تا مستقر شدیم ساعت ۸ شب بود. خیلی خسته بودیم، ولی گفتیم یه گشت کوچیک اطراف هتل بزنیم. رفتیم سمت قلعه ایزومایلو ,کنار هتل که متأسفانه تعطیل بود. بعد یه سری به سوپرمارکت و پاساژ کنار ایستگاه مترو زدیم. چون فروشندهها انگلیسی بلد نبودن، یه دانشجوی ایرانی لطف کرد مترجم ما شد.
یه نکته خیلی جالب هم گفت:
اگه یه لیوان نوشابه بگیرید، میتونید چند بار از دستگاه پرش کنید»
هزینه شب اول
- پکیج کودک: ۱۴۵ روبل
- سه برگر کوچک: هرکدام ۹۵ روبل
- نوشابه: ۸۵ روبل
- جمع کل: ۵۹۵ روبل شد
روز دوم سفر

امروز برنامهمون گشت شهری میدان سرخ و بازدید از چند ایستگاه معروف مترو مسکو بود. ساعت حرکت از لابی هتل ۹:۳۰ صبح بود. ما هم مثل آدمهای منظمِ سفر راس ساعت ۸ رفتیم برای صبحانه. دو تا رستوران برای صبحانه در نظر گرفته بودن و موقع ورود باید کارت اتاق رو نشون میدادیم.
صبحانه هتل مفصل بود، البته همه چیزاش با ذائقه ما جور نبود ولی چیزهایی که میشد با خیال راحت خورد زیاد بود: تخممرغ آبپز، پنیر، چند مدل شیرینی، موز، خربزه و هندوانه، برگ زردآلو خشک، سوسیس و لوبیا و غذاهای عجیب روسی هم بود که ما اصلاً سمتشون نرفتیم!

ساعت ۱۰ صبح با تورلیدر رفتیم ایستگاه مترو پارتیزان اسکایا، که فقط ۱۵۰ متر با هتل فاصله داشت. تورلیدر یه کارت ۴۰ سفره مترو خرید و وارد مترو شدیم. من قبلاً عکسهای مترو مسکو رو دیده بودم، ولی دیدنش از نزدیک یه چیز دیگهست. ایستگاهها مثل موزهان!
ایستگاه کایفسکایا (مترو یا کاخ؟)

اول رفتیم ایستگاه کایفسکایا. سقف و دیوارها پر از تابلوهای نقاشی و تزئینات قشنگ بود. یه نقاشی بزرگ هم آخر راهرو بود که همه صف کشیده بودن باهاش عکس بگیرن. میگفتن فلسفه این طراحی این بوده که مردم عادی هم وسط رفتوآمد روزمرهشون هنر ببینن و احساس آرامش کنن. واقعاً هم آدم وسط اون شلوغی حس میکرد توی کاخ راه میره
بعد رفتیم ایستگاه میدان سرخ. از پلهبرقیهای خیلی بلند بالا رفتیم. همونجا که داشتیم از ارتفاع پلهبرقی عکس میگرفتیم… یهویی دیدیم تورلیدر و همسفرها رو گم کردیم! منم رفتم به مأمور مترو فقط گفتم:
«کرملین؟» اونم بدون حرف فقط با دست یه مسیر نشون داد. از مترو که بیرون اومدیم یه گروه ایرانی دیدیم، تورلیدرشون داشت توضیح میداد.
پرسیدیم میدان سرخ کجاست؟ گفت: چند متر جلوتره خلاصه ما کنار موزه جنگ روسیه و روبروی هتل فورسیزن بودیم و چند متر جلوتر گروه خودمون رو پیدا کردیم!
نقطه صفر مسکو و آرزوهای روسی

کنار میدان سرخ، نقطه صفر مسکو قرار داره. روسها خیلی خرافاتی هستن. میایستن روی نقطه صفر، سکه رو پشت سرشون پرت میکنن و باور دارن اگه سکه تو جای درست بیفته، آرزوشون برآورده میشه!
ما فقط نگاه کردیم…
چون تجربه ثابت کرده آرزو با سکه جواب نمیده، با دلار جواب میده
کلیسای سنت باسیل (همون چیزی که تو عکس میبینید!)

اولین چیزی که من واقعاً مشتاق دیدنش بودم کلیسای سنت باسل بود. رفتیم سمتش و شروع کردیم به عکس گرفتن. محوطه روبروی کرملین و سنت باسیل پر از توریست بود.

بیشترشون چینی بودن، رتبه دوم هم ایرانیها! انقدر ایرانی اونجا بود که اصلاً احساس غربت نمیکردی
بازار گوم و بستنی معروفش

بعد از کلی عکس، رفتیم بازار زیبای گوم روبروی کرملین. بازار خیلی شیک و دیدنی بود. و البته بستنی معروفش… سه تا بستنی خریدیم، هرکدوم ۵۰ روبل. واقعاً خوشمزه بود.

هوا گرم شده بود و ظهر دما به ۲۹ درجه رسید. بچهها تشنه شدن. رفتم یه بطری آب معدنی کوچیک بخرم… دیدم قیمت زده: ۱۰۰ روبل! یعنی آب معدنی همقیمت نوشابه!
گفتم:
اینجا انگار آب از طلا درست شده
ناهار کیافسی کنار باغ الکساندر

این باغ برای بزرگداشت کشتهشدگان نبرد با ناپلئون ساخته شده. آرامگاه سرباز گمنام هم اونجاست.

تورلیدر گفت ساعت ۴ نوبت بازدید کرملینه. بلیطها رو زد و وارد شدیم. داخل کرملین مثل یه شهر کوچیک تاریخی بود. ما سریع از: کلیسای دورمیشن

کلیسای آرچانگل میخائیل بازدید کردیم.

برگشت به هتل و برنامه شب
ساعت ۵ شد و اکثر همسفرها خسته بودن. بعضیها رفتن مگا مال خرید. ما برگشتیم هتل و کمی استراحت کردیم. شب برنامهمون رفتن به گورکی پارک بود.
گورکی پارک (پارک بزرگ و زیبا)

ساعت ۷ شب از هتل زدیم بیرون. با مترو رفتیم گورکی پارک. پارک خیلی بزرگ و قشنگ بود. ولی چون خانم و پسرم خیلی خسته بودن، از کشتی رادیسون صرفنظر کردیم و برگشتیم. شام هم شاورما گرفتیم و رفتیم هتل.
هزینههای روز دوم
- بستنی ۳ عدد: هرکدام ۵۰ روبل
- آب معدنی کوچک: ۱۰۰ روبل
- بلیط مترو ۴ عدد: ۲۲۰ روبل
- شاورما ۳ عدد: هرکدام ۱۱۰ روبل
- جمع کل: ۷۰۰ روبل
بریم سراغ روز سوم سفر که هم مسکو رو از بالا دیدیم، هم با عروس و داماد روس عکس گرفتیم (البته نه خودمون… ایرانیها گرفتن)
روز سوم سفر
امروز هم برنامه گشت شهری داشتیم، ولی این بار دیگه خبری از مترو نبود و قرار بود با اتوبوس شهر رو بگردیم. ساعت ۱۰ صبح اتوبوس حرکت کرد و اولین مقصد ما: تپه گنجشکها (بام مسکو) بود. یکی از بلندترین نقاط مسکوئه و واقعاً یه چشمانداز فوقالعاده داره. اون بالا که وایمیستی، یه نمای وسیع از شهر زیر پاته. تورلیدر هم اشاره کرد به چند جای معروف: مجموعه ورزشی المپیک لوژنیکی که قرار بود افتتاحیه جام جهانی هم اونجا برگزار بشه.
دانشگاه معروف مسکو، هتل رادیسون و ساختمانهای اصلی شهر هم از اون بالا دیده میشد.
هوا هم امروز گرمتر شده بود و گفته بودن تا ۳۰ درجه میرسه.
یه صحنه جالب هم دیدیم:
یه عروس و داماد روس با یه لیموزین خیلی شیک اومده بودن اونجا عکس بگیرن. انگار تپه گنجشکها فقط بام مسکو نیست، بام عروسیهای روسیه هم هست.