جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره تماس 45128-021 با کارشناسان ما در تماس باشید.

مجله گردشگری | مترو مسکو

مترو مسکو

شهر تاریخی مسکو به دلیل گردشگرپذیری و توریستی بودنش امکانات حمل و نقل بسیاری را برای سهولت در رفت و آمد گردشگرانش فراهم کرده است. مترو مسکو علاوه بر اینکه یکی از بزرگترین شبکه های حمل و نقل عمومی روسیه است، یکی از شگفت انگیز ترین جاذبه های گردشگری مسکو نیز به شمار می‌آید.

افتتاح مترو مسکو در دوران استالین


مترو مسکو یکی از وسایل حمل و نقل عمومی در روسیه  و از شلوغ‌ترین متروهای دنیاست و به پایتخت و شهرهای اطراف کراسنوگورسک، رئوتوف، لیوبرتسی و کوتلنیکی خدمات می‌دهد. ایده ساخت مترو به زمان امپراتوری شوروی باز می‌گردد و ساخت آن در سال1931 آغاز و در سال  1935 با خط 11 کیلومتری سوکولنیکی و 13 ایستگاه دیگر افتتاح شد و به اولین سیستم راه آهن زیرزمینی، در اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شد.  

metro-moscow1

جنگ جهانی دوم با مترو مسکو چه کرد؟


بعد از پایان جنگ ساخت‌ و سازها، از جمله ساخت مترو ادامه پیدا کرد، گرچه آسیب ها و حال و هوای زمان جنگ در این ساخت و سازها بی تاثیر نبود و روند آن را به شدت کند کرد و حتی به تعویق انداخته بود، اما متوقف نشد و اصلی ترین و مهم ترین خط مترو این شهر با عنوان خط حلقه در همین شرایط و بعد از جنگ افتتاح و شروع به کار کرد. 

metro moscow


این خط به طرز عجیبی تغییر مسیر و دسترسی بین سایر خطوط مترو را تسهیل کرد. طراحی و خلق آن شایعات زیادی را در بر دارد. در میان فرضیات مطرح شده یک فرضیه عجیب وجود دارد که این بخش از مترو، هیچ وقت در طراحی اصلی پروژه جای نداشته است، بلکه استالین در هنگام بررسی طرح و روند اجرای آن، ناخودآگاه لیوان قهوه خود را روی نقشه قرار داده و طرح حلقه زیر لیوانش روی نقشه طرح بسته است. استالین دایره را به سازندگان نشان داد و دستور ساخت چنین خطی را داد و چون کسی جرات نداشت آن را تغییر بدهد، طرح به همان گونه اجرا شد. به همین دلیل است که اکنون روی نقشه رنگ قهوه ای دارد. ایستگاه‌هایی که در این دوره ساخته شدند، تحت تاثیر حوادث جنگ جهانی دوم و کاهش بوجه، از نظر ظاهری شکل یکسان و ساده‌تری نسبت به ایستگاه‌های مرکزی شهر دارند و در طراحی آنها، تنها از شیشه های رنگارنگ و مجسمه هایی از جنس سنگ مرمر استفاده شده است، اما ایستگاه هایی که بعدتر و به مرور به مترو اضافه شد طراحی  باشکوهی دارند. جالب است بدانید یک فواره در متروپولیتن مسکو وجود دارد.

metro-moscow

خطوط مترو مسکو


متروی مسکو، بدون احتساب حلقه مرکزی ، دارای 250 ایستگاه و 17 خط است. طول مسیر آن به حدود 435.7 کیلومتر میرسد و پنجمین خط مترو طولانی در جهان است. 
بیشتر طول مسیر سیستم مترو در عمق زمین ساخته شده و عمیق‌ترین قسمت آن 74 متر زیر زمین جای دارد و در ایستگاه پارک پوبدی است. مترو مسکو یکی از شلوغ ترین سیستم های متروی اروپا است و به سبب طراحی و معماری منحصر به فرد و تاریخی اش که در برخی ایستگاه ها شباهت زیادی به معماری کلیساها و کاخ ها دارد، و به خودی خود به یکی از جاذبه های گردشگری مسکو تبدیل شده است.
خط کولتسوایا یا همان خط حلقه (خط 5) ، دایره ای به طول 20 کیلومتر تشکیل می دهد که امکان سفر بین همه ی قطرها را فراهم می کند و حلقه مرکزی مسکو که در دایره‌ای بزرگ‌تر از خط  ۵ قرار گرفته است، تمام خطوط مترو را به یکدیگر وصل می کند. اکثر ایستگاه ها و خطوط، زیرزمینی هستند اما برخی از خطوط دارای بخش های مرتفع هستند. خط فیلیوفسکایا، خط بوتوفسکایا و خط دایره مرکزی سه خطی هستند که در سطح و ارتفاع طراحی شده اند.

time-work-metro-moscow

ساعت کار مترو مسکو


متروی مسکو در ساعت 05:25 باز و در ساعت 01:00 بسته می شود. زمان دقیق بازگشایی در ایستگاه های مختلف با توجه به ورود اولین قطار متفاوت است، اما همه ایستگاه ها به طور همزمان درب های ورودی خود را در ساعت 01:00 می بندند. حداقل فاصله بین آمدن قطارها در ساعات شلوغی صبح و عصر 90 ثانیه است.

مترو مسکو از ساعت شروع به کار تا پایان جمعیت زیادی را جابجا میکند، اما قطعا شلوغی مترو در ساعات مختلف، متفاوت است. این سیستم به طور متوسط روزانه 6.99 میلیون مسافر را جا به جا میکند. اوج مسافرپذیری متروی مسکو روزانه 9.71 میلیون نفر بود که این رکورد در 26 دسامبر 2014 ثبت شد. مترو به طور معمول بین ساعت 8 الی 10 صبح و عصرها در ساعت 18 الی 20 با ازدحام و شلوغی بیشتری مواجه است.

 

استفاده از مترو مسکو


به طور کلی ایستگاه های مترو با علامت های قرمز و حرف M نشانه گذاری شده اند. در داخل ایستگاه ها نیز تابلوهای اعلانات به زبان های روسی و انگلیسی قابل مشاهده است. هنگامی که سوار مترو شوید ، نام ایستگاه بعد را به هر دو زبان انگلیسی و روسی با صدای مرد در قطارهای ورودی به مرکز شهر و با صدای زن در قطارهای خروجی می شنوید. علاوه بر این، درون هر واگن مترو، نقشه ای از طول مسیر به همراه زیرنویس انگلیسی وجود دارد.

از بهترین مزایای متروی مسکو این است که تمام قطارها و در طول مسیر به اینترنت پر سرعت رایگان مجهز هستند و شما می توانید مسیر و موقعیت خود را با استفاده نقشه‌های کاغذی و یا نرم افزارهای موجود راه یابی به صورت آنلاین یا آفلاین کنترل کنید.
اگر به نقشه‌های کاغذی اعتقادی ندارید و حمل آن در سفر برایتان دشوار است، اپلیکیشن های کاربردی در سفر به روسیه که شمال راهنما و نقشه‌ی مترو میشوند، مانند اپ‌های  Metroman   یا Yandex.Metro ، را دانلود کنید و روی موبایل خود داشته باشید. البته مترو مسکو نرم افزار مختص به خود را هم دارد که به دلیل استقبال گردشگران در استفاده از آن قرار است زبان‌های فرانسوی، اسپانیایی، چینی ، آلمانی و پرتغالی نیز به آن اضافه شود.

هزینه استفاده از مترو 


قیمت بلیط تک مترو مسکو 55 روبل است و تفاوتی ندارد که می خواهید تنها بین چند ایستگاه جا به جا شوید و یا گشت و گذاری طولانی در متروی مسکو داشته باشید، در هر صورت هزینه ی نهایی مقرون به صرفه خواهند بود و شما تنها با پرداخت یک بار هزینه ی بلیت، میتوانید تا زمانی که در ایستگاه مترو هستید بین خطوط در رفت و آمد باشید. 

برای ورود به متروی مسکو میتوانید از انواع کارت های اعتباری مانند ترویکا، کارت سفر متحد و کارت نود دقیقه ای استفاده کنید و برای دریافت هر کدام از این کارت ها هزینه ی متفاوتی میپردازید که بسته به نوع کارت بین 36 روبل (21000 تومان) تا 55 روبل (32000 تومان) قابل تغییر است.

برای اطلاع از هزینه های سفر به روسیه کلیک کنید.

معماری بی نظیر ۵ ایستگاه متروی مسکو


مسکو به دلیل داشتن جاذبه های گردشگری دیدنی، قدمت فرهنگی و آثار با ارزشی که دارد، جزو شناخته شده ترین پایتخت های دنیاست، اما در سوی دیگر، این پایتخت زیبا به واسطه معماری متروهای شگفت انگیزش، محبوبیتی جهانی کسب کرده است. در حال حاضر ۲۱۴ ایستگاه از مترو در این شهر فعال هستند. با آرزوی سفر همراه باشید تا باهم به معرفی چند ایستگاه شگفت انگیز متروی مسکو بپردازیم.

omsomolskaya

کومسومولسکایا( Komsomolskaya)


ایستگاه کومسومولسکایا (به روسی: Комсомо́льская) یک ایستگاه مترو در ناحیه کراسنوسلسکی و بخش مرکزی و اداری مسکو است. این ایستگاه در خط Koltsevaya، بین ایستگاه های Prospekt Mira و Kurskaya و در زیر شلوغ ترین مرکز حمل و نقل مسکو، یعنی میدان کومسومولسکایا قرار دارد که به پایانه های راه آهن لنینگرادسکی، یاروسلاوسکی و کازانسکی خدمات رسانی می کند. به همین دلیل، یکی از شلوغ ترین ایستگاه ها در کل مترو مسکو است. کومسومولسکایا توسط الکسی شچوسف به عنوان نمادی از سخنرانی تاریخی استالین در 7 نوامبر 1941 طراحی شد. استالین در این سخنرانی خاطرات الکساندر نوسکی، دیمیتری دونسکوی و دیگر رهبران نظامی گذشته و همه این شخصیت های تاریخی را یادآوری کرد. که همین ایده بر روی موزاییک های کومسومولسکایا نیز ظاهر شد.
این ایستگاه در ابتدا عمیقا سنتی طراحی شده بود اما بعدها، Shchusev ستون های بتنی سنگین را با ستون های فولادی هشت ضلعی باریک که با کاشی های مرمر پرچ شده بودند جایگزین کرد و فضای باز بزرگ تری را ایجاد کرد. پس از مرگ Shchusev، ایستگاه توسط ویکتور کوکورین، خالق موزاییک ها، تکمیل شد. کومسومولسکایا اولین و تنها طرح ایستگاه مترو باقی مانده از Shchusev است. نام این ایستگاه از کارگرانِ جوان کومسومول( اعضای گروه کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی) که در ساخت این ایستگاه همکاری کردند اقتباس شده است و در واقع یکی از ایستگاه های تشریفاتی مترو مسکو است.

revolution-square


میدان انقلاب( Revolution Square)


معمار ایستگاه میدان انقلاب، آن الکسی دوشکین بود و پس از طراحی و اجرا، ایستگاه در مارس ۱۹۳۸ افتتاح شد. ایستگاه دارای طاق‌هایی مرمری قرمز و زرد، که بر روی ستون‌های کم ارتفاع قرار گرفته‌اند و 76 مجسمه به سبک رئالیسم سوسیالیستی است.

mojasame

هر طاق با یک جفت مجسمه برنزی ساخته ی ماتوی مانیزور احاطه شده است که مردم اتحاد جماهیر شوروی، از جمله سربازان، کشاورزان، ورزشکاران، نویسندگان، هوانوردان، کارگران صنعتی و دانش‌آموزان را به تصویر می‌کشد. این ایستگاه از ابتدا فقط برای استفاده به عنوان ایستگاه مترو ساخته نشده بود  و بخشی از پروژه اصلی تئاتر آکادمی بلشوی بود.

mayakovskaya

مایاکوفسکایا( Mayakovskaya)


 ایستگاه مایاکوفسکایا در تاریخ ۱۱ سپتامبر ۱۹۳۸، به عنوان بخشی از مرحله دوم توسعه مترو مسکو ساخته و افتتاح شد. این ایستگاه در 33 متری زیر سطح زمین واقع شده بود و در طول جنگ جهانی دوم زمانی که یک پناهگاه حمله هوایی در ایستگاه قرار داشت، شناخته شد. الکسی دوشکین ، طراح این ایستگاه، در نمایشگاه جهانی نیویورک در سال 1939 و در غرفه اتحاد جماهیر شوروی که یک نسخه ویترینی در اندازه واقعی از این ایستگاه را شامل میشد، جایزه بزرگ نمایشگاه جهانی 1939 را دریافت کرد.

 گروهی معتقدند که زیباترین ایستگاه در سیستم متروی مسکو، ایستگاه مایاکوفسکایا است. این ایستگاه طاقدار با دو ردیف از ستون‌های ساده‌، با فولاد ضد زنگ و رودونیت صورتی تزئین شده است. در طاق راهرو، ۳۴ فرورفتگی بیضی شکل وجود داردکه توسط موزاییک های لاجوردی تزئین شده است. طراح این موزاییک ها الکساندر دینکا و موضوع طرح "آسمان 24 ساعته شوروی" بوده است. به طور کل، این ایستگاه، با وجود  اینکه در زمان استالین طراحی شده است، در نوع خود نمونه ای از آرت دکو (هنر تزئینی) است.

novoslobodskaya

نووزلوبودسکایا(Novoslobodskaya)


ایستگاه نووزلوبودسکایا با اولین نقاشی ها مربوط به دوران قبل از جنگ جهانی دوم است که در تاریخ ۳۰ مارس ۱۹۵۲ افتتاح شد. این ایستگاه یکی از ایستگاه های تشریفاتی مسکو محسوب می شود. الکسی دوشکین، معمار این ایستگاه، از مدت ها پیش آرزو داشت که از شیشه های رنگی در دکوراسیون ایستگاه مترو استفاده کند .
 هم ستون‌ها و هم قوس‌ها با سنگ مرمر اورال صورتی و لبه‌های قالب‌سازی برنجی ساخته شده‌اند. این ایستگاه به خاطر وجود ۳۲ قابی که روی ستون های آن هستند و با شیشه های رنگی تزئین و نقاشی شده اند ، معروف است. در انتهای سکو موزاییکی از پاول کورین با عنوان "صلح در سراسر جهان" قرار دارد. پانل های شیشه ای رنگی، موزاییک، تزئینات برنجی، و لوسترهای مخروطی ظریف، همگی در سال 2003 با دقت تمیز و بازسازی شدند.

/koltsevaya

 کییِفسکایا( Kievskaya)


ایستگاه کییِفسکایا در ناحیه دوروگومیلوو و بخش غربی مسکو قرار دارد و در تاریخ  ۱4 مارس ۱۹۵۴ افتتاح شده است. این ایستگاه در خط Koltsevaya، و بین ایستگاه‌های Park Kultury و Krasnopresnenskaya قرار گرفته و نام آن برگرفته از ترمینال ریلی کیفسکی است. طرح ایستگاه در یک مسابقه آزاد که در اوکراین برگزار شد انتخاب و در بین 73 نفر دیگر اول شد و به عنوان طرح نهایی تایید شد. طراحی این ایستگاه دارای ستون‌های کم ارتفاع و مربعی است که با سنگ مرمر سفید تزئین شده است. موزاییک‌ها و طاق‌های بین دکل‌ها با تزئینات طلایی رنگ ظریف لبه‌بندی شده‌اند و در انتهای سکو پرتره ای از ولادیمیر لنین قرار دارد.
 این ایستگاه در عین سادگی نشانی از شگفتی و عظمت است و به عنوان نماد سیصدمین سال پیوستن اوکراین به روسیه شناخته می شود. بازدید کنندگان این ایستگاه با غرق شدن در شکوهش، به آرامی در مسیر آن حرکت میکنند تا نظاره گر زیبایی های آن باشند. نقاشی های دیواری بر بالای ستون های آن نشانگر تاریخ زندگی مردم اوکراین است. گچکاری ای سنگین به عنوان قاب هرکدام از نقاشی ها، زینت بخش این طراحی با شکوه است. 

 

سفر به روسیه و مسکو از جذاب ترین و هیجان انگیر ترین تجربه های سفر است و اگر تا به حال این تجربه را نداشته اید ، و به تاریخ و فرهنگ علاقه مندید ،حتما نام این مقصد را در لیست برنامه ریزی سفرهایتان جای بدهید. یکی از ملزومات رفتن به این سفر اخذ ویزای توریستی روسیه است که میتوانید با کمک و تبحر کارشناسان فروش آژانس آرزوی سفر پارسیان در این امر، آن را دریافت کنید و در تور روسیه و تور مسکو شرکت  نمایید.

 

 

captcha

مطالب مرتبط