جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره تماس 45128-021 با کارشناسان ما در تماس باشید.
لوگو آرزوی سفر

مجله گردشگری | کلیسای جامع بانوی ما ولادیمیر

کلیسای جامع بانوی ما ولادیمیر

کلیسای جامع بانوی ما ولادیمیر، که در سال ۱۷۸۳ به پایان رسید، یکی از قدیمی ترین کلیساهای سنت پترزبورگ است. این کلیسا یک ترکیب جذاب از سبک های معماری باروک و کلاسیک را به نمایش می گذارد. با پنج گنبد پیازی، تاج این کلیسا بر فراز ولادیمیرسکایا پلوشاد در منطقه تاریخی واقع شده است. یک برج ناقوس چهار طبقه نیز در نزدیکی کلیسا واقع شده است.

کلیسای جامع بانوی ما ولادیمیر، نماد ولادیمیر مادر خدا


کلیسای جامع بانوی ما ولادیمیر

کلیسای جامع بانوی ما ولادیمیر ، یا به زبان روسی (Собор Владимирской иконы Божией Матери)، یکی از مهم‌ترین کلیسای ارتدکس در میدان سنت ولادیمیر در شهر سنت پترزبورگ است. این کلیسا که به ولادیمیر مادر خدا اختصاص یافته،از مشهورترین نمادهای مذهبی در تور روسیه محسوب می‌شود. 
کلیسای ولادیمیر در بازه زمانی ۱۷۶۱ تا ۱۷۶۹ در میدان بازار، در جایی که کلیسای چوبی با همین نام در سال ۱۷۴۷ ساخته شده بود، ساخته شد. از آنجایی که ساخت این کلیسا بیش از 20 سال به طول انجامید و چندین معمار مختلف در طراحی و ساخت آن مشارکت داشتند، کلیسای جامع به هیچ معمار واحدی تعلق نمی گیرد. اما اعتقاد بر این است که معمار پیترو آنتونیو ترزینی پشت طرح باروک و نئوکلاسیک آن بوده است. 
این بنا دارای دو طبقه است، که در طبقه بالا، کلیسای ولادیمیر و در طبقه پایین، کلیسای سنت جان دمشقی قرار دارد. در حال حاضر، خدمات فقط در کلیسای بالا ارائه می‌شود. لازم به ذکر است که فئودور داستایوفسکی، نویسنده مشهور روسی، در سال‌های پایانی زندگی‌اش یکی از اعضای کلیسا بود. درست روبروی کلیسای جامع ولادیمیر، بنای یادبود داستایوفسکی را نیز خواهید دید. همچنین، موزه‌ داستایوفسکی نیز در نزدیکی این کلیسا واقع شده است.

 

معماری کلیسای شاهزاده ولادیمیر


دکوراسیون بیرونی کلیسای جامع به سبک باروک ساخته شده است. نماها با ستون‌های کورنتی، پنجره‌ها با تزئینات گچبری و نماهای شمالی و جنوبی با طاق‌های قوسی شکسته تزئین شده‌اند. در زوایای شمال غربی و جنوب غربی محوطه، نمازخانه‌های سنگی قرار دارد که به سبک باروک ساخته شده‌اند. در شمال کلیسای جامع، یک برج ناقوس وجود دارد که نماهای آن به سبک کلاسیک طراحی شده است. برج ناقوس با گنبدی با فانوس تاج گذاری شده است. بادبان های گنبد مرکزی با تصاویر مجسمه ای از مبشران تزئین شده است. نماد قرن هجدهم که در سال 1808 از کلیسای کاخ آنیچکوف منتقل شد، در کلیسای فوقانی نگهداری می شود. 
طاق‌های کلیسای پایین قبلاً با نقاشی‌های باشکوهی پوشیده شده بود که مانند نماد کلیسای پایین در اواسط قرن بیستم گم شد. تزئینات اصلی کلیسای فوقانی، نماد محراب اصلی به نام نماد ولادیمیر مادر خدا است که به طور معجزه آسایی از اعماق قرن هجدهم باقی مانده و متعلق به آثار منحصر به فرد هنر مذهبی است که تعداد آنها حفظ شده است. امروزه در سراسر روسیه از چند ده تجاوز نمی کند. نماد کلیسای بانوی ولادیمیر نمونه ای از آثار سبک باروک سن پترزبورگ است. این شمایل با نمادهایی از جلو و داخل محراب تزئین شده است. زیارتگاه اصلی کلیسای جامع، نماد ولادیمیر مادر خدا، نماد ورنیکول مقدس شده توسط سنت جان کرونشتات و همچنین تصویر سنت سرافیم ساروف با یادگارهای او است. 

 

تاریخچه کلیسای جامع بانوی ما ولادیمیر 


کلیسای جامع بانوی ما ولادیمیر، که در سال ۱۷۰۸ در یکی از نخستین نقاط سکونتگاه‌های سنت پترزبورگ تأسیس شد، یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین جاذبه های گردشگری روسیه محسوب می‌شود. آغاز برنامه‌ریزی برای احداث این کلیسا توسط امپراطور آنا یوآنونا به عنوان جایگزینی برای کلیسای چوبی موجود آغاز شد، اما این پروژه تا سال ۱۷۶۶ به اتمام نرسید. در زمان کاترین کبیر، این کار تحت نظر معمار آنتونیو رینالدی آغاز شد. پس از آتش سوزی در سال 1772، دوباره ناتمام ماند، اما ایوان استاروف وارد عمل شد و سرانجام، در سال 1789، این بنای باشکوه ساخته شد.
در سال ۱۷۹۱، یک برج ناقوس به این کلیسا اضافه شد. در داخل کلیسای جامع، یک نماد باروک وجود دارد که در سال ۱۸۰۸ از کلیسای کوچک کاخ آنیچکوف به اینجا منتقل شد. در سال 1831، یک رواق سنگی با دو راه پله منتهی به طبقه دوم که توسط A. Melnikov طراحی شده بود، به ساختمان اصلی اضافه شد. در سال 1833، رواق دو طبقه دیگری در نماهای شمالی و جنوبی کلیسا شامل یک اتاق دو طبقه برای راه پله، طراحی شده توسط A. Golm ساخته شد. در سال 1848-1849 یک طبقه چهارم به طرحی توسط معمار F. Rusk به برج ناقوس اضافه شد. در سال های 1850-1851 حصاری در اطراف کلیسا نصب شد و دو نمازخانه سنگی نیز به آن افزوده شد. نماد ولادیمیر کلیسای مادر خدا، برج ناقوس و کلیساها نیز در این زمان طلاکاری شدند.
از سال ۱۹۳۲ تا ۱۹۸۹، کلیسای جامع بسته شد و به عنوان کارخانه لنماشوچت فعالیت می‌کرد. در ماه آگوست ۱۹۸۹، این کلیسا مورد تعمیر و بازسای قرار گرفت و مجددا به عنوان کلیسا ازگردانده شد.
هر چند در طول انقلاب، اکثر گنجینه‌های کلیسا غارت شدند، اما نماد شگفت‌آور در بالای کلیسا تا امروز حفظ شده است. این یکی از معدود نمونه‌هایی است که در روسیه باقی‌مانده و اکنون به‌عنوان یک بنا با ارزش شناخته می‌شود.

 

از کجا برای خرید بلیط اقدام کنیم؟


هیچ هزینه ای برای ورود وجود ندارد زیرا این یک کلیسای ارتدکس فعال روسی است.

 

چگونه می توان به آنجا رسید


کلیسای جامع شاهزاده ولادیمیر

کلیسای جامع شاهزاده ولادیمیر در منطقه پتروگرادسکایا، در نزدیکی پلی که از رودخانه نوا به جزیره واسیلوسکی می‌گذرد، واقع شده است. این مکان عبادتگاهی دنج و آرام که تا قلعه پیتر و پل فقط 10 دقیقه پیاده‌روی دارد.
این کلیسا به راحتی از طریق ایستگاه ولادیمیرسکایای خط 1 و ایستگاه داستایفسکایا از خط 4 متروی سن پترزبورگ قابل دسترسی است. همچنین با استفاده از مترو Sportivnaya  نیز می توانید به آنجا برسید. بعد از رسیدن به ایستگاه مترو Sportivnaya، کافی است از ایستگاه خارج شده و تا انتهای زیرگذر بروید و پس از آن از پله‌ها بالا بروید. کلیسای جامع در سمت راست واقع شده و تقریباً سه دقیقه پیاده‌روی دارد. همچنین، استفاده از تاکسی نیز می‌تواند گزینه‌ی دیگری برای رسیدن به این مکان باشد.

 

اطلاعات کاربردی


نشانی:    20، خیابان ولادیمیرسکی
مترو:    ولادیمیرسکایا، Sportivnaya،داستایفسکایا
ساعات بازدید:   همه روزه از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر.
سایت اینترنتی:    http://www.vladimirsobor.spb.ru

 

نکات مهم

•    کلیسا با ویلچر قابل دسترسی است
•    لطفا توجه داشته باشید که خانم ها باید از پوشش سر استفاده کنند. 
•    عکس/فیلم در داخل ساختمان مجاز نمی باشد.

 

captcha

مطالب مرتبط