جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره تماس 45128-021 با کارشناسان ما در تماس باشید.

مجله گردشگری | مزایای سفرنامه نویسی

مزایای سفرنامه نویسی

این روزها با اینکه تعداد سفرها بیشتر از گذشته شده است سفرنامه نویسی چندان رواج گذشته را ندارد. حتی گاهی به نظر می رسد، سفرنامه ژانری است که این روزها کمتر می توان ردی از آن در کتاب های ادبی محبوب یافت. با این حال با رشد فزاینده شبکه های اجتماعی ثبت خاطرات سفر به اشکال دیگری محبوب می‌شود که هر چند تا حدودی با گذشته متفاوت است اما راهی است برای انتقال تجربیات، وبلاگ‌ها، مجلات، سایت ها، پلتفرم های متعدد، پیام رسان ها و حتی شاید همان دفترچه یادداشت قدیمی یا نوت گوشی مجال خوبی باشد برای ثبت آنچه در سفر می بینیم، می بوییم، میچشیم و تجربه می کنیم با این حساب همه ما هر هفته یا شاید هر روز شاهد یک سفرنامه جدید از سوی دوستان و آشنایان مان و حتی افراد ناآشنایی باشیم که صفحات مجازی شان را دنبال می کنیم. با این حال، با افزایش علاقه به سفرنامه نویسی آن هم به اشکالی جدید، نیاز به روشن شدن این سوال نیز بیشتر می شود: سفرنامه دقیقا چیست؟ و ثبت آن چه کمکی به ما و احتمالاً سایر آدم ها می کند؟ سفرنامه نویسی چه مزایایی دارد؟

سفرنامه چیست؟


travel-writing

 سفرها شاید انواع و اقسام مختلفی داشته و بسیار متفاوت از هم باشند، اما همه آنها می توانند یک محصول مشترک به بار بیاورد. محصولی که شرحی است دقیق و صمیمانه از تجربیات صبری کاوشی، علمی، گردشی، ورزشی یا هر نوع سفر دیگری.
 از آنجایی که هدف سفرنامه این است که گزارش واقعی از تجربیات یک فرد در سفر باشد، توصیف آنچه که مسافر هنگام سفر می بیند، می شنود، می چشد، بو و احساس می‌کند، اجزای ضروری هستند. البته افکار، احساسات و تعاملات بخش مهمی از تجربه ما از سفر هستند. بنابراین، توصیف دنیای درون یک مسافر در سفرنامه نابجا نیست. به همین ترتیب یادداشت‌ها و مشاهدات در مورد تاریخ، جامعه و فرهنگ نیز از ویژگی های مشترک سفرنامه ها هستند. زیرا اما مطمئناً هنگام سفر با افراد و فرهنگ های جدیدی مواجه می‌شویم که نوشتن درباره آنها و ثبت احساسات من در مواجهه با آنها خالی از لطف نیست.

 خاطرات سفر خود را در سایت آرزوی سفر ثبت کنید.

 سفرنامه نویسی در اشکال مختلف


 یک سفرنامه می تواند به شکل یک کتاب، یک وبلاگ، یک دفترچه خاطرات یا مجله، یک مقاله یا یک پادکست، یک سخنرانی، یک نمایش اسلاید روایت شده یا تقریباً در هر شکل نوشتاری و گفتاری وجود داشته باشد.
 نمونه های زیادی از سفرنامه های آنلاین به شکل <وبلاگ های سفر> وجود دارد. با این حال، همه وبلاگ های سفر به معنی خالص آن، سفرنامه نیستند، زیرا برخی از نویسندگان آنها دغدغه کمتری برای ارائه گزارش‌های شخصی از تجربیات سفر خود در سفر دارند و بیشتر به دنبال فعالیت های تبلیغاتی و تجاری و کسب درآمد هستند. برای مثال آنها به جای <آنچه انجام دادم>، <بهترین موارد برای تجربه> را در مقصد خاص ارائه می دهند.

 

سفرنامه نویسی کلاسیک 


به اعتقاد بسیاری سفر پنجره های بزرگ به سوی جهان اطراف باز می‌کند و باعث می‌شود دنیا را بهتر از گذشته ببینیم; یک آموزش، یک چالش و یک وقفه در زندگی روزمره تکراری. سفر فرصتی را برای کشف مکان ها، شیوه های زندگی، آشپزی، لهجه ها و زبان های جدید ارائه می‌دهد. مردم به دلایل زیادی سفر می‌کنند; تجارت، تعطیلات، ماجراجویی و ... . صرف نظر از مستند کردن نکات مهم سفر نباید فراموش کرد که حتی ثبت چیزهایی که باعث لبخند زدن می شود و چیزهایی که می توانید در مورد آنها فکر کنید نیز موارد مهم و قابل توجه و جذاب برای هر سفرنامه میتواند باشد .
بهترین راه برای ثبت سفر همراه داشتن یک دفتر خاطرات است. شاید بپرسید داشتن این دفتر و ثبت اطلاعات در آن چه حسی دارد؟ در ادامه به مزایای ثبت نکات سفر در دفتر همراه‌تان اشاره می کنیم;

 

یک منبع عالی برای رجوع


 یک سفرنامه خوب از یکی از دوستان یا هر شخص قابل اعتمادی، می تواند علاوه بر انگیزه یک سفر جدید منبع خوبی برای ماجراجویی سفر شما باشد. فرض کنید در توری که شرکت کرده اید و رستورانی شگفت انگیز با غذا های شگفت انگیز محلی و خدمات عالی کشف کرده اید. هنگامی که جواهری مانند آن را پیدا می کنید، باید آن را ثبت کنید. حتماً پس از بازگشت خانواده، دوستان و همکاران تان از شما توصیه هایی میخواهند، بنابراین اکنون به منبع عالی برای آن ها تبدیل می شوید.
 اگر دفتر خاطرات سفر برای ثبت سفر خود ندارید با توجه به تجربیات هیجان انگیز زیادی که در طول سفر از سر می گذرانید، ممکن است نتوانید آن رستوران شگفت انگیز را به خاطر بسپارید. به همین دلیل است که ثبت خاطرات سفر مفید است. با اطلاعات سفر اشخاص دیگر هم می توانید شرح مفصلی از رستوران، ازجمله نام، مکان، بهترین غذاها و فعالیت های منحصر به فرد در فضای باز را در اختیار داشته باشید و شما هم مواردی را از نظر خودتان به آن اضافه کنید و شرح جدیدی از سفر بنویسید.

 

ثبت تصاویر سفر راهی است برای انتقال تجربیات


recording-travel-pictures

عکس ها می توانند خاطرات مکان هایی را که در طول سفر خود بازدید کرده اید، زنده کنند. دفترچه سفر راهی عالی برای نگهداری عکس های مکان هایی است که بازدید کرده اید. در کنار یک یادداشت کوتاه و سریع می توانید آن عکس ها را در دفتر خاطرات سفرتان بچسبانید و بعداً -گاهی سال ها بعد-دوباره از آنها دیدن کنید. خوبی یک دفتر خاطرات مسافرتی این است که شما خود را به عکس محدود نمی کنید. می توانید کارت پستال ها، گل های خشک شده و حتی تکه ای از بسته بندی سوغاتی ها را بردارید و به آن اضافه کنید تا به شما کمک کند خاطراتتان را در آینده به نحوی زنده کنید. 

 

تقویت حافظه با سفرنامه نویسی


rengthen-memory-by-writing-a-travelogue

 مطالعات نشان می دهد که وقتی چیزهایی را یادداشت می کنید، مغز اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به زمانی که نمی نویسید ذخیره می کند. اگر تجربیات سفر خود را در دفتر یادداشت خود بنویسید، مغز ارتباطات و قدرتمندی با اطلاعات ایجاد می کند و امکان می دهد آنها را برای مدت طولانی تری به خاطر بسپارید. این بدان معناست که در آینده بدون نیاز به بازدید مجدد از سفرنامه خود، یادآوری تجربیات برایتان آسان تر هم خواهد بود.

 

 بروز خلاقیت درونی با سفرنامه نویسی


اکثر مردم بسیار خلاق هستند، اما هنوز آن را کشف نکرده اند. نوشتن خاطرات سفر راهی عالی برای کشف خلاقیت درونی شماست. اکثر نویسندگان بزرگ به شما خواهند گفت که در سفرهایشان همواره دفتر خاطرات ای به همراه دارند; چرا که در سفر با حیوانات و گیاهان برخورد می کنید، با مردم ملاقات می کنید، فرهنگ های مختلف را تجربه می کنید، مناظر شگفت انگیزی می بینید و غذاهای مختلف را امتحان می کنید. برای یک نویسنده مشتاق، نوپا یا حرف های بسیاری از این موارد، ارزش نوشتن و ثبت کردن دارد. جای تعجب نیست که بیشتر فیلم های بزرگ تسط نویسندگان نوشته شده اند که به سراسر جهان سفر کرده‌اند.

 

سفرنامه استرس سفر را از بین میبرد 


مسافرت می تواند یک فعالیت استرس زا باشد. از برنامه ریزی سفر، پروازهای طولانی، نگرانی در مورد تجربه های جدید، امنیت آدم ها و فضاهای ناآشنا و ... همه می توانند باعث استرس سفر شوند و همان بدو امر هم خلق تان را به هم بریزند. در چنین مواقعی سفرنامه می تواند فرصت خوبی باشد. نوشتن در هنگام تحولات به آدمی آرامش میدهد نوشتن، هدف از سفر را یادآوری می‌کند و به شما شجاعت و انعطاف می دهد. هنگامی که شروع به نوشتن می کنید تمام استرس ها را از بین می برد و اجازه می‌دهد تا روی آن نوشتن خود تمرکز کنید. در کنار این ثبت لحظاتی که در سفرتان آزارتان داده همچون رفتار و برخورد آدم ها یا هر چیز دیگری در دفتر خاطرات سفر، این امکان را به شما می‌دهد که ذهنتان را در سفر آرام کنید.
 مواردی که بدان اشاره شد تنها بخشی از مزایایی است که در ثبت خاطرات در سفر یا همان سفرنامه نویسی به همراه دارد. مواردی که وجود آن حتی برای نسل های بعد هم می تواند لذت بخش و الهام بخش باشد.
 

captcha

مطالب مرتبط