سلام به همهی عاشقان سفر و همراهان آرزوی سفر ! سفر روح انسان را جلا میدهد و باعث تجدید انرژی و روحیه میشود. به نظر من، حداقل هر شش ماه یکبار باید به سفر رفت تا با انگیزه و حال بهتر بتوانیم دوباره به کار و زندگی روزمره ادامه دهیم . این سفر، ششمین کشور خارجی بود که به آن سفر میکردم و دومین سفرنامهای است که مینویسم
قبل از هر سفر، معمولاً اطلاعات زیادی درباره مقصد جمعآوری میکنم، نقاط دیدنی را بررسی میکنم و برای مسیرها برنامهریزی انجام میدهم
مطالعه سفرنامهها همیشه کمک بزرگی به من کرده است؛ هم برای انتخاب مقصد و هم برای داشتن سفری بهتر و دقیقتر. امیدوارم این سفرنامه نیز بتواند حتی به اندازهی کوچک، برای شما مفید باشد
چرا سفر خارجی؟
خیلیها معتقدند به جای سفر خارجی باید ایرانگردی کرد و از زیباییهای کشور خودمان لذت برد. هزینه سفر داخلی هم معمولاً بسیار کمتر است (گاهی حتی یکچهارم سفر خارجی)
من هم قبلاً طرفدار این نظریه بودم، اما بعد از یکی دو سفر خارجی نظرم تغییر کرد. حالا معتقدم سفر خارجی در مقابل ایرانگردی، تجربهای متفاوت و ارزشمند است. در سفر خارجی با تفاوتهای فرهنگی بیشتری روبهرو میشویم این تجربهها معمولاً عمیقتر و ماندگارتر از سفرهای داخلی هستند و هزینه اضافهای که پرداخت میشود، ارزشش را دارد
در سفر خارجی انگار پا به سرزمین ناشناختهها میگذاری...
حالا چرا روسیه؟
روسیه پهناورترین کشور دنیا با جمعیتی حدود ۱۴۴ میلیون نفر است و با ۱۴ کشور آسیایی و اروپایی مرز زمینی دارد. کشوری که با وجود زمستانهای بسیار سرد، صاحب حدود ۲۰ درصد جنگلهای جهان است
روسیه علاوه بر تاریخ سیاسی مهم، جاذبههای گردشگری فوقالعادهای دارد؛ از جمله میدان سرخ مسکو، کلیسای سنت باسیل، کاخ کرملین، موزه آرمیتاژ، رودخانه نوا، قصرهای باشکوه دوره تزاری در سنتپترزبورگ؛ همهی اینها دلایل جذابی برای یک سفر تابستانی به روسیه بودند
آیا خواندن تاریخ روسیه لازم است؟
با توجه به اینکه در سفر به روسیه از کاخها، کلیساها و موزههای تاریخی بازدید میکنید که بیشتر آنها مربوط به دوران تزاری هستند، آشنایی مختصر با تاریخ روسیه کمک میکند درک عمیقتری از مکانهای بازدیدشده داشته باشید و لذت بیشتری ببرید
مقدمات سفر
امسال برنامهای برای سفر خارجی نداشتیم
اما سفر داخلیای که از قبل برنامهریزی کرده بودم، به دلیل تداخل با امتحانات پسر بزرگم کنسل شد
در همین زمان، هنگام وبگردی با آفر ویژه تور روسیه آرزوی سفر روبهرو شدم. موضوع را با همسرم مطرح کردم و ایشان نیز استقبال کرد شیفتهای کاریاش را تنظیم کرد و برای بازه ۵ تا ۱۵ مرداد مرخصی گرفت.
قرار شد من، همسرم و پسر کوچکم (۷ ساله) عازم سفر شویم
انتخاب پرواز و تور
زمان کمی تا سفر باقی مانده بود و فرصت کافی برای برنامهریزی سفر بدون تور نداشتیم. بنابراین تصمیم گرفتیم تور تهیه کنیم از بین پروازهای موجود ماهان انتخاب کردیم. چون ایروفلوت ساعت 04:00 صبح پرواز داشت که برای ما (با توجه به آمدن از شهرستان) خیلی سخت بود
انتخاب هتل
برای انتخاب هتل، امتیازها و امکانات هتلها را در سایت خود همین آژانس بررسی کردم. در مسکو، مجموعه هتلهای ایزومایلو به علت : نزدیکی به مترو، بازارچه محلی، پارک ایزومایلو گزینه بسیار مناسبی بود. از بین آنها هتل Izmailovo Delta (چهارستاره ,لوکس) را انتخاب کردیم.

در سنتپترزبورگ نیز هتل Park Inn Radisson Pribaltiyskaya را رزرو کردیم.

روایت خودمونی از یک سفر تابستونی به سرزمین تزارها
بخش اول: شروع سفر (تهران تا مسکو)
شب قبل از پرواز اومدیم تهران. چون پروازمون از فرودگاه امام بود و ما هم از شهرستان میاومدیم، مجبور بودیم یه شب زودتر برسیم که مبادا صبح پرواز، همه چی تبدیل بشه به استرس و دویدن و جا موندن!
ساعت 2 بامداد اسنپ گرفتیم و راهی فرودگاه شدیم. حدود ساعت 03:30 رسیدیم، کارت پرواز رو گرفتیم و از دستگاه ارز مسافرتی مون رو هم تحویل گرفتیم پرواز به موقع انجام شد و راس ساعت 06:30 پریدیم سمت مسکو.
پرواز با ماهان : هواپیمای ماهان همونطور که می دونید بهترین و باکیفیت ترین پرواز موجود در ایران هست و پذیرایی هم عالی بود : تقریبا نیم ساعت بعد صبونه اوردن. بعد از صبونه دوباره چای و نوشیدنی. حدودا مدت پرواز حدود ۳ ساعت و نیم بود.
ورود به مسکو و ماجرای فرم مهاجرت
ساعت روسیه ی نیم از ایران عقبتره. حدود ساعت 11ظهر به وقت روسیه رسیدیم فرودگاه شرمتیوو (بزرگترین فرودگاه مسکو). کنترل پاسپورت خیلی طول کشید. برای هر نفر حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه زمان میبرد!
یک برگه دادن که لای پاسپورت گذاشتیم و گفتن:
«تا آخر سفر مثل جونتون نگهش دارید، موقع خروج تحویل میگیریم»
یعنی از همون اول سفر یه مسئولیت مهم افتاد گردنمون
حرکت به سمت هتل و توضیحات تورلیدر
بعد از گرفتن چمدونها، تورلیدر ما (خانم مریم) منتظر بود.اسمها رو توی لیستش چک کرد و گفت صبر کنید بقیه هم بیان.بعد با اتوبوس راه افتادیم سمت هتل. تو مسیر، ایشون کلی توضیح داد درباره گشتهای تور و آپشنالها:
- آکواریوم مسکو + شام: ۶۰ دلار
- قایقسواری شب رود نوا + شام: ۶۰ دلار
- بازدید از کاخ کاترین + ناهار: ۸۰ دلار
- باله: ۸۰ دلار
ما هیچکدوم از آپشنالها رو نرفتیم، چون گفتیم خودمون هم میتونیم با هزینه کمتر انجام بدیم.
رسیدن به هتل ایزومایلو دلتا

حدودا ساعت 13:00 رسیدیم هتل. بعد از حدود نیم ساعت کلید اتاق رو گرفتیم. اتاق ما طبقه ۲۴ بود و ویوی خیلی قشنگی به پارک و دریاچه داشت. هتل خیلی بزرگ بود، راهروهاش هم طولانی! یعنی برای رسیدن به اتاق، باید یه پیادهروی کوتاه داخل خود هتل انجام میدادی
داخل اتاق سه تا آب معدنی کوچیک هم گذاشته بودن که هر شارژ می شد.
سرویس بهداشتی هم شیلنگ آب نداشت… که خب برای ما ایرانیها یه شوک فرهنگی حساب میشه
هر طبقه آبسردکن هم داشت.
شب اول گشت کوتاه و شام برگرکینگ
