در ادامه برای دیدن گوزن های قطبی رفتیم که نسبت به گوزن های دهکده سامی ها در در منطقه بزرگتر و شرایط بهتری نگهداری میشدند . فرصت خوبی بود برای عکاسی با گوزن ها و سگ های هاسکی که واقعا تجربه جالبی شد.
و بالاخره نوبت به گروه ما رسید و برای اسنوموبیل سواری حاضر شدیم.راهنماها قوانین رانندگی با اسنوموبیل ها و سرعت مجاز را توضیح دادند و همه باید در یک مسیر مشخص پشت سر هم حرکت کنیم.حدودا یک ساعت رفت و برگشتمون با اسنوموبیل طول کشید و سرما با لباسهای مخصوص برامون قابل تحمل شده بود.حسابی خوش گذشت و مناظر بکر و دست نخورده و درختانی که با برف پوشیده شده بود ادم رو حیرت زده میکرد.کلی از مسیر لذت بردیم و بر خلاف میلم برگشتیم و از اسنوموبیلها پیاده شدیم که یهو یا بخش جذابتره ماجرا مواجه شدم.سورتمه سواری با هاسکی که اولش خیلی دلم برای اون سگهای بیچاره میسوخت ولی واقعا یک لذت خاصی داشت و ضمنا افرادی که قد بلند و یا وزن بالایی دارند اجازه ی سوار شدن ندارند.پس اگر وزنتون بالاست قبل از رفتن رو وزنتون کار کنید.
رستوران این مجموعه هم پذیرایی بهتری داشت و کیفیت و تنوع غذاها بهتر بود. همبرگر گوزن ، استیک گوزن و سوپ بورش هم توی منو بود و بنظرم جذابتر از غذاهای دهکده بود. به محض ورود ما ایرانی ها به رستوران یک موزیک زیبا از همایون شجریان برامون پخش کردن که بهمون وایب مثبت داد.پس از صرف غذا سوار اتوبوس شدیم و به مرکز خرید مورمانسک رفتیم و قیمتها نیز معقول و منظقی بود.

همونطور که از شروع سفر بخت با ما یار بود و از بازدیدکنندگان خوش شانس این سفر بودیم و چندین بار شاهد ظهور شفق قطبی شدیم ، امروز هم با توجه به مساعد بودن هوا موفق به دیدن دهکده ی تریبرکا شدیم چون باید خیلی شانس بیاری که جاده باز باشه، واقعا منطقه ی زیبایی بود.

ساحل دریای بارنتس ، از زیباترین و دست نخورده ترین مناظر مورمانسک است. این دهکده با چشم انداز های طبیعی مکانی مناسب برای دوستداران طبیعت و سفرهای ماجراجویانه است. تریبرکا، بهویژه از تبدیل شدن به یکی از لوکیشنهای فیلم «لویاتان»، شهرت زیادی پیدا کرد و مقصدی محبوب برای دیدن شفق در قطب شمال است. خانههای چوبی زیبا و طبیعت بکر و دستنخورده آن فرصتی است برای افرادی که به دنبال آرامش و قطع ارتباط با تکنولوژی و فرار از زندگی پر تنش مدرن هستند.
بعد به سمت تریبرکا راه افتادیم و ماشین توقف کرد برای بازدید و عکاسی از ساحل دریای بارنتز که به قبرستان کشتی های مرده نیز مشهور است که بشدت زیباست و زیبایی آن با برف دو چندان شده بود. اتوبوس روستای تریبرکا را رد کرد و به سمت آخرین خشکی این منطقه و اقیانوس منجمد شمالی ساحل تخم اژدها حرکت کرد . حدود 2-3 کیلومتری هم عبور ماشین ممکن نبود که مجبور شدیم پیاده در برف و بوران تا لبه ساحل بریم.
ساحل پر از سنگ های گرد و صیقلی بود که به خاطر شباهتشان به تخم اژدها آن مکان به این نام مشهور شده است. به لطف جریان گرم اقیانوس منجمد شمالی، تریبرکا و همینطور مورمانسک یک بندر عاری از یخ است که آن را در بین سایر بنادر شمال و شمال غرب روسیه متفاوت میکند و هیچ اثری از یخ زدگی نیست.
قسمت دیگری از ساحل اقیانوس منجمد شمالی ، یک ساحل شنی وجود دارد که برای جذب گردشگران به صورت شنی ساخته اند .در سالهای اخیر مورمانسک و تربریکا شروع به ساختن جذابیت هایی برای جذب گردشگران کرده اند و در این ساحل شنی تعداد زیادی اقامتگاه های زیبا ساخته اند و یک تاب بزرگ هم قرار داده شده که آخرین تاب دنیا معروف است. بعد از بازدید از دهکده و سواحل به رستوران دهکده رفتیم و تنوع و کیفیت غذایی واقعا قابل قبول بود و اصلا توقع نداشتم.
من توتیای دریایی تست کردم که بنظرم تجربه ی جالبی بود. ساعت 16:30 به سمت هتل برگشتیم. خرید مختصری انجام دادیم برای یادگاری از سفر و سوغاتی کوچک چون فردا آخرین روز سفرمون بود و بعد به جمع و جور کردن وسایلمون مشغول شدیم.
روز بعد صبحونه هتل رو خوردیم و راهیه فرودگاه شدیم.البته قبلش توی شهر یه گشت و گذاری داشتیم. اولین جاذبه گردشگری که دیدیم ، مجسمه آلیوشا بود. بنای یادبود “برای مدافعان قطب شمال شوروی در طول جنگ جهانی دوم” . آلیوشا یک مجموعه یادبود است که سال ۱۹۷۴ میلادی بر روی تپه ساخته شد و در ارتفاع ۱۷۳ متر بالاتر از مورمانسک و خلیج کولا قرار گرفته است . عنصر اصلی این مجموعه یادبود، پیکر یک سرباز شوروی به همراه یک مسلسل بر دوش است. جهت سر سرباز به سمت مرز فنلاند ساخته شده، جایی که نازی موفق به فتح آن نشدند.ارتفاع این بنا ۴۲ متر است که به یکی از مرتفع ترین بناهای تاریخی روسیه تبدیل شده . از این نقطه با توجه به دید پانوراما به خلیج کولا عکسهای زیبایی میشه گرفت.

بعد برای بازدید از یخ شکن اتمی لنین که در سال ۱۹۵۷ ساخته شده رفتیم و اولین کشتی جهان با راکتور هسته ای. این یخ شکن در زمان اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد تا ارتباط مسیر دریای شمال را تسهیل کند و ناوبری مداوم را در این منطقه تضمین نماید. این یخ شکن در سال ۱۹۸۹ از کار افتاد و به یک موزه تبدیل شد. در بازدید از یخ شکن هسته ای لنین می توانید موتورخانه، اتاقک، اتاق غذاخوری، واحد پزشکی و سایر قسمت های کشتی را ببینید. این یخ شکن یک میراث فرهنگی با ارزش برای فدرال روسیه به شمار می رود. ما فرصت کمی داشتیم به داخل موزه نرفتیم.

در ادامه از کلیسای ناجی روی آبها یکی از جاذبههای دیدنی در مورمانسک بر فراز دریای بارنتز است این کلیسا با معماری خاص خود نماد آرامش در منطقه است . طراحی داخلی با نمادهای مسیحی و فضایی معنوی، ترکیبی از احساس زیباییهای طبیعی و روحانی را به شما میبخشد . موقعیت کلیسا و چشماندازهای قابل توجه به دریا مکان خاصی برای تجربهی آرامش و لذت در مورمانسک خواهد بود.
آخرین چیزی که دیدیم مجسمه یادبود زن منتظر در مورمانسک بود که این یادبود داستانی عمیق و احساسی را بیان میکند . مردم مورمانسک معتقدند که اگر زنی منتظر بازگشت سرباز از جنگ نباشد، احتمال زنده ماندن او کمتر است . مجسمه زن منتظر زنی را به تصویر میکشد که با نگاهی به دریا ، در انتظار یار است و نمادی از عشق، امید و استقامت است.
با توجه به اینکه پرواز ما حدود ساعت 6:00 از مورمانسک به مسکو انجام میشد به فرودگاه رفتیم .
در فرودگاه مسکو تا ساعت 12:00 شب که پرواز مستقیم ماهان مسکو به تهران بود منتظر ماندیم و حدود ساعت 17:00 به تهران رسیدیم و چمدانها مستقیم از مورمانسک به تهران میرفت که این خودش نکته مثبتی بود .
خداحافظی با یه گروه دوست داشتنی ، پر از خاطرات خوش و تکرار نشدنی باید گفت سفر شفق قطبی یک سفر جذاب و پر از ماجراجویی و کشف ناشناخته هاست.