه ساعت ۵ صبح توی لابی باشن
هتل هم یه پکیج صبحانه بهمون داد شامل: نون و پنیر، آبمیوه، آب معدنی، موز، سیب
بعد سوار اتوبوس شدیم و رفتیم راه آهن.
قطار مسکو به سنتپترزبورگ قطار تندروی ساپسان بود. حدود 5ونیم ساعت توی راه بودیم و ساعت 13:00رسیدیم سنتپترزبورگ.
بعد با اتوبوس رفتیم سمت هتل.
هتل ما در جزیره واسیلی بود کنار خلیج فنلاند. از روی یه پل بزرگ و خیلی زیبا رد شدیم که جزیره رو به شهر وصل میکرد. از کنار بندر سنتپترزبورگ هم عبور کردیم که بزرگترین بندر روسیه حساب میشه. دو تا کشتی کروز بزرگ هم اونجا پهلو گرفته بودن. منظره واقعاً دیدنی بود.
حدود ساعت 14:20 به هتل رسیدیم. به موقع اتاق رو تحویلمون دادن و ممنونم از برنامه ریزی خوب آرزوی سفر. گرسنه بودیم، هم حوصله بیرون رفتن نداشتیم.
از تورلیدر پرسیدیم رستوران هتل خوبه؟ گفت آره کیفیتش خوبه. ما هم گفتیم پس همینجا غذا میخوریم، حال نداریم بریم دنبال غذا تو شهر
رفتیم رستوران هتل. خیلی شیک و تمیز بود. منوش مثل یه مجله آشپزی بود با کلی عکس و توضیح.
ما خاچاپوری (غذای ارمنی) و بیف استراگانوف سفارش دادیم. بیف استراگانوف خوشمزه بود. خاچاپوری هم مثل یه پیتزای پنیر بزرگ و ترد بود. فقط ما فکر میکردیم گوشت هم داره…
بعداً تورلیدر گفت اون غذای گوشتی اجاقپوری بود، اشتباه سفارش دادین.
تحویل اتاق هتل پارک این

بعد از ناهار رفتیم اتاق. هتل پارک این مرتب و خوب بود. اتاق ما ویو مستقیم به خلیج فنلاند داشت.
منظره خیلی قشنگی بود.
تور آپشنال قایق شبانه (۶۰ دلار)
امشب تور آپشنال قایق روی رود نوا بود. تماشای باز شدن پلها در شب. قیمت: نفری ۶۰ دلار با شام.
ما دو دل بودیم… ولی تصمیم گرفتیم خودمون مستقل بریم و پول اضافه ندیم.
خیابان نوسکی (قلب سنتپترزبورگ)

بعد از استراحت ساعت ۴ عصر زدیم بیرون. رفتیم خیابان نوسکی، اصلیترین خیابان شهر. طولش ۴ کیلومتره و بیشتر جاذبهها تو همین خیابون قرار دارن. ایستگاه اتوبوس روبروی هتل بود. چند تا ایرانی گفتن اتوبوس خط ۷ یا ۱۱ میره نوسکی.
کرایه: ۴۰ روبل.
ما هم سوار شدیم و کنار رود نوا روبروی موزه آرمیتاژ پیاده شدیم. اون روز جشن نیروی دریایی روسیه بود. میدان کاخ و خیابونهای اطراف خیلی شلوغ بود. خیلیها لباس ملوانی پوشیده بودن و شادی میکردن. گروههای موسیقی خیابونی هم اجرا داشتن. فضا خیلی زنده و جذاب بود. ساختمانهای خیابون نوسکی همه قدیمی و همشکل بودن. آدم حس میکرد برگشته ۲۰۰ سال قبل.
کلیسای کازان و برگشت به هتل

ما تا کلیسای کازان پیاده رفتیم و چند فروشگاه رو دیدیم. بعد تصمیم گرفتیم برگردیم هتل چون شب قرار بود دوباره برای قایق بیایم. اما چون خیابون شلوغ بود، برگشت ما یک ساعت و نیم طول کشید!
ساعت ۸ رسیدیم هتل.
به خانم و پسرم گفتم: دو ساعت بخوابیم، ساعت ۱۲ شب میریم رود نوا. ساعت ۱۲ بیدار شدم… نمنم بارون میاومد… دیدم همسر و پسرم در خواب عمیق فرو رفتن! اونجا بود که قایقسواری شبانه رسماً کنسل شد
هزینه روز چهارم
- بیف استراگانوف: ۷۴۰ روبل
- خاچاپوری: ۵۵۰ روبل
- نوشابه شیشهای: هرکدوم ۱۹۰ روبل
- کرایه اتوبوس: ۲۰۰ روبل
- جمع کل: ۱۸۷۰ روبل
روز پنجم سفر
امروز برنامه تور بازدید از باغ و قصر پترهوف بود. ساعت ۸ صبح رفتیم برای صبحانه. صبحانه هتل پارک این نسبت به هتل مسکو واقعاً بهتر بود. هم تنوعش بیشتر بود، هم کیفیتش بالاتر.
حرکت به سمت پترهوف

ساعت ۱۰ صبح با اتوبوس راه افتادیم سمت پترهوف. حدود ۴۵ دقیقه توی راه بودیم. نزدیک باغ که رسیدیم… بارون نمنم شروع شد. و طبق معمول ما و اکثر همسفرها چتر همراه نداشتیم! چون فکر کرده بودیم هوا آفتابیه
جلوی ورودی باغ چتر و کاور پلاستیکی میفروختن. ما یه کاور پلاستیکی برای پسرم خریدیم. چترها گرون بود و بارون هم شدید نبود، قطع و وصل میشد. پس از خرید چتر منصرف شدیم.
ورود به باغ پترهوف (ورسای روسیه)
بلیط ورودی باغ رو تورلیدر خرید و وارد شدیم. مجموعه کاخها و عمارتهای پترهوف رو بهش میگن: ورسای روسیه و جزو میراث جهانی یونسکو هم هست. این مجموعه به فرمان پتر کبیر ساخته شده. مساحتش حدود ۱۱۰ هکتاره. کاخ اصلی بین باغ بالا و باغ پایین قرار گرفته و قصر خصوصی پتر کبیر بوده.